[D&D4] 18/4 - att modifiera monster enligt mönster
Idag får vi två förhandstittar:
Att levla upp monster och ge dem templat, och
en kik på monstret "Phane".
Att levla upp ett monster är lätt. Lägg på ökningen i level till attackbonus och försvarsvärden, halva det till utdelad skada, och räkna om HP enligt nån tabell som vi inte får se i förhandstitten. Rustningar och magiska vapen går också att dela ut, men rustningen ger ingen bonus om den är starkare än "natural armor" och det magiska vapnet måste över ett tröskelvärde - fånigt uttryckt kan man säga att monster har en naturlig magisk attackbonus som inte stackar med magiska vapen. Ergo: Vill man inte så behöver inte alla War Devils från i måndags knalla omkring med en "+4 treudd" för att ha den attackbonus de ska ha.
Tips från personalen: Använd ett monster men beskriv det annorlunda för att återanvända monsterstats. Låter som gammal hatt, men nån nybliven rollspelare har säkert nytta av det.
Sen kommer templat för att bygga en lich (soft bild) och en vampyr (mindre soft bild, men med stor hammare). Det föreslås att man kan lägga lichtemplatet på en beholder, vilket borde roa alla elaka spelledare.
Totalt sett borde den biten av DMG (eller om det är från MM) öka användbarheten för en hel del monster.
Sojorn på ENWorld kokade ihop en vampyr-succubus. Elakt.
Phane-artikeln var väl mindre rolig. Vi får lite fluff om hur "Abominations" skapades i kriget mellan gudar och primordialer för oherrans länge sen, och sen kommer ett statblock. Yay? Phane är en tidsmanipulerande sak (fanns i Epic-boken till 3.x, säger vissa) som hoppar runt på spelplanen och bedövar folk så deras polare kan slå ihjäl dem. Funkar, men inte så inspirerande artikel.
Bilderna är desto roligare.
Den senaste tyder på att Vilhelm Mobergs klassiska scenario "Taraskens" fortfarande går att spela. Annars verkar det vara ett starkt fokus på djävlar - tre av fem bilder hittills, om vi räknar Cambion-bilden.