Nekromanti [D&D 4e] Regelbundna förhandstittar fr.o.m. 14/4

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: [D&D 4e] Regelbundna förhandstittar fr.o.m. 14

Ett bra sammanfattande inlägg som vi tackar för. För varje ny grej jag läser om D&D4 desto mer längtar jag efter att det kommer!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Den stackars succubusen (succubin?) verkar rätt körd i strid. Jag orkar inte rapa upp hela flamewaret från ENWorld, men det som står under "Succubus Tactics" håller knappast om vi inte saknar en rejäl bit information om "Charming Kiss"."

Vad folk menade på RPGnet var att den skulle komma till sin rätt i grupper där den inte utgör den enda fienden, och där man inte primärt kan fokusera på att attackera succubin.

thark

Hero

Och grejen är väl också att 4e (att döma av vad jag hört på D&D podcast) är avsett att vara mer fokuserat på strider mot grupper av fiender av olika typer snarare än ensamma hårdingar eller ett gäng identiska.

Hellzon

Långsamma Vargen

Bobby Magikern said:
Vad folk menade på RPGnet var att den skulle komma till sin rätt i grupper där den inte utgör den enda fienden, och där man inte primärt kan fokusera på att attackera succubin.
Förmodligen. Det står ju att hon ska pola med två "snaketongue assassins"* och två "crushgrip constrictors", och då lär ju Dominate komma till sin rätt. Charm Kiss känns mer och mer som något som hon använder sina feta plus på Diplomacy för att få lägga utan motstånd, och sen kunna fly utan att bli nerhuggen om karaktären blir sur.

Lägger hon Charm Kiss på gruppens krigare i en strid kan han ju fortfarande älga på hennes kompisar, och de kan inte slå tillbaka utan att bryta förtrollningen. Funkar bra med iden att karaktärer inte ska åka ut via "save or die", men blir ju lite vekt i såna här sammanhang.

*) Jag trodde det var ormkultister först, men det är förstås yuan-ti. Antar jag. Ormkultister är ballare.

Necross

Swashbuckler

* Teleportation dyker upp på episk nivå.
* Siarkrafter dyker upp på "pagaron"-nivå. Deckaräventyr kan hålla lite längre än i tidigare versioner alltså.
De där grejerna låter ju vettigt iaf.

Hunk

Hero
Coolt inlägg med sweet sammanfattning! Jag blir mer och mer sugen på 4E för varje dag. Tanken på ett "Astraljämmer" för förvisso inte mig att direkt pissa i byxorna och jag kommer säkert att gnälla en massa över förändringar när jag väl har fått regelböckerna, men min positiva inställning består i alla fall hittills.

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D4] 18/4 - att modifiera monster enligt mönster

Idag får vi två förhandstittar: Att levla upp monster och ge dem templat, och en kik på monstret "Phane".

Att levla upp ett monster är lätt. Lägg på ökningen i level till attackbonus och försvarsvärden, halva det till utdelad skada, och räkna om HP enligt nån tabell som vi inte får se i förhandstitten. Rustningar och magiska vapen går också att dela ut, men rustningen ger ingen bonus om den är starkare än "natural armor" och det magiska vapnet måste över ett tröskelvärde - fånigt uttryckt kan man säga att monster har en naturlig magisk attackbonus som inte stackar med magiska vapen. Ergo: Vill man inte så behöver inte alla War Devils från i måndags knalla omkring med en "+4 treudd" för att ha den attackbonus de ska ha.

Tips från personalen: Använd ett monster men beskriv det annorlunda för att återanvända monsterstats. Låter som gammal hatt, men nån nybliven rollspelare har säkert nytta av det.

Sen kommer templat för att bygga en lich (soft bild) och en vampyr (mindre soft bild, men med stor hammare). Det föreslås att man kan lägga lichtemplatet på en beholder, vilket borde roa alla elaka spelledare. :gremgrin:

Totalt sett borde den biten av DMG (eller om det är från MM) öka användbarheten för en hel del monster. Sojorn på ENWorld kokade ihop en vampyr-succubus. Elakt.

Phane-artikeln var väl mindre rolig. Vi får lite fluff om hur "Abominations" skapades i kriget mellan gudar och primordialer för oherrans länge sen, och sen kommer ett statblock. Yay? Phane är en tidsmanipulerande sak (fanns i Epic-boken till 3.x, säger vissa) som hoppar runt på spelplanen och bedövar folk så deras polare kan slå ihjäl dem. Funkar, men inte så inspirerande artikel.

