Nekromanti D&D for Dummies

Troberg

Sinister eater
Jag plockade upp D&D for Dummies förra veckan från en site som var ganska omskriven i somras. Underhållande bok.

Min fråga: Har boken något slags officiell status från WotC's sida, eller är den en ren tredjepartsprodukt utan koppling till dem?

Arfert

Facit
för att ducka din fråga: Är den bra? Är det nåt man kan sätta i händerna på nybörjare, (och sig själv). Hur är den upplagd?

Troberg

Sinister eater
för att ducka din fråga: Är den bra? Är det nåt man kan sätta i händerna på nybörjare, (och sig själv). Hur är den upplagd?
Jag tycker egentligen inte att den tillför någon förståelse, utan är snarare att ses som en motsvarighet till de guideböcker/walkthroughs som finns för datorspel. Den är väldigt inriktad på powergaming och dungeonbashing, det finns till och med ett omfattande avsnitt om varför man det är dåligt för spelet att ROLLspela för mycket. Mycket mer eller mindre dåligt genomtänkta taktiktips, listor över 10 bästa spells, 10 bästa feats och så vidare.

Det var därför jag var intresserad av dess "officiella status". Om den anses vara "officiell" så har man grund för att hålla det innehållet mot WotC och D&D/d20.

Bombu

Hero
jag tyckte framför allt boken var kul och lite fnulig.

som du säger är den ju inriktad på ett gamingperspektiv, men det finns ju tabeller på olika typer av spelare, där man själv kan se hur olika typer av problem kan uppfattas av olika spelartyper.

jag läste den som en rolig grej, fick mig några tankeställare hur man kunde göra med featsträd osv, inget man inte kunde tänka ut själv kanske men ändå lite kul.

framför allt tror jag det hjälper till om man har ett enkelt koncept man behöver lite hjälp med att bygga en gubbe för. om man inte kan reglerna så bra, eller inte vet villka feats man ska ta.

rekommenderad läsning iallafall.

Bombu

Arfert

Facit
är inte förvånad över det där med att det är dåligt att ROLLspela för mycket... D&D har ju alltid varit mer rollSPEL.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Visserligen är råden kring det mest i stil med "irritera inte dina medspelare" och "hindra inte spelet genom att diskutera för mycket med SLP som inte har med handlingen att göra". Det vill säga mestadels vanlig hyfs, och knappast några fördömanden av karaktärsgestaltning.

Troberg

Sinister eater
Visserligen är råden kring det mest i stil med "irritera inte dina medspelare" och "hindra inte spelet genom att diskutera för mycket med SLP som inte har med handlingen att göra". Det vill säga mestadels vanlig hyfs, och knappast några fördömanden av karaktärsgestaltning.
Det hade kanske kunnat stämma, om det inte var så att det var i princip det enda som överhuvudtaget sägs om karaktärsgestaltning i hela boken...

Pom

Swashbuckler
Det hade kanske kunnat stämma, om det inte var så att det var i princip det enda som överhuvudtaget sägs om karaktärsgestaltning i hela boken...
Du menar förutom stycken som "Building a persona" och "Creating mannerisms"?

G

Guest

Guest
Jaha, och?

Dom ville kanske inte att boken skulle innehålla saker om "karaktärsgestaltning" Det betyder inte att du kan döma ut ett helt system....

Håll isär på grejerna här va...

I Conan Pocket Edition så står det inte ett piss om hur man bör eller ska gestalta sina karaktärer, betyder det att det inte går, eller att Conan D20 inte stödjer sådant eller att det är fel att gestalta sina karaktärer eller vad?

Nä, Pocket utgåvan är ett hjälpmedel eller en extrabok du kanske vill köpa om du redan har grundreglerna eller om du vill ha en extrabok som spelare... Whatever!

D&D for Dummies är typ samma sak, ett hjälpmedel, en extrabok...

