Detta var kanske mitt största enskilda personliga problem med 3.x. Valmöjligheterna ser ut att vara nästan obegränsade men en närmare titt visar att man har ett enormt antal dåliga valmöjligheter och ett kanske en handfull bra valmöjligheter. För fighters hade vi great weapon fighter, spiked chain fighter, bågskytte fighter, och om inte animerade sköldar finns i kampanjen även sköldanvändande fighter. Folk satt ju för bövelen och planerade vilket feat de skulle välja på level 20 redan innan de höjt rollpersonen till level 2.Rising said:Jag gjorde en bågskyttekrigare i 3.X och de systemmässiga valen jag ställdes inför var mer rälsat än ett konventsscenario till Kult (snipp)
Problemet med bra/dåliga valmöjligheter har blivit mycket mindre i 4E men man är fortfarande styrd i vissa val. På enskilda levlar kan man finna att det bara finns en power som är vettig för sin build, och om man vill ha en specifik feat på level 21 kan man behöva köpa rätt grundegenskaper redan när man skapar rollpersonen.
Jag tror att D&D5 kommer att fortsätta i samma riktning oavsett om de behåller systemet med powers eller inte. Fler realistiska valmöjligheter, mindre illusion av valmöjligheter. Inga förmågor upplåsta i långa träd, och förkrav på att lära olika förmågor kommer att vara nedtonade.
Jag tror inte att vi får se specialtärningar som i WFRP3, men däremot kommer D&D5 fortsätta bygga på miniatyrer eftersom WotC/Hasbro vill fortsätta sälja dem.
Regler som stödjer rollgestaltning? Samma som i tidigare versioner: 1-2 sidors rådgivning i PHB eller motsvarande bok.
Om rollgestaltning vs regler kommer upp i det oundvikliga kriget mellan 4E-fansen och 5E-fansen kommer båda sidor (precis som nu) att ignorera de textavsnitten i sina diskussioner.