Nekromanti D&D forum

Andy

Vila i frid
Varför har ett brädspel som D&D (framför allt version 4.0) ett eget rollspelsforum. Borde inte diskussioner om tabeltop ligga på "Övriga spel"-forumet?

(SMILE)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
åhneeeeej, inte den här diskussionen igen...

Allvarligt talat, det här är lite sönderältat. Men, då jag tillhörde de som allra senast insåg fakta och gav upp, så får väl jag komma med det argument som i slutänden sålde mig:

Inom historia sägs det ofta att romarna/grekerna hade demokrati. Men deras demokrati var ganska långt från den demokrati vi pratar om idag - vi säger att alla ska kunna rösta, medan de t.ex exkluderade slavar och kvinnor. Det var dock den "första demokratin", och detta med att kvinnor och slavar ska få rösträtt är ganska nya påfund. Det är helt OK, ord får utvidgad betydelse med åren.

På samma sätt var D&D först med att kallas "rollspel", trots att de allra första versionerna var om möjligt än mer figurspeliga än D&D4. Det gör att de liksom fick bestämma vad ordet betydde, eller åtminstone vad det ursprungligen betydde. Därför finns det historiska skäl att låta D&D få fortsätta vara rollspel - för de var rollspel först.

//Krank, som absolut såg (SMILE)-grejen men valde att svara på allvar ändå.

Arfert

Facit
ha ha, men bara för att D&D använder floorplans och miniatyrer för spelig strid betyder det inte att det är ett boardgame. Det har ju annars ungefär samma uppsättning regler som vilket annat fantasyrollspel som helst: man slår med tärning, man har färdigheter som täcker upp ungefär samma saker. Skulle faktiskt inte vara omöjligt att strippa stridsreglerna och köra D&D som ett "vanligt" rollspel a la DoD eller Saga. Fast då försvinner ju själva grejen med spelet och det skulle inte vara lika kul.

Andy

Vila i frid
Jag förstår det och det var meningen.

Jag skapade en rollperson till 4.0 i lördags och jag tycker inte att det var särskillt kul eller inspirerande. Men det ska bli kul att gå med sin lilla gubbe på spelplanen och slå ihjäl kobolder.

Men denna tråd var ganska dumt av mig att starta för jag ville bara prata skit om D&D4.0 och reta fansen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Liten uppmaning …

Andy said:
Men denna tråd var ganska dumt av mig att starta för jag ville bara prata skit om D&D4.0 och reta fansen.
Jag anade det. Då vill jag passa på att säga:

Låt bli det är du snäll. Den här gången verkar du inte ha lyckats något vidare i ditt uppsåt, men det är ändå onödigt att medvetet försöka provocera fram ett flamewar.

Tack för att du lyssnar.

Andy

Vila i frid
Re: Liten uppmaning …

Jag läser och förstår. Jag ska avstå.

Men jag ska försöka vara lite konstruktiv istället.

Kan man spela D&D4.0 utan golvplaner och satsa på mer rollspelande eller förlorar man förmycket av alla de saker som finns med i grundboken då?

När jag skapade en karaktär så hade jag svårt att se någonting annat än en golvplan och figurer (minis) framför mig. Men det kanske är så man ska spela det, som ett avancerat Hero Quest.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Liten uppmaning …

Andy said:
Kan man spela D&D4.0 utan golvplaner och satsa på mer rollspelande eller förlorar man förmycket av alla de saker som finns med i grundboken då?

När jag skapade en karaktär så hade jag svårt att se någonting annat än en golvplan och figurer (minis) framför mig. Men det kanske är så man ska spela det, som ett avancerat Hero Quest.
Det är en betydligt intressantare diskussion. Men den bör förstås föras på Dungeons & Dragons-forumet och ingen annanstans.

Hunk

Hero
Min förhoppning är att Krank inom ett år kommer att hävda att D&D är det enda sanna rollspelet :gremsmile:!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hunk said:
Min förhoppning är att Krank inom ett år kommer att hävda att D&D är det enda sanna rollspelet :gremsmile:!
Det, öh, tvivlar jag på. Att godkänna att neanderthalare ska få kallas "människor" är ganska långt ifrån att gå med på att neandertalare är de enda sanna människorna och att de här nymodiga Homo Sapiens egentligen bara är bleka kopior...

(eller varför inte att det är en sak att gå med på att grekernas väldigt exklusiva pseudodemokrati ska få kallas "demokrati" och en annan att det är det systemet som är den riktiga och enda sanna demokratin, dvs att det här med allmän och lika rösträtt oavsett kön och samhällsklass bara är nymodigt trams...)

=)

Hunk

Hero
Hoppet är det sista som överger människan :gremsmile:! (vet dock ej om detta även gällde neanderthalare...)

Rising

Vila i frid
For what it's worth:

Jag är ett stort fan av spelet, och jag tyckte ditt inlägg var roligt. Dessutom markerade du ju klart och tydligt att du skämtade, så du får pluspoäng även där. Jag hoppas att vi D&D-spelare (och rollspelare i största allmänhet) har tillräckligt med självdistans för att kunna skratta åt sådana här saker. Annars vore vi ju oerhört tragiska.

Vad gjorde du för gubbe, förresten?