Nekromanti [D&D 4e] Regelbundna förhandstittar fr.o.m. 14/4

Pom

Swashbuckler
Re: [D&D 4e] 12/5 - jättar och episka öden

Jäpp, här är den första grejen i 4E som jag redan nu vet att jag kommer att husregla (utöver XP). Aldrig att jag stänger kampanjen vid lvl30. Här skall gudaspelas! :zeppelinare:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Nån som vill gissa på vad vi ser på översta bilden, förresten? En titan flankerad av två jättar, eller en jätte flankerad av två resar? Jag tror väl på det första...

Jag tror att det är en Earth Titan!

:gremsmile:

Hellzon

Långsamma Vargen

jag said:
Taktiktexten för jordtitanen hävdar att den använder förmågan "earth shock" som den inte har.
Nu är det rättat. Earth Shock finns med i statblocket i Monster Manual, de missade att lägga med den i förhandstitten.

Vitulv said:
Jag tror att det är en Earth Titan!
Good catch, sir. Då tror vi på titan + jättar tills vidare. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Det lär vara titan + jättar eftersom snubbarna bredvid fettot ser väldigt mycket ut som hill giant-minis från DDM. :gremsmile:

Bilder på jättar utan skala är för övrigt en väldigt, väldigt dålig idé. I Magic brukar de ha med träd eller fåglar eller något.

Hellzon

Långsamma Vargen

Dimfrost said:
Bilder på jättar utan skala är för övrigt en väldigt, väldigt dålig idé. I Magic brukar de ha med träd eller fåglar eller något.
Det finns ju träd? Titanen trampar omkull ett. Och den kvinnliga jätten står grensle över en gärdsgård. Fast de detaljerna försvinner i den generiska gulgröna marken, det får jag erkänna.

En flyende människa hade ju inte varit fel som jämförelse, iofs.

Balderk

Swashbuckler
Re: [D&D 4e] Regelbundna förhandstittar fr.o.m. 14

Börjar inte den här tråden bli lite för stor för att vara klistrad? Går det inte att skriva ett nytt inlägg för varje förhandstitt istället? Jag är peppad på D&D4, så det är inte ett klagomål från en D&D-hatare, tvärt om, men den börjar vara ivägen.

/Jonas

Big Marco

Läskig

Börjar inte den här tråden bli lite för stor för att vara klistrad?

Jag tycker att vi lägger den i D&D-forumet. ,-)

IT-Supporten säger "efter helgen". Vi får väl se...

Hellzon

Långsamma Vargen

Balderk said:
Börjar inte den här tråden bli lite för stor för att vara klistrad?
Jag övervägde att skriva en tråd per artikel, men det hade ju blivit en multitud av trådar över hela rollspelsforumet, de flesta utan fler inlägg än grundinlägget. Då tycker jag att en tråd stör mindre, speciellt om man gör som jag och visar trådarna komprimerade i trådlistan. :gremgrin:

Hade det funnits ett öppet D&D-forum hade det ju varit en annan femma. :gremwink:

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 14/5 - ekonomi

...eller som vi annars säger - loot.

Länk till ekonomiartikeln.

If I put 5th-level characters through 13-1/3 encounters of their level, they’ll gain enough experience to become 6th level. On average, they’ll also gain 21,333 gp, 33 sp, and 33 cp. Or that’s the goal, anyway.

In practice, the ochre jelly won’t have any treasure at all.
Så därför specifierar D&D4 tio "paket" per level, med riktlinjer för hur mycket prylarna i varje paket ska vara värda. Fyra av paketen är enskilda magiska föremål på de fyra levlarna över gruppens level, resten ska tillsammans vara värda lika mycket som två magiska föremål på gruppens level. Paketen delas sen ut på de ung. 10 encounters som man genomgår under en level - en slemhög har inget loot, så draken har ett par tre stycken paket som kompensation.

Som parentes får vi en tabell för hur mycket XP man får av att slå ihjäl ett monster. värdena för minions och vanliga monster verkar ha bytt plats - jag tror inte man får fyra gånger så mycket XP av en minion som av en vanlig grunt.

Sen kommer det en bunt fluff om att sälja magiska föremål. Tre detaljer är mindre fluffiga:
<ul type="square">
[*]Magiska föremål säljs för en femtedel av värdet och köps för överpriser.
[*]Det finns två ritualer - "Disenchant Magic Item" och "Enchant Magic Item" som är effektivare än att handla när man vill ha magiska föremål på lägre level än gruppen. Den senare drivs av "residuum" som fås från den förstnämnda.
[*]DMG uppmuntrar till att ta bort pengakostnaden för ritualerna eller justera priserna handelsmän ger för föremål om man vill driva spelarna till att utnyttja någondera i högre utsträckning. Standard verkar vara att ritualerna är effektivare för låglevlade föremål och handelsmän är effektivare för höglevlade föremål (relativt rollfigurerna).
[/list]

På fredag kommer det en förhandstitt på magiska föremål och uppdrag. Får väl se om det hinner in innan forumet går ner.

Snow

Swashbuckler
Nu finns KOTS ute till försäljning på adlibris[NT]

kan jag få den Nu Tack?

