Nekromanti D&D+DoD=?

Rosen

Myrmidon
Re: Åke, Khelataar och min värnpliktspeng... (OT)

Om Åke Lovar att väcka övriga Lancelot och göra ett nytt Khelataar får han halva... nej hela min värnpliktspeng...

Tja, du får gärna behålla värnpliktspengen om du kan berätta vem som egentligen äger rättigheterna till spelet nuförtiden. (-:
Stefan Burström sägs fö ha skrivit en hel uppsättning Ed.2-regler till Khelataar, men är tveksam till att släppa ut dem någonstans så länge frågan om licensen är oklar.

--
Åke

Nightowl

Champion
Tja, du har fel.

Drakar är, som tidigare sagt i tråden, baserat på Basic Roleplaying, vilket var en förenklad version av det system som användes som grund för RuneQuest, Call of Cthulhu och andra spel från Chaosium.

Den första gamla boxen var en direktöversättning av BRP plus Magic World, som var en av de tre världsbakgrunder man fick i spelet 'Worlds of Wonder', vilket var Chaosiums försök att göra ett universalspel. I WoW fick man BRP + Magic World + Future World (Traveller-liknande SF) + Super World (Champions-liknande superhjältespel som senare blev ett eget spel).

Senare utgåvor var kraftigt moddade från Magic World - gamla Mutant är faktiskt mer likt det ursprungliga WoW.

I RQ II fick man med BRP (enbart BRP, inte Magic World) som en sorts introduktion till rollspel, det kan vara det du tänker på.

Erik, äger alla spel nämnda ovan, samt har konverserat med Greg Stafford, grundaren av Chaosium, om saken.

Bombu

Hero
Re: Tja, du har fel.

Drakar är, som tidigare sagt i tråden, baserat på Basic Roleplaying,
Chaosium ja just det.

Första drakar och demoner boxen var ju inte alls lika mycket high fantasy som D&D.

D&D var ju unikt på det sättet att man kunde göra karaktärer som var rejält orealistiskt mäktiga.

Det var inte alls lika lätt att få superkaraktärer i Drakar och demoner, ialla fall innan de införde hjältepoäng och annat maxande.

Om man tål i medel 10 skadepoäng, 15 om man tål riktigt mycket så är ett tvåhandssvärd farligt om det gör 2t10 i skada, farligt är det också att träffa en stegrande häst, stegra och stampa, 4t6 tror jag hästkraken gjorde i första drakar och demoner.

I D&D "växer" man ifrån "lätta" monster, man gjorde/gör inte alls det på samma sätt i drakar och demoner.

En rese är farlig för nästan alla karaktärer i DoD.

I D&D kan man lättit fjamsa runt med en ogre om man är på hög nivå.

Nog svamlat av mig.

Bombu