Eksem

Champion
"men det finns ju tabeller på olika typer av spelare, där man själv kan se hur olika typer av problem kan uppfattas av olika spelartyper."

Och i Dungeon Master for Dummies finns ännu bättre sådant material. Den är faktiskt riktigt bra, oavsett om man behöver lite tips för att skapa en varierande dungeon, eller om man vill kategorisera sina spelartyper (vi har faktiskt haft roligare sedan jag läste den, den är faktiskt väldigt bra på att kategorisera).

Troberg

Sinister eater
Dom ville kanske inte att boken skulle innehålla saker om "karaktärsgestaltning" Det betyder inte att du kan döma ut ett helt system....
Visst kan jag det. Om boken ska vara en introduktion till spelet så bör den täcka de aspekter spelet har. Att den har officiell status innebär att WotC samtycker, dvs anser att den är en representativ bild av systemet. Det innebär att jag kan döma ut den.

Troberg

Sinister eater
Du menar förutom stycken som "Building a persona" och "Creating mannerisms"?
Har du läst de styckena? Det är ungefär lika djup karaktärsgestaltning som såna där glasögon med lösnäsa och mustasch.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Well, I'll be darned

Att den har officiell status innebär att WotC samtycker, dvs anser att den är en representativ bild av systemet. Det innebär att jag kan döma ut den.
Utifrån dina tidigare deklarerade ståndpunkter tror jag att det räcker att det står "Wizards of the Coast" på omslaget för att du ska döma ut en bok.

D&D For Dummies är en introduktion för dem som vill komma igång. Det innebär att de väljer att fokusera på det som folk som spelar D&D brukar fokusera på när de sätter igång; spelaspekten. För den som vill ha mer info finns det att tillgå, om man tyckte att det var spännande med det som presenterades i D&D for Dummies.

Det finns en Vorld of Darkness for Dummies också. Har inte kollat in den, så jag vet inte hur den skiljer sig från D&D for Dummies ifråga om fokus. Men jag skulle gjort likadant om jag var WotC. D&D är ett spel, och inte ett teaterhjälpmedel. Att fokusera på spelaspekten istället för gestaltningen är en korrekt bedömning för att få produkten att tilltala nybörjare.

Att du inte gillar den beror dels på att det är WotC som står bakom den, och att du inte tillhör målgruppen; det vill säga, du är inte en amerikanske medelklassnubbe som tycker att D&D är för knepigt men skulle vilja veta lite mer om vad de där nördarna håller på med (hur många sådana det nu finns?).

Dummies-serien ska ju inte ersätta allt det andra. Det är ett komplement, en inkörsport. Men visst har du rätt, det är en representativ bild av systemet och hur det spelas i USA. Allt annat vore dårskap.

/M

Pom

Swashbuckler
Har du läst de styckena? Det är ungefär lika djup karaktärsgestaltning som såna där glasögon med lösnäsa och mustasch.
Nej, de är betydligt bättre än så. Jag tror nog vi alla har spelat med nybörjare som verkligen kunde ha tjänat på den typen av tips som ges här. Välja flera karaktärsdrag och spela dem konsekvent kommer man långt med, även om man självklart kan komma ännu längre.
"For dummies" var det.

Eksem

Champion
Ja, faktiskt Troberg, det är inte "guide to playing D&D", utan "D&D for dummies".

Troberg

Sinister eater
Ja, faktiskt Troberg, det är inte "guide to playing D&D", utan "D&D for dummies".
Och eftersom WotC har sanktionerat den så innebär det att deras syn på saken är att D&D är till för dummies?

Krille

Super Moderator
Och eftersom WotC har sanktionerat den så innebär det att deras syn på saken är att D&D är till för dummies?
Nä, det innebär att den följer reglerna i D&D. Samt är riktad till dummies. Det är precis som alla andra dummies-bok en introduktion till ämnet riktad till dummies, och i det här fallet är ämnet D&D.

Varför övertolka och göra det krångligare än det är?