God45 said:
Jag menar att det finns fler spells i reglerna och att magikern får tillgång till dem via levling eller grejern. Sorcerern i 3ed/Pathfinder är värsta exemplet på det här. Sure, han har bara ett par magier men ofta när han levlar får han välja en ny från hela spell listen. Då upplever jag att det finns för många magier i boken.
Det här är dock ett problem som kommer från att jag vägrar skriva ner vilka magier magikern hittar. För då måste JAG sitta och slå i böckerna och det är ju fruktansvärt
Så jag säger: välj en spell från 3:e cirkeln. Så sure, Mea culpa, men färre spells att välja mellan gör det här lättare. Vad jag gjort nu är att låsa magiker vid en spell school. Om man bara kan välja Necromani formler blir det mindre att välja mellan och därför går det snabbare.
WUT???
Är jag SNÄLL låter jag rollpersonerna besöka en magiker där de kan fråga om de kan köpa en specifik spell de vill ha och då kanske det är så mycket som 50 % chans att magiker BÅDE har OCH är villig att sälja en spell - och priset kan mycket väl vara en quest: "jo, jag har trollformeln ni efterfrågar. Jag saknar galla från en svart drake, får jag det är trollformeln er."
Och när väl magic-user HAR trollformeln måste han lära sig den - vilket mycket väl kan misslyckas...
Hela konceptet med magic-users är att deras spells ska vara svårtillgängliga - till skillnad från clerics.
Och vad då, varför ska du som DM välja? Numrera spellsen och slå en tärning.
Dessutom trodde jag vi diskuterade DnD från 1980, inte från 2000.