Nekromanti [D&D 4e] Regelbundna förhandstittar fr.o.m. 14/4

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 5/5 - Skill challenges

Länk till artikeln om skill challenges.

Skill challenges har vi ältat, tror jag. Ska gruppen göra något invecklat som att förhandla med en adelsman så kan man dra till med en skill challenge istället för att snubben som brydde sig om att köpa karisma och lägga skill points på Diplomacy ska slå ett enda slag.

En skill challenge går ut på att gruppen ska komma upp i ett antal lyckade slag innan de nått en annan gräns på misslyckade slag. Lyckas de så är det bra, misslyckas de så påpekar texten att det inte bör avbryta äventyret - bara ställa till med problem.

Exemplet listar lämpliga färdigheter och vilka DC som gäller för dessa. (Man får alltså inte välja svårighetsgrad, som det spekulerades om förut.) Det listar även "Complexity" (verkar avgöra hur många lyckade/misslyckade slag som gäller) och "Level" (står inget om vad det gör, men man kan väl gissa att det påverkar hur hög en lätt/medel/svår DC är).

Reflektion: Varför har hertigen på bilden en påtänd och svettig Eddie Izzard som rådgivare?

På onsdag kommer det en artikel om vapen. Det kan ju inte bli dåligt.

Nightowl

Champion
Re: [D&D 4e] 5/5 - Skill challenges

Varför har hertigen på bilden en påtänd och svettig Eddie Izzard som rådgivare?
Varför inte? Det är en av de grejer jag ska skaffa mig när jag äntligen lyckats assassinera alla de som står mellan mej och posten som hertig av Helsingmanpad...

Jag vet inte varför, men jag har hakat upp mig på idén att använda typ skill challenges för sånt som fällor...

Erik

Hellzon

Långsamma Vargen

Nightowl said:
Jag vet inte varför, men jag har hakat upp mig på idén att använda typ skill challenges för sånt som fällor...
Fällor i 4e ska ju ha blivit mer Batman-aktiga dödsfällor än små larviga nålar i dörrar som bara drar 1d4 HP när man öppnar den, så det blir nog ungefär så det fungerar enligt reglerna. Vilket jag gillar.

Organ

Out of time, out of mind

Jag har inte riktigt fattat hur det funkar tidigare men jag tycker det ser skitbra ut. Fast hur bestämms det vilka skills som ska användas? Är det nåt som framgår klart och tydligt i reglerna beroende på vilken typ av challange det är fråga om eller är det nåt som spelarna och/eller dm bestämmer?

/Anders

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 7/5 - vapen

Länk till vapenartikeln.

Vapen är... lite mer olika än i 3.x. De klasser som får krafter relaterade till vissa vapentyper (framförallt krigaren, får vi väl anta) får en anledning att basera sitt vapenval på mer än hur mycket skada det gör. Vi vet ju redan att spjut och sköldar används för krafter som låter en driva fienden bakåt. Tyvärr får vi inga nya vapenstats eller krafter i den här artikeln, vilket iallafall jag hade hoppats på.

Vapen delas upp i kategorier som basic/martial/exotic i 3.x, förutom att "exotic" har blivit "superior" (inga mer japanska vapen med usla stats som kräver ett feat för att använda).

Sist kommer en lista på vapenegenskaper som "Reach". "Small" betecknar vapen som små raser (halvlängdsmän) kan använda normalt, och "Versatile" kan hållas i en eller två händer av en normalstor rollperson eller i två händer av en halvlängdsman. Vi får väl se, men det låter som att halvlängdsmän får problem att hitta lämpliga vapen.

På fredag kommer "an extensive May Previews article that looks inside all three core rulebooks". Låter ju soft.

Hellzon

Långsamma Vargen

Organ said:
Fast hur bestämms det vilka skills som ska användas? Är det nåt som framgår klart och tydligt i reglerna beroende på vilken typ av challange det är fråga om eller är det nåt som spelarna och/eller dm bestämmer?
Bra fråga. Jag gissar att det finns en bunte exempel liknande det i utdraget som ska inspirera spelledaren, och sen blir det ganska friformat. Det står ju "Primary Skills" vilket tyder på att det är okej att använda andra skills om man kan motivera det.

