[
chrull;n59106 said:
"Faktum är att Open Game Content och License är den viktigaste orsaken till att PF är störst" Hur vet du det? På vilka sätt är PF störst?
När DnD3 släpptes år 2000 lanserade WotC två produkter. Dels DnD3, dels d20-licensen. Kombinationen av dessa två gjorde DnD3 till världens största rollspel och d20-delen av rollspelsmarknaden var c:a 80 %.
Nu tror jag att DnD3 hade blivit störst även utan d20-licensen, men inte lika stor. Eftersom d20-licensen krävde att man hade grundböckerna till DnD gav det en merförsäljning av DnD3.
För ett par år sedan stod kriget mellan WotCs DnD4 och Paizos PF. Och Paizo gick segrande ur den striden.
Varför PF blev störst kan man diskutera.
Dels är PF en naturlig fortsättning av världens populäraste rollspel, medan DnD4 i princip var ett helt nytt spel som lockade helt andra spelare.
Dels är PF helt öppet, med helt öppen speltest och vem som helst får göra produkter till det, medan DnD4 var nästan helt sluten (licensen till DnD4 var helt hopplös att använda).
Faktum är:
PF (och massor med andra rollspel) finns som fri pdf vs. DnD finns inte som fri pdf (BR är inte ett komplett DnD)
PF har ett SRD vs. DnD4 har insider som är en betaltjänst och WotC sa upp avtalet med Trapdoor som gjorde den digitala lösningen till DnD5.
PF låter andra göra produkter vs. WotC har inte sagt något om tredjepartsprodukter till DnD5 ännu (vilket tredjepartsleverantörerna verkar strunta i, vilket kan leda till en juridisk smäll för dessa)
PF har sålt mest sedan 2011 enligt ICv2
http://www.enworld.org/forum/content.php?1984-Top-5-RPGs-Compiled-Charts-2008-Present
Paizo har 30+ anställda som jobbar med PF, det är mer än tre gånger fler än de på WotC som jobbar med DnD5, vilket i sin tur är ungefär tre gånger mer än någon annan.
Paizos forum är det största rollspelsforumet i världen.
chrull said:
"men det räcker inte för att peta ner PF från tronen." Gör det inte? Hur vet vi det? Kompletta 5E har varit ute i typ två veckor, det är väl lite tidigt att säga att 5E inte kommer "peta ner PF från tronen"?
Jag tror inte att WotC kommer att släppa en öppen licens som Paizo har.
Och vi har redan konstaterat att ett spel med öppen licens kommer att bli större än samma spel utan öppen licens.
Jag tror helt enkelt att PF med öppen licens kommer att bli större än DnD5 med sluten licens.
chrull said:
WotC tror inte att man kan tjäna pengar på att ge bort saker gratis, när det är tvärt om: ju mer man ger bort, desto mer tjänar man. Vilket PF är ett utmärkt exempel på. Så Krank tjänar bäst i rollspelssverige? Han ger ju bort allt gratis? På vilket sätt är PF ett utmärkt exempel på det här? Gör Paizo störst vinst i rollspelsbranschen?
Sorry, Det var underförstått att detta gäller de större aktörerna.
Jag tror t.ex. att DoD/Trudvang hade varit större och sålt mer böcker om de haft en fri "SRD", för de är redan så stora.
Jag tror inte att gratis-pdf:en till Ars Magica hjälpte så mycket, för de är så små.
Att Paizo har råd att ha tre gånger fler anställda än WotC tycker jag säger en hel del om vad som är lönsammast.