De senaste buden om d20-varianter fick mig att grunna på en gammal idé. Jag funderar på om inte begreppet HD kan rymma allt man behöver veta om ett monster. Om tärningskombinationen HD avtolkas på rätt sätt, vill säga. Givetvis börjar jag med ett exempel.
Skeleton 1d6 (Jag hittar på 1d6 själv).
Vi har alltså ett skelett men vad mer kan vi lära oss? 1:an i inledningen är antalet attacker. Tärningen är skada som monstret kan tillfoga med en lyckad attack. Frågan är nu vad skelettet har för attackbonus och försvarsbonusar? Vi får se.
Bugbear 2d8+2
En bugbear har två attacker och gör 1d8+2 i skada. Antalet Hp är av tradition ett slag med tärningskombinationen. 2d8+2 brukar bli 11.
Ok, fortfarande har jag varken vaskat fram attackbonus eller försvar. 8:an säger något om varelsens storlek. +2 säger något om varelsens skicklighet. Antalssiffran säger något om varelsens aggresivitet. Därför borde attackbonus vara något i stil med antalssiffran plus skicklighetssiffran. I detta fallet 4. Försvaret får då bli 10+8.
X d Y + Z
#Attacks: X
To hit: X+Z Dmg: dY+Z
AC: 10+Y
Hp: Roll XdY+Z
Om jag applicerar det på skelettet ovan får jag följande:
#Attacks: 1
To hit: +1 Dmg: 1d6
AC: 16
Hp: 4
Det tycks ju fungera. Men om jag drar till med något överjävligt som en drake:
Dragon 4d12+5
#Attacks: 4
To hit: +9 Dmg: 1d12+5
AC: 22
Hp: 31
Nu funderar jag på två saker. Å ena sidan vill jag att tärningen ska avgöras av monstrets storlek. d4 för small och d12 för gargantuan. Å andra sidan vill jag att tärningsvalet ska avgöras av vad monstret kan göra. Typ att skjutmonster har d6. Jag får nog ta den naturliga vägen och säga att storlek avgör. Men det leder mig till vad jag bävar inför...
Hur meddelar jag vilka sorts attacker ett monster kan göra. Jag vill inte behöva skriva ut det.
Dragon 4d12+5 claw, bite, slap, breath -Fuuult.
Man kan tänka sig en attackform per tärning. Skeleton 1d6 arrows, funderar jag vidare.
NÄPP, jag vägrar. Jag gör en Alexander. SL bestämmer attackformerna allteftersom. SL bör dock vara lite rättvis. Det vill säga att bugbear anfaller med klubba som sig bör och tar eventuellt upp och kastar en sten om det verkar vettigt.
Wandering monster 1d6
1. Goblin Scout [1d4+1]
2. 1d3 Wolves [2d4]
3. Orc [1d6]
4. Ogre Chieftain [3d8+3]
5. Catoblepas [3d10]
6. Stone Giant [3d12+5]
Skeleton 1d6 (Jag hittar på 1d6 själv).
Vi har alltså ett skelett men vad mer kan vi lära oss? 1:an i inledningen är antalet attacker. Tärningen är skada som monstret kan tillfoga med en lyckad attack. Frågan är nu vad skelettet har för attackbonus och försvarsbonusar? Vi får se.
Bugbear 2d8+2
En bugbear har två attacker och gör 1d8+2 i skada. Antalet Hp är av tradition ett slag med tärningskombinationen. 2d8+2 brukar bli 11.
Ok, fortfarande har jag varken vaskat fram attackbonus eller försvar. 8:an säger något om varelsens storlek. +2 säger något om varelsens skicklighet. Antalssiffran säger något om varelsens aggresivitet. Därför borde attackbonus vara något i stil med antalssiffran plus skicklighetssiffran. I detta fallet 4. Försvaret får då bli 10+8.
X d Y + Z
#Attacks: X
To hit: X+Z Dmg: dY+Z
AC: 10+Y
Hp: Roll XdY+Z
Om jag applicerar det på skelettet ovan får jag följande:
#Attacks: 1
To hit: +1 Dmg: 1d6
AC: 16
Hp: 4
Det tycks ju fungera. Men om jag drar till med något överjävligt som en drake:
Dragon 4d12+5
#Attacks: 4
To hit: +9 Dmg: 1d12+5
AC: 22
Hp: 31
Nu funderar jag på två saker. Å ena sidan vill jag att tärningen ska avgöras av monstrets storlek. d4 för small och d12 för gargantuan. Å andra sidan vill jag att tärningsvalet ska avgöras av vad monstret kan göra. Typ att skjutmonster har d6. Jag får nog ta den naturliga vägen och säga att storlek avgör. Men det leder mig till vad jag bävar inför...
Hur meddelar jag vilka sorts attacker ett monster kan göra. Jag vill inte behöva skriva ut det.
Dragon 4d12+5 claw, bite, slap, breath -Fuuult.
Man kan tänka sig en attackform per tärning. Skeleton 1d6 arrows, funderar jag vidare.
NÄPP, jag vägrar. Jag gör en Alexander. SL bestämmer attackformerna allteftersom. SL bör dock vara lite rättvis. Det vill säga att bugbear anfaller med klubba som sig bör och tar eventuellt upp och kastar en sten om det verkar vettigt.
Wandering monster 1d6
1. Goblin Scout [1d4+1]
2. 1d3 Wolves [2d4]
3. Orc [1d6]
4. Ogre Chieftain [3d8+3]
5. Catoblepas [3d10]
6. Stone Giant [3d12+5]