Bilderna är desto roligare. Den senaste tyder på att Vilhelm Mobergs klassiska scenario "Taraskens" fortfarande går att spela. Annars verkar det vara ett starkt fokus på djävlar - tre av fem bilder hittills, om vi räknar Cambion-bilden.

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 21/4 - vår lord Warlorden

Länk!

En förhandstitt på Warlord-klassen har vi sett fram emot sen i fredags, men det här var väl lite klent. Inga "at will"-krafter, så vi kan inte bygga en komplett Warlord som komplement till DDXP-karaktärerna. Lite fluff om hur "Warlord" var ett bredare begrepp än "Marshal". Warlords har "build options" som Roguen, som påverkar en del krafter. Nu kan vi nog förutsätta att alla klasser har "build options" i någon mån.

Inga krafter uppskrivna som helar folk, men gissningen på ENWorld var att "inspiring word" ska fylla den funktionen.

På onsdag kommer det en titt på "paragon paths". Det blir nog mer matnyttigt.

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 23/4, Paragon Paths

Länk till Wizards artikel.

Paragon Paths ersätter Prestige Classes från D&D 3.x, med den lilla skillnaden att systemet antar att man tar en (istället för att allihop är trasiga som fan så man måste ta en prestige klass för det). Vill man inte får man plocka krafter från en andra klass. En del nördar är rädda för att det skulle vara den enda formen av multiklassning, men det behöver vi nog inte vara oroliga för.

Lite söta feats på Paragon-nivå får vi också:
Name: Underfoot
Prerequisites: Halfling, trained in Acrobatics
Move through spaces of Large or larger creatures
Höhö. :gremgrin:

Annars får vi se en Paragon Path (förebildsstig?) för varje klass. Kul. Vi hoppas förstås att det finns ett par per klass, men någon hade mumlat om tolv stycken totalt för länge sen. Fast på den tiden skulle en Path gälla för två klasser, så det stämmer nog inte. Hoppas vi.

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 25/4 - krafter

Länk!

Idag får vi en artikel om krafter, med en hel kasse med definitioner av termer. Och... det är ungefär det. Inte så mycket att säga om det såhär när folk har pusslat ihop en nästan komplett regelbok för level 1 redan.

En "ally" systar iofs inte på en själv. Skönt att det reds ut, det var ett härk när jag spelade bard i min förra spelgrupp att veta om jag själv fick plus från bardvisorna. :gremtongue:

Sen får vi se på fula kraftkort som man får fylla i med relevanta data. Koceptet är inte fel när man nu har krafter som man kan "spela ut", men kika på de här korten som folk på EnWorld har totat ihop istället. Mycket snyggare, speciellt längre fram i tråden.

Kommentar på fotot längst ner: Karaktärsblad i landskapsformat är intressant. Jag brukar lägga mitt ovanpå PHB och kladdblocket av platsskäl, så det känns väl inte helt optimalt. Å andra sidan har nog den liraren printat båda sidor av karaktärsbladet på en sida, så det inte är standard med landskap. Vad tror folk om formatet?

På måndag blir det änglar. Lite mycket djävlar hittills...

Pom

Swashbuckler
Re: [D&D 4e] 23/4, Paragon Paths

Helt OK paragonpathar, även om det jag egentligen gillar bäst med dem är just det du tog upp: de är balanserade normalinslag i alla PCs utveckling istället för att vara obalanserade frivilligheter.

Däremot började jag dregla av featlistan.

Dropp, dropp, dropp. :gremtongue:

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 27/4 - änglar

Länk!

I dag får vi se på änglar. Änglar i 4e är inte nödvändigtvis goda, utan är känslolösa tjänare åt en viss gud. Alltså kan spelarna slåss mot dem, och Monster Manual slipper innehålla ett bortkastat uppslag med stats för något som ändå aldrig används. Och så får onda gudar tjänare också. Shiny.

Öh, och stats (och bilder) till Angel of Valor och Angel of Venegance. Möh.

Multiklassning på onsdag. Det borde bli kul.

Hunk

Hero
Re: [D&D 4e] 27/4 - änglar

Intressant... Har aldrig själv använt änglars motsvarigheter i tidigare upplagor annat än som sändebud (och knappt ens det), men det är alltid kul att veta mer om den kommande upplagan! Den här tråden borde för övrigt göras sticky, eftersom det annars är lätt att den faller i glömska!

Organ

Out of time, out of mind

Coolt! Jag har faktiskt saknat något dylikt. :gremcool:

/Anders

Pom

Swashbuckler

Jag undrar lite varför de gav angel of vengeance dess skyhöga intellektuella värden när beteendet mest liknar vid en målsökande robots. List och uppmärksamhet för att genomskåda folks villospår och knep, visst, men Int 19 och Wis 25?