Balderk

Swashbuckler

Jag tycker att vi lägger den i D&D-forumet. ,-)
Det tycker jag låter som en bra idé, eller har det öppnats än?

/Jonas

Balderk

Swashbuckler

Jag övervägde att skriva en tråd per artikel, men det hade ju blivit en multitud av trådar över hela rollspelsforumet, de flesta utan fler inlägg än grundinlägget. Då tycker jag att en tråd stör mindre, speciellt om man gör som jag och visar trådarna komprimerade i trådlistan
Gillar inte komprimerade trådar, vill kunna se vilka som har skrivit och så. En av fördelarna med trådat forum som jag ser det.

Men jag får väl leva med detta.

/Jonas

chrull

Stockholm Kartell
Re: [D&D 4e] 14/5 - ekonomi

tjugoentusen?

Är det bara jag som tycker det låter mycket?
Någon som kan göra en snabb jämförelse med 3rd ed?

Eksem

Champion

Det föll bort en viktig mening från citatet, läs i länken så klarnar allt.

Hellzon

Långsamma Vargen

Som Eksem sa så missade jag en mening. Citatet är alltså hur det funkar i 3.x.

Hellzon

Långsamma Vargen
[D&D 4e] 16/5 - updrag och magiska föremål

Nu ska vi se om nån hinner läsa innan forumet går omkull.

Länk till Quests-artikeln.

Inget crunch överhuvudtaget, men det är iallafall klart att det finns text om att dela ut XP för uppdrag i DMG. Förhoppningsvis med riktlinjer för hur mycket det bör vara. Hursomhelst ett bra kapitel för nya spelledare.

Länk till artikeln om magiska föremål.

artikeln said:
The game assumes that the “plus” of each of these three items follows the normal enhancement curve of items in the game: +1 from 1st to 5th level, +2 from 6th to 10th, and on up to +6 from 26th to 30th.
Vill man köra en kampanj utan nya magiska svärd var femte nivå bör man alltså kunna lägga till den bonusen direkt på rollfigurerna istället. Enkelt och bra.

Den här artikeln överlappar ganska mycket med onsdagens artikel om att köpa och sälja magiska föremål, men det finns lite nytt. Man kan inte själv skapa magiska föremål över sin level, vilket gör de man hittar på äventyr lite värdefullare (eftersom de oftast är högre levlade än gruppen). Vilket man säljer föremål eller använder ritualen Disenchant Magic Item så får man bara 20% av värdet (i form av "residuum" i det senare fallet).

Identify är borta, tack och lov. Nu slipper spelledaren sitta och hålla reda på bonusar som spelarna inte känner till för att de inte identifierat sina svärd. Tar man en "short rest" (det är ju en spelterm, därav mitt användande av engelska) kan man identifiera ett magiskt föremål. Artikeln föreslår att mer udda föremål kan kräva ett slag för Arcana (ny färdighet som antagligen ersätter både Spellcraft och Knowledge: Arcana) eller rentav en quest.

Magiska föremål är uppdelade i kategorier. Vapen ska i en perfekt värld vara det enda som ger bonus på attackslag, rustningar ger bonus på AC, amuletter och kappor (båda konkurrerar om "neck slot") ger bonus på övriga försvarsvärden. Dessa tre ska vara de enda man "behöver" för att vara balanserad enligt systemet.

(Tror det har läckt ut tidigare att även magiska sköldar ger en bonus på AC, men att denna magiska bonus inte stackar med den magiska bonusen från en rustning. Således bevaras balansen även här.)

Inget nämns om ringar - förut har det ju sagts att man inte kan använda ringar förrän på level 11, och får vänta till level 21 för att få använda två. Inte mindre arbiträrt än att man inte kan sätta en ring på varje av sina tio fingrar och tio till på tårna iofs.

Sist kommer tre exempelföremål - Flaming Weapon (kan vara vilken sorts vapen som helst, ger extra eldskada), Phasing weapon (vilket avståndsvapen som helst, ignorerar skyddande terräng) och Holy Avenger (yxa, hammare eller "tung klinga", bra för paladiner och präster, extraknäcker som helig symbol). Lite synd att vi inte fick se något "Wondrous Item", de är ju lätt ballast. :gremgrin:

Har vi ett forum på måndag kommer det en artikel om "minions" då. Ni vet, de där som inte har namn. I D&D-världen blir odöpta barn tagna av äventyrarna.

Hellzon

Långsamma Vargen
  • Flygmagi blir tillgänglig någonstans under "paragon"-nivån. Teleportation dyker upp på episk nivå.
  • Siarkrafter dyker upp på "pagaron"-nivå. Deckaräventyr kan hålla lite längre än i tidigare versioner alltså.

Nightowl

Champion
Re: [D&D 4e] 16/5 - updrag och magiska föremål

Inte mindre arbiträrt än att man inte kan sätta en ring på varje av sina tio fingrar och tio till på tårna iofs.
Nja - man har ju bara två händer att sätta ringar på även om man har tio fingrar. Levlar, däremot, är inte något som förekommer i spelvärlden.

Erik