Nekromanti D&D:s olika upplagor

anth

Vetefan
Re: OD&D

Intressant.
Jag visste sedan tidigare att Gygax inte följde sina egna OADnD-regler, han har bl.a. haft en Ranger/Druid, vilket var omöjligt enligt original-regler.

Men att han inte använde sig av:
- weapon vs armor-tabellen
- weapon speed
- psionics
var nytt för mig.
Vilket också betyder att vi slipper det i Castles and Crusades.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rollspelare mördar...

...varandra! Tänk vad mycket vi skulle kunna åstadkomma om vi inte lade ner så mycket tid på att bråka om löjliga smådetaljer som spelformer, regler och spelvärldar. De rollspelsrelaterade mord som sker rör sig säkert om interna uppgörelser mellan de som förespråkar en viss spelstil och de som förespråkar en annan. :gremsmile:

Vi vet ju alla vem vi ska misstänka om troberg någon gång återfinns med huvudet inkört i gräsklipparen. :gremwink:

Hunk

Hero
Re: Gygax och jag

Så här får du min uppriktiga dom över Gygax:

Han suger. Hans böcker suger.
Det var ord och inga visor!

Necromancers gerjer är oftast superbra, men jag tror inte att Gygax skrivit något för dem. Kuntz har gjort det och hans grejer suger. Och ledde till det mest hatfyllda eldskriget jag någonsin sett inom rollspelsvärlden. För mer info, se www.necromancergames.com och kolla deras forum, under Maze of Zayene.
Om jag får vara en besserwisser så gav Necromancer ut Necropolis, som Gary tidigare givit ut för Dangerous Journeys.

Du har rätt i att Kuntz Mazeserie suger. Jag har periodvis följt diskussionerna på NG:s och PiedPipers forum och tonen har ju inte varit så hjärtlig... Här är ett litet citat från Necromancers grundare Clark Peterson (som civilt är åklagare) i en diskussion med Rob:

Because you are the most odious person I have ever met. From your lies and egotism to your failure to live up to your obligations all the way down to your disgusting hygiene. You are a foul person. Let's put it this way, I have convicted people of first degree murder who I would sooner invite to my home for dinner than you.
Hans ord är inte heller direkt några visor...

cjs

Veteran

Men att han inte använde sig av:
- weapon vs armor-tabellen
- weapon speed
- psionics
var nytt för mig.
Vilket också betyder att vi slipper det i Castles and Crusades.
Jag vill bara poängtera att herr Gygax inte konstruerat C&C, vilket du antyder ovan. Se t ex här.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ahh... just ja. Necropolis. Tyvärr...

...för min sinnesstämning så gillar jag Necropolis. Mest för att den är stor och svulstig. Go figure... :gremlaugh:

M.

Hunk

Hero
Re: Livsåskådningar

Gygax hade väl ingenting med Judges Guild att göra?
Nej, det skulle nog ha varit under hans värdighet. Dock visar ju deras produkter att ond-godaxeln fanns i D&D före AD&D ( om deras produkter hade givits ut före AD&D).

Jag skulle tro att Judges Guild släppte sitt material EFTER ADnD släppts (även om det bara var någon månad efter).
Jag skulle tro att du har fel här, men har inget bevis på motsatsen. Judges Guild gav i alla fall ut produkter redan 1975, men jag har ingen aning om ond-godaxeln fanns med i dem. AD&D kom väl 77?

Som rätt mycket koncept då så kan det ju ha dryftats i Dragon först innan det blev helt officiellt. I min Best of Dragon så finns artiklar som sedan blev en del av AD&D. Tyvärr står det inte vilket nummer den om livsåskådningar är ifrån, men den som har Dragon Magazine Archive CD rom kan ju söka på artikeln: "The meaning of law and chaos in dungeons & dragons and their relationships to good and evil".

Troberg

Sinister eater
Re: Rollspelare mördar...

...varandra! Tänk vad mycket vi skulle kunna åstadkomma om vi inte lade ner så mycket tid på att bråka om löjliga smådetaljer som spelformer, regler och spelvärldar.
Antagligen ingenting, eftersom vi då inte skulle vara engagerade nog för att åstadkomma något. Det är helt enkelt baksidan av myntet.

Vi vet ju alla vem vi ska misstänka om troberg någon gång återfinns med huvudet inkört i gräsklipparen.
Jag vet inte vem ni skulle misstänka, men jag skulle misstänka Mossad (med den hjärnsubstans som satt smetad längs gräsklipparens undersida). Om inte annat skulle jag på princip skylla på dem, oavsett omständigheterna.