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 30/4 - multiklassning

Länk!

Multiklassning fungerar tydligen på två sätt. Antingen tar man en ny klass istället för sin "Paragon Path" på level 11, eller så tar man feats. Varje klass har ett multiklassfeat som ger en svagare version av klassens förmågor och gör att karaktären räknas som den klassen när han vill kvalificera sig för en feat eller paragon path. Efter det kan man ta feats för att byta ut encounter-, dagliga eller utility-förmågor från sin huvudklass till motsvarande från sin extraklass. Man får aldrig fler krafter än en singelklassad jeppe.

Intressant. Mer som dualclass från AD&D än multiclass från 3.x?

Märk att tabellen är trasig. "feats, X:th level" som står i de tre nedersta fälten för "Benefit" ska stå under "Prerequisites". Då blir det mer begripligt.

På fredag kommer det rasförmågor. Blir svårt att slå dagens artikel, och jag är ändå på LinCon då.

Hellzon

Långsamma Vargen

Pom said:
Jag undrar lite varför de gav angel of vengeance dess skyhöga intellektuella värden när beteendet mest liknar vid en målsökande robots. List och uppmärksamhet för att genomskåda folks villospår och knep, visst, men Int 19 och Wis 25?
Jag är sen, men jag gissar att den inte är särskilt korkad egentligen. Den är bara riktigt enkelspårig, eftersom den är konceptet hämnd personifierat. Den är skapad för att hämnas, och när den ger sig ut för att hämnas på någon så anfaller den och ger sig inte förrän den eller hädaren är död.

Jag kom att tänka på Inevitables. Lite samma koncept, fast de (Inevitables) är utomvärldsliga robotar.

Pom

Swashbuckler

Jo, de har en hel del likheter med inevitables. Fast de senare höll sig med Int 10-12, som jag tycker går bättre ihop med terminatorbeteende.

Men det här är inget som knäcker 4E för mig. Jag blev mest nyfiken på hur de tänkt. Privata teorier:

- Hög Int ger en del speltekniska fördelar i 4E som passar dessa änglar bra.

- Om en förslagen PC lyckas få till det att spela schack om sitt liv med ängeln, då skall sagda PC kunna bli obehagligt överraskad när Terminatorn snabbt river upp försvaret med några oväntade drag.

- Konstruktören har vuxit upp med en tygbit på väggen hemma som i korsstygn förklarar att hämndänglar är jättesmarta.

Nightowl

Champion

- Hög Int ger en del speltekniska fördelar i 4E som passar dessa änglar bra.
Det här är vad jag tror. Det är ju inte som om det är såååå lätt att rollspela övermänsklig intelligens för spelledaren i alla fall.

Men...
- Konstruktören har vuxit upp med en tygbit på väggen hemma som i korsstygn förklarar att hämndänglar är jättesmarta.
...det här är ju en mycket roligare teori, så i enlighet med Occams Philishave ("finns det flera likvärda lösningar, välj den som är mest estetiskt tillfredsställande"), så måste den vara den rätta.

Erik

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 2/5 - rasförmågor och svärdvingar

Länk till rasförmågeartikeln.

För att göra mer skillnad på spelarraserna vid hög level än i tidigare versioner ville Wizards se förmågor som är relevanta genom alla levlar. Således ingen immunitet mot Sleep som bara tar plats på karaktärsbladet efter ett tag.

Annars är feats uppdelade i uppgraderingar av rasförmågor (större blåsvapen för drakfödda), småbonusar som inte behöver vara med i rasens allmänna förmågelista (dvärgars bonus på AC mot stora fiender) och feats som definierar rasen (+3 på anfallsslag för människor som använder en Action Point). Ingenting som kommer att stå i reglerna vad det verkar, men det låter ju bra att spelmakarna har ett bregrepp om vad ett rasfeat ska kunna göra.

Sen får vi en alfabetisk lista på feats från A-L på den heroiska nivån. Det bör alltså finnas fem gånger så många till. "Lost in the Crowd" ger en halvlängdsman +2 på AC när han är omgiven av minst två större fiender. Halvlingar verkar kunna bli riktigt irriterande.

Länk till "Swordwings".

Ett utdrag ur monstermanualen. En episk (level 25) myggman som svärmar runt och samlar saker (t.ex. skallar). Förutom att jag tänker på Byakhee från CoC av någon anledning känns det rätt möh, men den episka nivån behöver väl också gruntar.