Sen är det ju ett utdrag ur "the Skill Challenges chapter", så ordentliga riktlinjer finns nog.

Fast jag vet ju inte mer än någon annan.

Nightowl

Champion

Liknande idéer fanns redan i Dragon Fist, innan D&D 3 kom ut... fast här ser de mycket mer genomtänkta ut.

Erik

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 9/5 - äventyr, warlord, fällor och orcher

Länk till artikeln!

Idag blev det mycket. Får skriva rubriker för att få någon ordning.

Keep on the Shadowfell

KotS är som bekant ett äventyr till D&D4 som kommer ut innan D&D4 självt. Det har (fem) exempelkaraktärer och grundläggande regler så att man kan börja spela. Vettigt koncept i teorin, men det kommer ut för nära de riktiga regelböckerna för att vara särskilt intressant som förhandstitt, IMHO.

En del spelbutiker har fått promoexemplar, och ENWorld har en fetetråd om de regelbitar som är nya.

Och nej, jag har fortfarande inte begripit om det är en hyllning till Keep on the Borderlands till mer än namnet.

Warlorden

Två nya krafter. Kvasi-gäsp, men det är söta krafter åtminstone.

Fällor

Fällor har level och typ. Inget nytt, vi har redan sett en rullande sten som var en "lvl 2 blaster". Idag serveras "whirling blades" (lvl 5 obstacle), "flame jet" (lvl 8 blaster) och "soul gem" (lvl 26 solo blaster). Alla tre går att desarmera med en skill challenge, eller så slår man sönder fällan (funkar inte mot eldkastaren).

Soul gem har lite vekt fluff (den skjuter bedövningsstrålar, hujedamig), annars känns det som att fällor kan bli kul. Kom ihåg att det ska stå små ettriga kobolder och skjuta på gruppen medan de kämpar med fällan också (utom för själstenen, som är en soloutmaning).

Orcher

Okej, inte bara orcher. Vi får veta hur MM är designad. Alla monster får minst en sida, oftast med flera varianter - till skillnad från 3.x där man fick en variant av monstret som var lvl 1 Warrior och ombads levla upp den.

En tresidors PDF med orcher får vi också. Orkz orkz orkz orkz. Eye of Gruumsh har gått från att vara en lusig prestigeklass för barbarer (Masters of the Wild till D&D 3.0, köp inte den boken kära barn) till att vara en elak magiker som låter alla orcher i närheten göra en sista attack när de stupar. Överlag verkar orcher baserade runt att morska upp sig (få tillbaka HP) när de slår till någon och få extraanfall till höger och vänster.

(Bilden på sida 3 finns även som dagens bild på Wizards sida.)

Thunderspire Labyrinth

TL är äventyr "H2" som jag antar är beteckningen för "Wizards andra äventyr på den Heroiska nivån". En grupp magiker styr med järnhand över ett gammalt minotaurfäste dit marklevande och underjordiska varelser kan komma och handla med udda varor.

Inga hints om vad som faktiskt händer i äventyret.

Kommande förhandstittar

Nu har vi hela listan, och den kom inte från Aftonbladet:

* Mon 05/12: Epic Destinies (PH), Giants (MM)
* Wed 05/14: Economy (DMG), Archons (MM)
* Fri 05/16: Magic Items (DMG), Quests (DMG)

* Mon 05/19: Minions (MM)
* Wed 05/21: Undead (MM)
* Fri 05/23: Magic Weapons (PH), Swarms (MM)

* Mon 05/26: Fallcrest (DMG)
* Wed 05/28: Rituals (PH)
* Fri 05/30: Humans as Monsters (MM)

* Mon 06/02: Alignment (PH)

Zarael

Veteran
Re: [D&D 4e] 27/4 - änglar

jag utgår ifrån att hög INT och WIS ger ängeln ett högt värde i Will. En ängel som blint följer sin guds order ord för ord borde inte falla särskilt enkelt för Char eller Domination spells