Hunk

Hero

Eric Holmes Basic Set släpptes 1977 och innehåller de fem livsåskådningarna du beskriver.
Tack för svaret! Om det fanns i den versionen är det ju inte heller omöjligt att god-ondaxeln hade dykt upp i supplement som utgivits före och därmed varit i praktiskt bruk ett eller ett par år tidigare.

anth

Vetefan

Jag vill bara poängtera att herr Gygax inte konstruerat C&C, vilket du antyder ovan
Sorry,
vad jag menade var att han har "godkänt" det, dvs han tycker reglerna är bra.

Då alla som inte spelar som honom spelar "fel" så slipper vi de sakerna.

Att alla inte har samma smak som Mr Gygax är en helt annan sak... :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Farliga resor (OT)

Om någon dessutom har koll på Lejendary Adventures och Dangerous Journeys får man gärna ge mig lite fakta om de spelen.
DJ är ett rätt komplicerat spel med en del bra idéer begravd bland en massa krångligt språk. Det märks ibland att Gygax har försökt undvika allt som är speltermer i AD&D för att inte bli stämd (fett mycket det hjälpte...) - i stället för Strength så har man t ex egenskapen Physical Muscular Power, och färdigheter kallas "K/S Areas" (K/S står för Knowledge/Skill).

Det intressantaste med Mythus är magisystemet - det finns massvis med olika färdigheter för magi, som alla har sina egna besvärjelser. Dweomercræft och Priestcræft (Mythus innehåller massvis med æ) motsvarar till stor del AD&Ds magic-users och clerics (fast de är uppdelade i ~5 subskolor vardera), och förutom dessa finns det Witchcræft, Apotropaism, Spellsongs, Hekaforging, och minst ett dussin andra. Tyvärr så är magi relativt långsamt - även om det finns en del imponerande stridsbesvärjelser så tar de ofta kanske 5-10 rundor att lägga, så i alla fall när jag spelade spelet så drog jag rätt hårt på ett fåtal spells när det var slåssdags.

Grundegenskaperna är organiserade i en hierarkisk struktur. Överst finns Physical, Mental och Spiritual. Under dessa finns två underegenskaper vardera, vad de heter beror på huvudegenskapen (Physical har Muscular och Neural, Mental tror jag har Memory och Reason, och Spiritual kommer jag inte ihåg). Under dessa finns i sin tur tre underunderegenskaper: Power, Speed och Capacity. Power avgör hur kraftig egenskapen är, Speed avgör hur snabbt man kan använda den, och Capacity fungerar mest som ett tak för de andra två. Överegenskaper är lika med summan av de egenskaper som ligger direkt under (så Physical Muscle är lika med PMPower + PMSpeed + PMCap, och Physical är lika med PMuscle+PNeural).

Som vanligt med Gygax finns det en massa småpjuttrar som kan göra rollpersonen omotiverat bättre. Till exempel är det rätt viktigt att slå fram hur många äldre syskon man har, för ett sjunde barn får lite extrabonusar (och om man är sjunde barn till ett sjunde barn, då jävlar). Om man ägnar sig åt Dweomercræft eller Priestcræft finns det en viss chans att man blir "Full Practicioner", och får tio gånger så mycket magipoäng från den relevanta färdigheten plus lite andra bonusar (vilket i realiteten ger ungefär dubbelt så mycket magipoäng, eftersom man antagligen har en massa andra färdigheter som också ger magipoäng).

Världen i Mythus heter Ærth, och ser rent geografiskt rätt mycket ut som vår värld förutom att Atlantis och Lemuria finns. Kulturellt är det rätt mycket lapptäcke över det, alla regioner har sin egen arketypiska kultur som motsvarar den mest kända som fanns på motsvarande ställe i vår värld. Det finns alltså riddare och sånt i Albion (England), färska pyramider i Ægypt, mandariner och kejsare i Kina, samurajer och ninjor i Nippon, indiansk högkultur i Nord/Sydamerika (har för mig att indianerna är ättlingar till Atlantis), och så vidare. Förutom den "normala" världen så finns det även en Undervärld - Ærth är ihålig, och om man klättrar tillräckligt långt ner så kommer man till insidan. Dessutom finns Færie-världen också, som har sin egen undervärld. Både undervärlden och Færie har en geografi som är baserad på vanliga Ærth, den ena var "negativ" (alltså, hav där det annars är land och tvärtom) och den andra var uppånervänd eller nåt sånt.

