Nekromanti D&D eller Svärdets Sång? (Nybörjare)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Hekks;n310217 said:
Har läst på en del nu och det där med att man dör lätt/are i Svärdets Sång lockar mig. Det känns som att man knyter an till sin karaktär mer. Och det är en del annat som drar mig till spelet också.

De flesta har rekommenderat d&d men vad tror ni om man hade börjat med Svärdets Sång och ev. senare gå till D&D om man vill bygga världar?
Börja med Svärdets Sång så kommer du inse att du aldrig någonsin behöver lägga en tanke på D&D... :)

God45

#PrayersForBahakan
Henke;n310228 said:
Jag skulle säga såhär:
Svärdets sång: Snabbt regelsystem med fokus på berättandet, Enkelt och lättsmält. Väldigt välgenomtänkt och välskriven värld som på många sätt är unik i sitt upplägg.

D&D: Trögt regelsystem med fokus på detaljer och strider. Generisk värld där du kan stoppa in vad som helst. Inflation i magi och magiska prylar.

Jag hade med andra ord inte tagit i D&D ens med en stekhet tång. Svärdets Sång däremot är precis min kopp te.
Det måste nämnas här att det där inte alls är en bra beskrivning av alla versioner av D&D och en usel sammanfattning av D&D som helhet. D&D har flera versioner där många är lättare än Svärdets Sång. D&D har också jättemånga kampanjvärldar där flera är mer detaljerade än Svärdets Sång, vissa har lika mycket detaljer och många har mindre detaljer.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45;n310233 said:
Det måste nämnas här att det där inte alls är en bra beskrivning av alla versioner av D&D och en usel sammanfattning av D&D som helhet. D&D har flera versioner där många är lättare än Svärdets Sång. D&D har också jättemånga kampanjvärldar där flera är mer detaljerade än Svärdets Sång, vissa har lika mycket detaljer och många har mindre detaljer.
Jag vill tillägga att det inte är ngt ”generiskt” med DnD. DnD kan förvisso spelas i många olika världar med det är som påpekats ett high fanatsy-spel som egentligen inte liknar något annat som finns i västerlandets kulturella kanon. Det är barockt, over-the-top och genomsyrat av magi. Om du vill göra en egen värld avråder jag starkt från i alla fall nyare (3 ed och senare) versioner av spelet, för det finns en massa saker i systemet som sätter parametrar i världen - och det är svårt att se dem om man är grön. Risken är alltså att spelet koloniserar din värld och gör den till ngt helt annat än vad du tänkt. (Ja, jag talar av bitter erfarenhet).

DoD -16 är vad vi alla kommer att spela i helvetet, i miljoner år i sträck. SS har jag ingen åsikt om. HT kan bli hur bra somhelst. Eller vänta in Kopparhavets hjältar.

Oldtimer

Slava Ukraini!
God45;n310222 said:
4th edition är sin egen best och är en dålig introduktion i allmänhet skulle jag hävda. Det är inte i sig svårt, men det gör en inga tjänster för att spela något annat senare.
Då tycker vi helt enkelt olika där. Varje version av D&D har varit sin egen best. Steget från AD&D2 till D&D3 var också gigantiskt på sin tid.
Och jag förstår inte vad du menar med "gör en inga tjänster för att spela något annat senare". Det gör väl inget rollspel i så fall. Alla är ju unika på sitt sätt.
Möjligtvis kan man tycka att D&D5 ger en bra intro till att spela AD&D2 (eller vice versa), enligt min personliga åsikt, men det finns säkert folk som tycker de är helt egna bestar.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Henke;n310228 said:
Jag skulle säga såhär:
D&D: Trögt regelsystem med fokus på detaljer och strider. Generisk värld där du kan stoppa in vad som helst. Inflation i magi och magiska prylar.
Eller precis tvärs om. Beroende på vem du frågar.

Henke

Oldtimer;n310242 said:
Eller precis tvärs om. Beroende på vem du frågar.
Jag menar i relation till Svärdets sång där världen är förankrad inreglerna. D&D har ingen koppling till sin värld utan kan utspela sig i vilken värld som helst?

Jag har bara spelat D&D vid några få tillfällen. Senast var en strid som var så detaljerad att den tog en hel kväll. Den typen av spel före sig icke besvär på ett spelbord nära mig :)

Skall dock sägas att jag köpte kampanjen ”War of the burning Sky” för den har jag hört ska vara bra, så det finns fortfarande hopp där (men reglerna kommer jag aldrig att försöka mig på).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Henke;n310245 said:
Jag menar i relation till Svärdets sång där världen är förankrad inreglerna.
Jag tror att jag i nuvarande kampanj i Svärdets Sång har kommit över långt många fler magiska föremål än i hela min samlade DnD-historia (undantaget helande brygder).

Så vad gäller magi och magiska prylar tror jag nog att det är personberoende, snarare än spelberoende i det här fallet.

Fokus på strid... beroer på DnD-versionen. I DnD5, 4 och (utgår jag från även om min erfarenhet av dessa är begränsad) alla tidigare utgåvor som inte kan räknas som OD&D (alltså OSR idag) så håller jag med. Jämför man OSR med Svärdets Sång skulle jag nog påstå att svärdets sång är mer stridsorienterat.

Henke

Rymdhamster;n310248 said:
Jag tror att jag i nuvarande kampanj i Svärdets Sång har kommit över långt många fler magiska föremål än i hela min samlade DnD-historia (undantaget helande brygder).

Så vad gäller magi och magiska prylar tror jag nog att det är personberoende, snarare än spelberoende i det här fallet.

