Nekromanti D&D-bildtråd

Max Raven

T12-kultist
Blev lite nyfiken på hur D&D-artwork sett ut genom tiderna - jag har någon slags mental bild men tror att den är helt off. Kan vi få lite exempel på bilder från de olika utgåvorna av D&D?

slanfan

Hero
Man kan ju hoppas att ett framtida DnD ser ut såhär.

Jag orkar inte googla och pasta in bilder från gamla böcker åt dig :gremtongue:

God45

#PrayersForBahakan
OD&D:

Moldvay D&D:

Basic D&D:

AD&D 1ed:

AD&D 2ed:

3.X:

4ed:

4ed med Penny arcade:

God45

#PrayersForBahakan
Så ja, allt har blivit sämre med tiden :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Klart bättre med tiden mao =) Även om jag nog får tillstå att jag tycker mer om 3.x än 4.x rent artworkmässigt.

Hunk

Hero
Det enda du behöver veta är:
1. Först var artworken ganska kass
2. Sedan kom Erol Otus - då blev den lysande
3. Sedan försvann Erol Otus - då blev den ganska kass igen

Erol Otus har gjort de absolut snyggaste D&D-omslagen (till Moldvayboxarna) och var i övrigt också den absolut skickligaste konstnären som jobbade på TSR. Säger någon något annorlunda har den personen objektivt sett fel.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Klart bättre med tiden mao =) Även om jag nog får tillstå att jag tycker mer om 3.x än 4.x rent artworkmässigt.
Håller med, 3.x hade generellt väldigt bra artwork.

God45

#PrayersForBahakan
Jag lägger in lite icke-officiella versioners bilder också för jämförelse:

Pathfinder:

Lamentations of the flame princess:

Adventurer conqueror king:

Hunk

Hero
Du missade de som är snygga:

Hackmaster Basic

Swords & Wizardry

Typisk omslagsbild från D20-eran (Goodman Games, The Mysterious Tower):

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att Hackmaster fick Larry Elmore att göra deras framsida :gremsmile:

Rob_UBBT

Warrior
God45 said:
Moldvay D&D:

Den här hade jag inte sett förrut, jag gillar den ganska mycket faktiskt (så mycket att jag just köpte en Moldway box på eBay)

God45 said:
Basic D&D:

Jag gillar verkligen de svartvita bilderna Elmore gjorde för Mentzers Basic och Expert (har inte sett de övriga boxarna) och tycker att han borde ha gjort mer sådant då hans färgbilder kom att degenerera kraftigt ganska kvickt.

Vad det gäller 3E och 4E så gillar jag inte den konsten speciellt mycket alls, jag är dock, motsägelsefullt nog, ganska förtjust i WAR konst för Pathfinder.

Arfert

Facit
Hunk said:
Det enda du behöver veta är:
1. Först var artworken ganska kass
2. Sedan kom Erol Otus - då blev den lysande
3. Sedan försvann Erol Otus - då blev den ganska kass igen

Erol Otus har gjort de absolut snyggaste D&D-omslagen (till Moldvayboxarna) och var i övrigt också den absolut skickligaste konstnären som jobbade på TSR. Säger någon något annorlunda har den personen objektivt sett fel.

Så sant, så sant. Det var enda gången bilderna i D&D hade ett äkta konstnärligt värde, på riktigt. Ett geni. Han borde hänga på gallerier och vara värd miljoner.

Necross

Swashbuckler
Hunk said:
Personligen har jag aldrig förstått charmen i de där knarkiga illustrationerna. Det är aldrig sådana scener som jag identifierat mig med. Jag är en sån där torrboll som gillar Gerald Brom och Keith Parkinson.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Necross said:
Personligen har jag aldrig förstått charmen i de där knarkiga illustrationerna.
Jag håller nog med. De för mig inte in i någon form av stämning. Skulle de passa på väggen, som tavlor? Kanske, men inte hemma hos mig. För lite intressant symbolik, för plastig design på allting. Men som sagt, i vissa vardagsrum kanske de funkar.

Men som rollspelsillustrationer är de direkt avtändande.

God45

#PrayersForBahakan
Gerald Brom är väll skum och knarkig om någon. Han designade ju hela Dark suns look :gremlaugh:

Eksem

Champion
Just "knarkig" stämning är nog exakt vad jag vill att DnD ska vara. Jag går mer och mer åt det hållet hela tiden. Medeltid och sagor har numera en mycket, mycket liten plats i mitt DnD, till förmån för mer genremashups a la 20-30-talspulp. Jag är ju också en sån där typ som mycket sällan skulle använda ett monster ur monstermanualen, och helst slipper alver och dvärgar och dylika typer om jag kan välja bort dem. Abstraktare former, klara färger i experimentella paletter, subjekt som inte liknar något man sett förut. Ja, exakt så föreställer jag mig att mitt DnD ser ut.

2nd är nog den version som ligger längst ifrån hur jag uppfattar DnD. Samtidigt tycker jag att bilderna i 2nd är mysiga och hederliga och välgjorda och verkligen starkt förmedlar en särskild stämning. Bara inte "min" stämning.