Nekromanti D&D-bildtråd

Arfert

Facit
Eksem said:
Just "knarkig" stämning är nog exakt vad jag vill att DnD ska vara. Jag går mer och mer åt det hållet hela tiden. Medeltid och sagor har numera en mycket, mycket liten plats i mitt DnD, till förmån för mer genremashups a la 20-30-talspulp. Jag är ju också en sån där typ som mycket sällan skulle använda ett monster ur monstermanualen, och helst slipper alver och dvärgar och dylika typer om jag kan välja bort dem. Abstraktare former, klara färger i experimentella paletter, subjekt som inte liknar något man sett förut. Ja, exakt så föreställer jag mig att mitt DnD ser ut.

2nd är nog den version som ligger längst ifrån hur jag uppfattar DnD. Samtidigt tycker jag att bilderna i 2nd är mysiga och hederliga och välgjorda och verkligen starkt förmedlar en särskild stämning. Bara inte "min" stämning.
Håller med. Keith Parkinson hade varit en bra illustratör till Saga till exempel, eftersom han realistiska och stela stil passar bra med en "realistisk" medeltidvärld. Han hade behövt tona ner färgerna och måla mer lera och skit. :gremwink: Han var för mycket Harlequin a la 60-tal i de bilder jag sett. Välkammat.

Rob_UBBT

Warrior
God45 said:
Gerald Brom är väll skum och knarkig om någon. Han designade ju hela Dark suns look :gremlaugh:
Dark Sun tilltalar verkligen inte mig både världen (psionics suger, thri-kren är töntiga som pcs och AD&D fungerar inte med 5d4 i stats) och till skillnad från alla andra så tycker jag att allt från loggan till stilen på konsten var väldigt ful

Bolongo

Herr Doktor
God45 said:
Den här hade jag inte sett förrut, jag gillar den ganska mycket faktiskt (så mycket att jag just köpte en Moldway box på eBay)
Det är Morgan Ironwolf, D&Ds kanske första ikoniska karaktär :gremlaugh:
Tja, den kvinnliga krigaren i gruppbilden har alvöron, så jag tvivlar på att det är Morgan. F.ö. är de två bilderna av olika konstnärer, och de hade inte så bra koordination på den tiden - idén med vissa ikoniska karaktärer som man skulle hålla sig till att avbilda minns jag som en nymodighet i 3e.

Sedan var det väl lite onödigt att lägga dyra pengar på eBay, om du mest var ute efter illustrationerna hade du kunnat köpa PDF:en på DriveThru för 5 dollar...

Men för att återgå till grundämnet: jag är också väldigt förtjust i eran med Erol Otus, Jeff Dee och Bill Willingham. Antagligen för att det var då jag började spela.
Har rentav backat flera av Jeffs kickstarters för att återskapa de gamla illosarna.

Bolongo

Herr Doktor
God45 said:
Jag gillar att Hackmaster fick Larry Elmore att göra deras framsida :gremsmile:
Jag förstår att du menar Erol Otus, men inte hur du kunde blanda samman de två. :gremwink:

Rob_UBBT

Warrior
Bolongo said:
Sedan var det väl lite onödigt att lägga dyra pengar på eBay, om du mest var ute efter illustrationerna hade du kunnat köpa PDF:en på DriveThru för 5 dollar...
Som samlare så skulle jag köpa den förr eller senare och nu blev det förr... För min del är det original som gäller pdfs är inte roliga att äga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Gerald Brom är väll skum och knarkig om någon. Han designade ju hela Dark suns look :gremlaugh:
Sjukt snygga prylar. Hans bilder är en stor anledning till varför jag gärna skulle vilja spela Dark Sun, trots att jag i övrigt inte tilltalas så jättemycket av konceptet.

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo said:
God45 said:
Jag gillar att Hackmaster fick Larry Elmore att göra deras framsida :gremsmile:
Jag förstår att du menar Erol Otus, men inte hur du kunde blanda samman de två. :gremwink:
Min skam är evig :gremfrown:

thri-kren är töntiga som pcs
Jag är ledsen men en bönsyrsa stor som en häst som tycker att alvkött är det godaste i världen och som tycker sömn är skit skumt och fascinerande är objektivt fantastiskt :gremlaugh:

Arfert said:
..nä, det är mer Fantasy! :gremwink:
Mer sådan här konst i nästa bok då! :gremlaugh:

Rob_UBBT

Warrior
God45 said:
Jag är ledsen men en bönsyrsa stor som en häst som tycker att alvkött är det godaste i världen och som tycker sömn är skit skumt och fascinerande är objektivt fantastiskt :gremlaugh:
För mig är det totalt ointressant...

