Nekromanti D&D-bildtråd

Anarchclown

Swashbuckler
Tycker att det är sjukt snyggt. Det tycker jag IOFS om mycket av Jehovas Vittnens pamfletter också. Men Parkinson har ett väldigt gammaldags bildspråk som tilltalar mig. Tyvärr är han ju död sedan några år nu.

anth

Vetefan
Necross said:
Murkla said:
Detdär var ju gräsligt. Vad är det, ett D&D för Jehovas Vittnen?
Det där tycker jag var ett onödigt påhopp på mig. Lust att säga förlåt?
Lustigt nog associerar jag också bilden med vakttornet.
Jag har däremot lite svårt att se varför jag ska be om ursäkt för att jag associerar en bild med Jehovas.

Necross

Swashbuckler
Argh! said:
Necross said:
Murkla said:
Jag har däremot lite svårt att se varför jag ska be om ursäkt för att jag associerar en bild med Jehovas.
Det är ju upp till Murkla att avgöra.

Kanske jag som inte är så insatt i Jehovas vittnen-illustrationer, men jag har då aldrig sett några med beväpnade män som jagas av en drake.

Jag vill också förtydliga att jag gillar Otis - mycket coola bilder, stor konst till och med. Men det är inte D&D för mig, och det kanske mest har att göra med när man började spela, och vilken edition.

Arfert

Facit
Argh! said:
Necross said:
Murkla said:
Själ tänkte jag mer på stilen som användes i Harlequin.-böcker förr i tiden. Samma färger och "rena" bildmanér.

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Argh! said:
Necross said:
Murkla said:
Själ tänkte jag mer på stilen som användes i Harlequin.-böcker förr i tiden. Samma färger och "rena" bildmanér.
Men fortsätt gärna! Rub it in liksom! Mera tack!

anth

Vetefan
Necross said:
Arfert said:
Argh! said:
Men fortsätt gärna! Rub it in liksom! Mera tack!
Det är ju bara frågan om att vi har olika smak.
Jag tycker om knark-fantasy, du tycker om vanilj-fantasy.

Gläds istället åt att DnD är så pass stort att att det kan tillgodose behovet hos olika spelare med olika smak. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Ja, Jehovas vittnen skulle aldrig ha med sådan bilder. Det vore lika löjligt som om de hade en bild med Jesus på en dinosauri...

Okej, men det där måste vara en isolerad hände...

Fine, men inga av de där bilderna är våldsamma! Det är inte som om Jehovas vittnen skulle publicera en massa bilder där världen brinner och alla dör medan Jehovas vittnen skrattar eller ser glada ut... Ni vet vad som kommer va?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Necross said:
Märkligt, jag ser i princip inga stilmässiga likheter alls. Vansinnigt omogen jämförelse.
Hur menar du att liknelsen är "vansinnigt omogen"?

anth

Vetefan
Svarte faraonen said:
God45 said:
Till Elmore och Parkinsons försvar bör sägas att de aldrig producerat så här obehagliga psykopatleenden.
Jag associerar mer med CoC - en grupp människor har just sett Yog-Sothoth och missat sitt SAN-roll.

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Necross said:
Märkligt, jag ser i princip inga stilmässiga likheter alls. Vansinnigt omogen jämförelse.
Hur menar du att liknelsen är "vansinnigt omogen"?
Äh, jag överreagerar väl så klart. Ber om ursäkt. Jag har bara jävligt svårt för att förknippas med kristna sekter - det är bland det vidrigaste jag vet.

Och jag tycker inte allt som tecknas i "realistisk stil" (eller vad nu stilen kallas) bör klumpas ihop. Men jag kan ju inte hjälpa hur ni associerar.

Necross

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
Necross said:
Vitulv said:
Hahaha! Det finns onekligen stora stilmässiga likheter:
Rätt säker på att vitulv var sarkastisk...
Ja, det är ju populärt här. Oklart varför dock.

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Argh! said:
Necross said:
Murkla said:
Jag är hyfsat okunnig, så du kanske kan svara på - är typ John Howe och Alan Lee också att betrakta som sådan Harlequin-stil?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Necross said:
Spider Jerusalem said:
Necross said:
Vitulv said:
Hahaha! Det finns onekligen stora stilmässiga likheter:
Rätt säker på att vitulv var sarkastisk...
Ja, det är ju populärt här. Oklart varför dock.
Nej, jag var inte sarkastisk. Jag tycker att Parkinsons bildspråk liknar den bilden jag postade. Både Parkinsons bilder och Jehovas-propagandan har det där rena, oförstörda och tillrättalagda i sig.

Däremot så menar jag ju självklart inte att dra paralleller mellan de som tycker om Parkinsons konst och religiösa sekter. Det är bara bildspråket jag pratar om här.

Per Folmer

Swordsman
Ser personligen ingen koppling till just Howe, Lee och harlequin. Jag associerar sjyssta blyerts-teckningar till Lee o Howe.

EDIT: de skulle nog kunna göra riktigt goa romantiska omslag dock.

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Däremot så menar jag ju självklart inte att dra paralleller mellan de som tycker om Parkinsons konst och religiösa sekter.
Bra.

Arfert

Facit
John Howe och Alan Lee har inget med det att göra. Och inte de är inte lika Parkinson heller. Inte mer än att de håller på med fantasy och manéren inte är så stiliserade. Men känslan i bilderna är helt annorlunda.