Organ said:
Jag bara kopplar inte riktigt hur du menar och vill förstår din ståndpunkt.
Okej,
det kan jag väl för all del göra.
Organ said:
Däremot så förstår jag inte hur du ser det i de tidigare versionerna. De tidiga D&D-versionerna hade ju knappast regler alls, såtillvida det inte gällde käftsmällar, så hur kan de då vara i vägen?
De versioner jag har någorlunda personlig erfarenhet av är AD&D, D&D3.x och 4e. Alla dessa "lider av" lite varierande men genomgående egenskaper som jag upplever som direkt inlevelsemotarbetande. Alltså; mina traditionella käpphästar brukade ju vara levels, classes och alignments. Alldeles oavsett det taktiska stridssystemet så skapar dessa tre regelelement i mina ögon stora hinder för att jag ska kunna betrakta min rollperson som en människa i sin egen rätt, än mindre leva mig in i den. hur fungerar en människa i en värld där det faktiskt finna Alignments, som är objektivt uppmätta i hur världen fungerar? Hur fungerar människor som har Classes? Jag har mycket svårt att föreställa mig sådant. Det kanske gör mig till en dålig rollspelare, men så funkar det för mig.
Med andra ord: det är inte enbart stridsreglerna jag stör mig på, utan stora delar av premissen, det sätt rollpersoner beskrivs i systemet etc.
Organ said:
men tycker du verkligen att de andra spelen jag räknande upp är brädspeliga, och dessutom till samma utsträckning som D&D?
Nej, men jag tycker att de i olika grad innehåller egenskaper som direkt motarbetar min rollpersonsinlevelse. Jag vill poängtera "min" här, för det är ju inte så att alla känner sig motarbetade - jag kan bara tala för min upplevelse.
Organ said:
Och sedan, det du räknade upp med D&D (levlar, alignments m.m.) som du tycker motarbetar inlevelsen saknas i de flesta andra rollspel. BRP och Traveller t.ex. är betydligt "magrare" som system räknade än D&D i valfri utgåva. Är de lika illa ändå? Och varför då i sådana fall?
Jag föredrar magra, minimalistiska system
när jag vill leva mig in i en rollperson. Det här med "tunga" regler är ett av de där elementen hos regler som gör att jag känner mig motarbetad. I taktiska rollspel (som D&D4e) är det inte ett problem, snarare tvärtom - även om jag inte är så värst
bra på att hantera tunga system så tycker jag om dem i taktiska rollspel.
Men, det du frågade om systemen du räknade upp var huruvida jag riktade "samma kritik" mot dem. Jag brukar rikta
samma typ av kritik, och det brukar jag tycka är gott nog. Eller ja, kritik och kritik - jag kritiserar ju som sagt inte D&D för att jag tycker att det motarbetar inlevelse, jag konstaterar mer att när jag spelar D&D så är det nog inte inlevelse jag är ute efter, och om jag vill ha inlevelse (i rollpersonen) så använder jag något annat system.
Jag har helt enkelt svårt, tror jag, för system som påstår sig vara något de inte är. Som när GURPS påstår sig vara realistiskt, eller Eon påstår sig vara enkelt. GURPS är inte realistiskt, men det har en massa andra positiva egenskaper. Eon är inte enkelt, men det är bra på en massa andra sätt. AD&D upplevde jag inte som att det försökte vara så mycket mer än ett system för att banka gobbos i dungeons (men i ärlighetens namn består omkring 95% av min erfarenhet av systemet av upplevelsen av diverse datorspel som byggde på det). AD&D har jag egentligen inget emot heller, utom att det kunde varit mer strömlinjeformat och så. D&D3e, och d20 i allmänhet, tyckte jag däremot var mer av ett försök att göra en hund till en katt. Kanske var det så, att d20-licensierandet höjde rollspelsförsäljningen - men åtminstone jag kände nog, att d20 helt enkelt fortfarande var mer av ett taktiskt system än ett system som lämpade sig för... tja, många av de settings som plötsligt skeppades med d20-kärna.
D&D4e är mer en tillbakagång, en renodling, känner jag. Det är möjligt att tidigare versioner av D&D, innan AD&D, med den tidens mått var rätt lika andra regelsystem, inte alls mer eller mindre taktiska - men å andra sidan brukar jag tycka att de flesta system från den tiden -
med dagens mått mätt - inte är så värst mycket att hänga i julgranen.
Men, öh.... Nu blev det här skitlångt, särskilt med tanke på att jag skrev att jag inte skulle skriva mer i tråden, så... öh... Ja, det får nog duga så =)