Möller

Hubert Hortlax
Necross said:
Personligen har jag aldrig förstått charmen i de där knarkiga illustrationerna. Det är aldrig sådana scener som jag identifierat mig med. Jag är en sån där torrboll som gillar Gerald Brom och Keith Parkinson.

Detdär var ju gräsligt. Vad är det, ett D&D för Jehovas Vittnen?

Jag är väl för insnöad på Riotminds alster att jag har svårt att uppskatta fantasykonst som inte består av gråa streckiga teckningar ... =)

Bolongo

Herr Doktor
Murkla said:
Vad är det, ett D&D för Jehovas Vittnen?
Från mitten på 80-talet ungefär fick jag en känsla av att de satsade på lite snällare och vänligare bilder, kanske som en respons på kritiken rollspel utsattes för.

Sedan blev de förstås mer experimentella i settings som Dark Sun och Planescape.

Sodivra

Champion
Murkla said:
Oooooooh, burn!

Den enda bilden i den här tråden som min jobbdator censurerar är drakdödar-illustrationen från AD&D2ed. Jävligt märkligt, men visst. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo said:
Murkla said:
Vad är det, ett D&D för Jehovas Vittnen?
Från mitten på 80-talet ungefär fick jag en känsla av att de satsade på lite snällare och vänligare bilder, kanske som en respons på kritiken rollspel utsattes för.

Sedan blev de förstås mer experimentella i settings som Dark Sun och Planescape.
Ja det var exakt vad som hände. AD&D 2ed tog bort eller klädde på alla topless monster och bytade namn på demonerna och djävlarna till några bullshit fantasy namn. De tog också bort halv-orchen eftersom den "antydde våldtäkt" och lönmördarklassen eftersom lönnmord är dålig, antar jag? Allt det var pga "den sataniska paniken" och att kyrkor och skit sa att D&D var sataniskt.

Och alla de förändringarna var bullshit! De borde gjort det mer ockult, naket och våldsamt! Det hade fan-i-mig sålt! :gremlaugh:

Hunk

Hero
Bolongo said:
Men för att återgå till grundämnet: jag är också väldigt förtjust i eran med Erol Otus, Jeff Dee och Bill Willingham. Antagligen för att det var då jag började spela.
Jag är (eftersom jag är så ung och oförstörd) snarare uppvuxen med Easley/Elmore/Parkinson/Caldwell, men jag gillar ändå eran med Otus/Trampier/Dee/Roslof/Sutherland bättre. Och av dem smäller Otus definitivt högst (och Sutherland lägst). Det är nästan så att jag måste försöka hitta en Expert-box (Cook/Marsh) i mint condition och sätta upp på väggen hemma.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Murkla said:
Necross said:
Personligen har jag aldrig förstått charmen i de där knarkiga illustrationerna. Det är aldrig sådana scener som jag identifierat mig med. Jag är en sån där torrboll som gillar Gerald Brom och Keith Parkinson.

Hahaha! Det finns onekligen stora stilmässiga likheter:

Arfert

Facit
Vitulv said:
Murkla said:
Necross said:

OMG! Så bäst!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ja, den där rentvättade, idealiserade, "fotorealistiska" 80-talsstilen är fruktansvärt oattraktiv. AD&D 2e hade bra konst i Dark Sun och Planescape (varför har ingen postat någon DiTerlizzi än?), men Elmore och Parkinson är sjukt avtändande. Skulle aldrig vilja spela i en kampanj där sådana illustrationer får sätta stämningen.

Necross

Swashbuckler
Murkla said:
Det där tycker jag var ett onödigt påhopp på mig. Lust att säga förlåt?

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Murkla said:
Necross said:

Märkligt, jag ser i princip inga stilmässiga likheter alls. Vansinnigt omogen jämförelse.