[D&D 4e] 16/5 - updrag och magiska föremål
Nu ska vi se om nån hinner läsa innan forumet går omkull.
Länk till Quests-artikeln.
Inget crunch överhuvudtaget, men det är iallafall klart att det finns text om att dela ut XP för uppdrag i DMG. Förhoppningsvis med riktlinjer för hur mycket det bör vara. Hursomhelst ett bra kapitel för nya spelledare.
Länk till artikeln om magiska föremål.
artikeln said:
The game assumes that the “plus” of each of these three items follows the normal enhancement curve of items in the game: +1 from 1st to 5th level, +2 from 6th to 10th, and on up to +6 from 26th to 30th.
Vill man köra en kampanj utan nya magiska svärd var femte nivå bör man alltså kunna lägga till den bonusen direkt på rollfigurerna istället. Enkelt och bra.
Den här artikeln överlappar ganska mycket med onsdagens artikel om att köpa och sälja magiska föremål, men det finns lite nytt. Man kan inte själv skapa magiska föremål över sin level, vilket gör de man hittar på äventyr lite värdefullare (eftersom de oftast är högre levlade än gruppen). Vilket man säljer föremål eller använder ritualen
Disenchant Magic Item så får man bara 20% av värdet (i form av "residuum" i det senare fallet).
Identify är borta, tack och lov. Nu slipper spelledaren sitta och hålla reda på bonusar som spelarna inte känner till för att de inte identifierat sina svärd. Tar man en "short rest" (det är ju en spelterm, därav mitt användande av engelska) kan man identifiera ett magiskt föremål. Artikeln föreslår att mer udda föremål kan kräva ett slag för
Arcana (ny färdighet som antagligen ersätter både
Spellcraft och
Knowledge: Arcana) eller rentav en quest.
Magiska föremål är uppdelade i kategorier. Vapen ska i en perfekt värld vara det enda som ger bonus på attackslag, rustningar ger bonus på AC, amuletter och kappor (båda konkurrerar om "neck slot") ger bonus på övriga försvarsvärden. Dessa tre ska vara de enda man "behöver" för att vara balanserad enligt systemet.
(Tror det har läckt ut tidigare att även magiska sköldar ger en bonus på AC, men att denna magiska bonus inte stackar med den magiska bonusen från en rustning. Således bevaras balansen även här.)
Inget nämns om ringar - förut har det ju sagts att man inte kan använda ringar förrän på level 11, och får vänta till level 21 för att få använda två. Inte mindre arbiträrt än att man inte kan sätta en ring på varje av sina tio fingrar och tio till på tårna iofs.
Sist kommer tre exempelföremål - Flaming Weapon (kan vara vilken sorts vapen som helst, ger extra eldskada), Phasing weapon (vilket avståndsvapen som helst, ignorerar skyddande terräng) och Holy Avenger (yxa, hammare eller "tung klinga", bra för paladiner och präster, extraknäcker som helig symbol). Lite synd att vi inte fick se något "Wondrous Item", de är ju lätt ballast.
Har vi ett forum på måndag kommer det en artikel om "minions" då. Ni vet, de där som inte har namn. I D&D-världen blir odöpta barn tagna av äventyrarna.