Fokus på strid... beroer på DnD-versionen. I DnD5, 4 och (utgår jag från även om min erfarenhet av dessa är begränsad) alla tidigare utgåvor som inte kan räknas som OD&D (alltså OSR idag) så håller jag med. Jämför man OSR med Svärdets Sång skulle jag nog påstå att svärdets sång är mer stridsorienterat.
Vi spelade D&D4 den senaste gången. En enda lång skräckupplevelse i stridsrundor, bonusförmågor och modifikationer och det tog som sagt ett helt spelmöte. Den typen av spel blir helt meningslöst för mig eftersom jag lika gärna kan spela ett datorspel som gör de här beräkningarna åt mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Henke;n310251 said:
Vi spelade D&D4 den senaste gången. En enda lång skräckupplevelse i stridsrundor, bonusförmågor och modifikationer och det tog som sagt ett helt spelmöte. Den typen av spel blir helt meningslöst för mig eftersom jag lika gärna kan spela ett datorspel som gör de här beräkningarna åt mig.
Ja, som jag skrev håller jag helt med när det kommer till exempelvis 4:an. Men det finns ju mer till DnDs namn än DnD 4.

luddwig

Lawful evil
Henke;n310251 said:
Jag har inte spelat 4E men däremot 3E, och om 4E är ens i närheten av 3E så förstår jag om du tycker att striden var ett elände. Dock är det fel att döma all DnD baserat på en utgåva, ungefär som det vore fel att såga alla Indiana Jones-filmer baserat på den vedervärdiga fjärde filmen. Tidiga DnD, grundspelet då och inte det avancerade, är en helt annan grej än 2E och framåt. Enkla regler. Snabba och dödliga strider. Inte en massa specialförmågor att hålla reda på. Ett bra spel helt enkelt.

kloptok

Pensionerad astrolog
Det känns framförallt inte alls rättvist att döma ut hela D&D-linjen baserat på den utgåva som är den som är mest olik alla de andra utgåvorna. Och att kalla B/X (eller valfri modern retroklon) för regeltungt jämfört med Svärdets Sång är i mina ögon orimligt.

För att svara på trådstarten: när jag tänker "bygga egna världar" tänker jag D&D snarare än Svärdets Sång. Och skulle jag välja en D&D-version skulle det bli någon OSR*-variant, till exempel Swords & Wizardry eller Svärd & Svartkonst som nämnts ovan. Svärdets Sång skulle jag gärna spela men då i första hand för att utforska den spelvärld som presenteras i spelet och kampanjen.

* OSR står för Old School Renaissance och är, för att vara väldigt kortfattad, spel som är eller inspireras av de första versionerna av D&D från 70-talet.

Rangertheman

Myrmidon
D&D Starter Set kan du få för under 200 kr. Det är en utmärkt startpunkt för en nybörjargrupp, eventuellt tillsammans med SRD:n som finns tillgänglig utan kostnad.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag kan också tillägga att det är svårt att rekommendera ett passande system utan att veta mer om vad ni vill ha ut av det. Spelupplevelsen kommer bli annorlunda beroende på om ni spelar Svärdets Sång, gammel-D&D, D&D5, någon annan D&D-version eller för den delen Hjältarnas tid. Vill ni ha många färdigheter? Inga färdigheter alls? Fokus på utforskande av farliga miljöer? Fokus på politiska skeenden? Det är några exempel på saker som hanteras olika i de spel som listats här i tråden.

Svärdets sång är ju ett coolt spel. Relativt enkla regler, finns bra enkla äventyr att köra i gång med och bra spelledar stöd för improvisation. Köp det.

För övrigt anser jag att D&D 5e har ju någon slags inbyggd värld, med alla raser, all magi och att man kan spela allt från ninja munk till Dvärg trollkarl i samma grupp. Jag gillar en hel del med 5e men har svårt för att det blir sån otrolig stil spridning mellan RP. Allt blir gonzo, och det kan så klart vara kul men inte vad jag vill spela. Sen hatar jag levels också

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det ska ju också påpekas att det inte finns något som hindrar er från att skapa en värld och spela med reglerna i Svärdets sång. Det är bara så att folk inte har gjort det ännu, eftersom det antagligen är väldigt få som har hunnit spela slut det publicerade materialet och känt sig tvungna att skapa mer själva.

Henke

Gurgeh;n310279 said:
Det ska ju också påpekas att det inte finns något som hindrar er från att skapa en värld och spela med reglerna i Svärdets sång. Det är bara så att folk inte har gjort det ännu, eftersom det antagligen är väldigt få som har hunnit spela slut det publicerade materialet och känt sig tvungna att skapa mer själva.
Fast det finns ju redan en hel del fan-material faktiskt. En hel kampanj (tror iofs den är moddad från DoD. Och en handfull äventyrsplatser.

Henke

Swedish Chef;n310276 said:
Allt blir gonzo, och det kan så klart vara kul men inte vad jag vill spela. Sen hatar jag levels också
Exakt så

Caligo

Swashbuckler
Swedish Chef;n310276 said:
Svärdets sång är ju ett coolt spel. Relativt enkla regler, finns bra enkla äventyr att köra i gång med och bra spelledar stöd för improvisation. Köp det.

För övrigt anser jag att D&D 5e har ju någon slags inbyggd värld, med alla raser, all magi och att man kan spela allt från ninja munk till Dvärg trollkarl i samma grupp. Jag gillar en hel del med 5e men har svårt för att det blir sån otrolig stil spridning mellan RP. Allt blir gonzo, och det kan så klart vara kul men inte vad jag vill spela. Sen hatar jag levels också
Har du läst eller spelat båda spelen?

Du ska välja Drakar och Demoner Expert, EDD, (eller -91 års version om du vill ha mer splatbooks). Det passar till din egen värld, det finns en hel mängd äventyr och längre kampanjer. Dessutom är allt släppt GRATIS på nätet.