Jag föredrar nog mina egna regler för Änglar

Pom

Swashbuckler

jag utgår ifrån att hög INT och WIS ger ängeln ett högt värde i Will. En ängel som blint följer sin guds order ord för ord borde inte falla särskilt enkelt för Char eller Domination spells
Högt Will känns mycket rimligt och Wis påverkade sådant i 3.x. Det är mest Int jag grunnar på - det hade ju i 3.x inte mycket med just viljestyrka att göra. Har du sett någon hint om att Int påverkar Will i 4E?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

I den där regelsamlingen någon satte ihop fungerade det som så att den högsta av Str eller Con påverkade Fortitude, den högsta av Dex eller Int påverkade Reflex och den högsta av Wis eller Cha påverkade Will.

Hunk

Hero
Chaotic Evil!

När man ser på orcherna tycks det såsom att den gamla hederliga alignmentskalan finns kvar, eftersom de står som chaotic evil. Hurra! Man får hoppas att det inte är inlagt i PDF:en bara för att förvirra...

Pom

Swashbuckler

I den där regelsamlingen någon satte ihop fungerade det som så att den högsta av Str eller Con påverkade Fortitude, den högsta av Dex eller Int påverkade Reflex och den högsta av Wis eller Cha påverkade Will.
Hm, ja, när du säger det påminner jag mig ha läst något liknande. Verkar kul och vettigt.

Men Int verkar fortfarande frikopplat från Will, så int' vet jag ut eller in om Int, int'.

Pom

Swashbuckler
Re: Chaotic Evil!

När man ser på orcherna tycks det såsom att den gamla hederliga alignmentskalan finns kvar, eftersom de står som chaotic evil. Hurra! Man får hoppas att det inte är inlagt i PDF:en bara för att förvirra...
Hurra, indeed.

Jag tycker mig ha läst att det skall finnas LG, Good, Unaligned, Evil och CE, men inga andra.

LN kommer jag att sakna, men NG, NE, CN, CG, N verkar täckas upp bra.

Zarael

Veteran

nope, visste inte ens att 4th edition var på väg ärligt talat

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 12/5 - jättar och episka öden

Länk till ödesartikeln.

Episka öden väljer man på level 21 eller över. (Väljer man öde senare får man alla fördelar av ödet man ska ha på sin level retroaktivt.) De ger ett par krafter och leder till karaktärens tillbakadragande - karaktärer i D&D4 levlar upp till 30, avslutar en "Destiny Quest" och sedan är de klara.

Som exempel får vi en "Archmage". Den kan efterhand kasta fler dagliga formler per dag, plus att den har en av de "Once per day, when you die"-förmågor som nämndes i en recension för längesen. När ärkemagikern dör återvänder han som en magisk ande som kan lägga trollformler och har samma HP som han hade i livet. Överlever anden och kroppen inte kommer bort kan de återförenas med en kort vila.

Lite som paladiner alltså.

När ärkemagikern når level 30 och avslutar sin "Destiny Quest" drar han sig tillbaka och spenderar resten av sitt liv med att forska på "demiformeln".

Funkis. Klurigt bara att texten hävdar att "Epic Destinies" är breda, och så är exemplet gjort specifikt för magiker...

Länk till jätteartikeln.

Fluffig artikel. Jättar i D&D4 skapades av titaner som i sin tur är skapade av primordialerna (gudarnas elementariska motpol). De flyttade från elementarplanen till materieplanet och förslavade dvärgarna, vilket förklarar varför de är sura på jättarna nu.

Således har jättar och titaner en närmare koppling till elementen än tidigare, vilket gör att det blir någon spelmässig skillnad mellan sten- och kulljättar. Kul.

Och så får vi stats för en kulljätte och en jordtitan. Taktiktexten för jordtitanen hävdar att den använder förmågan "earth shock" som den inte har. :gremconfused:

Nån som vill gissa på vad vi ser på översta bilden, förresten? En titan flankerad av två jättar, eller en jätte flankerad av två resar? Jag tror väl på det första...