Nekromanti D&D+DoD=?

Gratax

Veteran
Vassegod...=)

jaja, okej då. Men det hade dom ju som sagt var. Stod ju till o med me i Grundboken (tror jag iallafall) ver.1-4 Där nånstans. Det kom ju även ut en hel bok om svart folk också.

Rajr0t

Veteran
gruff

svart folk?

Det är för bedrövligt att särskrivningar ska få sådana som Didi och Björn att koppla rollspel med nazismen...
dessutom hatar jag särskrivningar. :gremtongue:

Bombu

Hero
Du har inte hängt med länge i DoD-svängen va?

Drakar och demoner hade orcher ända fram till sjätte utgåvan (Trudvang alltså). Dock har du rätt i ditt påstående. DoD och D&D är inte samma spel.
Faktum är att DoD saknade orcher ända fram till sinkadus nr 1

svartalfer och troll, lite mer nordiskt lite mer fjällträsk.

Nostalgi i tunnor.

Bombu

Ackerfors

Alas, your rapids!
Sschh

dessutom hatar jag särskrivningar.

Säg inte det högt... Folket här har en tendens att "rensa ut" folk som klagar på särskrivning... :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: OSA

"Då paxar jag den! Nu måste jag bara hinna före Blaren... (Han har norpat skämt under näsan på mig förut.)"

Men han håller väl inte till här på forumet, eller?

Rajr0t

Veteran
Re: Sschh

Oh, på det viset? Är det frågan om en ut rensning så får man väl hålla sig till sär skrivning då.

Nåja jag är inte den som är rädd att visa fram fötterna, men får jag till stånd, om jag ber om ursäkt för mitt miss tag, att fort farande göra min röst hörd här på forumet?

:gremwink:

Rosen

Myrmidon
Förtydligande

Men han håller väl inte till här på forumet, eller?

Ingen aning; på den tiden det fanns ett Codex-forum här på Codex-forumen så brukade han titta in där ibland.

Ett litet förtydligande kan vara på sin plats; Blaren har vad jag vet aldrig stulit några idéer, åtminstone inte från mig.
Däremot har det hänt att jag har gått och haft en idé till en seriestripp till nästa Sverox i huvudet, och så har det ramlat ner en Codex i brevlådan där han har gjort en skämtbild på exakt samma tema som det jag hade tänkt använda... så varje gång jag gör en SFF numera så är jag smånervös över vad han ska komma med härnäst tills tidningen är ute.

--
Åke

Rajr0t

Veteran
Re: gruff [OT]

Javisst! Det kanske de gör.

Men du ser väl den lysande logiken som våra vänner Örnstedt och Sjöstedt innehar: Eftersom en del rollspel tar plats i scoutstugor Sverige runt, och under andra världskriget var ju scoutrörelsen starkt kopplad till nazismen (Hitler-Jugend), måste ju rollspelare vara nynazister! Eller?

Kunde man få pris i totala feltolkningar så har jag två nominerade redan! :gremgrin:

Hursomhelst har DoD haft orcher under större delen av sin storhetstid, varför jag tycker att man inte skall dra det som en av de större skillnaderna mellan DoD och D&D.

/BD, envis dvärgjävel.

Bombu

Hero
Hursomhelst har DoD haft orcher under större delen av sin storhetstid, varför jag tycker att man inte skall dra det som en av de större skillnaderna mellan DoD och D&D
Jovisst har det figurerat orcher i DoD under många år, men de tröttnade och gick hem.

DoD har ju genomgått en hel del förändringar genom åren så det kan ju vara svårt att hitta skillnader mellan D&D och DoD som gäller precis alltid.

Det är ju i grunden två olika system, level mot inte level.

Bombu

Hero
[color:\\"yellow\\"]

Ptja, om man inte räknar grundreglerna till DoD6 förstås...

[/color]

Jag har visst inte följt me i DoDs underbara resa genom sverige.

Balderk

Swashbuckler
Hursomhelst har DoD haft orcher under större delen av sin storhetstid, varför jag tycker att man inte skall dra det som en av de större skillnaderna mellan DoD och D&D.
Exakt! Särskillt eftersom det också finns D&D världar (dock kanske inte oficiella utan d20, WoT tex) som inte innehåller orcher. Världsskillnader över huvud taget är svårt att ta upp eftersom D&D har så många olika världar. Reglerna skilljer sig ju helt ifrån varandra och de skillnaden borde ju räcka. Nu har jag hört att det ryktas om att DoD6 också har levels men det lär ju ändå inte vara särskilt lika regler...

/Balderk, gör ett sällsynt, och ganska onödigt, gästspel på DoD-forumet :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Särskillt eftersom det också finns D&D världar (dock kanske inte oficiella utan d20, WoT tex) som inte innehåller orcher.
Jovisst. Dragonlance kommer ju snart i 3e-upplaga, och där har man inga orcer. I gamla Dark Sun till 2nd ed fanns inte heller orcer, eller kobolder, eller goblins, eller de flesta monster till och med.

Greymourn

Swordsman
Åke, Khelataar och min värnpliktspeng...

Om Åke Lovar att väcka övriga Lancelot och göra ett nytt Khelataar får han halva... nej hela min värnpliktspeng...
Eftersom erbjudandet är oemotståndligt gottar jag mig med Western tills nya Khelataar dyker upp...