Det är ungefär så mycket jag kan komma ihåg på rak arm, det var trots allt rätt länge sedan jag spelade det.

anth

Vetefan

AD&D kom väl 77?
Och produkten du har är från 77?

Låter det bättre om jag säger att Judges Guild började ge ut produkter med good/evil-axeln i samband med att TSR släppte Monster Manual?

Jag tycker Daniel S har en vettig tanke med att det publicerades en artikel om good/evil någon gång under 76/77 och att JG använde sig av denna i sina produkter.

Jag tvivlar starkt på att det var Judges Guild som BÖRJADE med good/evil, även om de var före MM så var Dragon först.

Hunk

Hero

Jag tycker Daniel S har en vettig tanke med att det publicerades en artikel om good/evil någon gång under 76/77 och att JG använde sig av denna i sina produkter.

Jag tvivlar starkt på att det var Judges Guild som BÖRJADE med good/evil, även om de var före MM så var Dragon först.
Jag tror att du har helt rätt i ditt resonemang. Ond-godaxeln dök nog först upp i Dragon eller i något annat OD&D-supplement. Tror inte heller att det var Judges Guild som började, eftersom man nog hade hört talas om det i så fall.

Tack för hjälpen med att reda ut mina frågeställningar!

Oldtimer

Slava Ukraini!

Nja, ond/god-axeln finns med i Monster Manual i alla fall, som ju kom ut innan Player's Handbook.
Du har helt rätt. Jag glömmer ibland att MM (1977) egentligen var den första AD&D-boken. Vi insåg ju inte att vi spelade AD&D förrän PH kom ut hösten 1978. (Fast å andra sidan spelade vi ju varken D&D eller AD&D på den tiden, utan MD&D som var ett ohyggligt hopkok av husregler som ersatte det mesta.)

Antagligen började tankarna på god/ond som skild från lag/kaos att dyka upp under 1976/1977 (kanske i Dragon som någon föreslog) och blev sedan standard i AD&D.

Katten också, nu har ni snart fått mig att riva upp kartongerna igen och leta rätt på mina gamla Dragon...

/Mikael - borde göra annat än riva upp flyttkartonger

Hunk

Hero
Livsåskådningar - slutgiltigt svar?

Ställde frågan på ett annat forum och fick svaret:

The first alignment table showing the four-way system (five counting Neutral) was in Strategic Review # 6. This was published between the Blackmoor and Eldritch Wizardry supplements for OD&D.
När jag kollade upp tidningen på Acaeum såg jag att den publicerades i februari 76. Att axeln skulle ha funnits 75 var alltså enbart en produkt av min alltför livliga fantasi.

Kanske inte.

"När jag kollade upp tidningen på Acaeum såg jag att den publicerades i februari 76."

Det beror på hur de räknar. Datumet på tidningar i USA är några månader före det datum som står på tidningen. Det beror på att datumet är den månad då man skickar tillbaks osålda ex till tillverkaren. Med tidningar menas serietidningar och magasin.

Hunk

Hero
Livsåskådningar - Oldtimer hade nästan rätt

Oldtimer:
Ja du, jag trodde att det var i Players Handbook Augusti 1978 det kom med i spelet.
Fick nedanstående svar på NG:s forum, vilket betyder att du faktiskt hade rätt - åtminstone avseende den niodimensionella livsåskådningsuppställningen:

Yeah, the full nine alignment array didn't officially get installed until the 1e Players' Handbook. Even the Monster Manual was composed under the five alignment set-up: a handful of monsters are haltingly designated "Neutral (good)" or "Neutral (evil)", and there are no LN or CN monsters at all.
Nu kommer säkert någon annan och motbevisar det hela...

Pom

Swashbuckler
Aha!

Fick nedanstående svar på NG:s forum, vilket betyder att du faktiskt hade rätt - åtminstone avseende den niodimensionella livsåskådningsuppställningen:

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Yeah, the full nine alignment array didn't officially get installed until the 1e Players' Handbook. Even the Monster Manual was composed under the five alignment set-up: a handful of monsters are haltingly designated "Neutral (good)" or "Neutral (evil)", and there are no LN or CN monsters at all.

--------------------------------------------------------------------------------
Ah, det var därför . Jag har i alla år undrat just över den kuriösa frånvaron i MM. I FF och MM2 var ju nästan alla monster NE (*överdrift*) och det är ett förfärligt användbart alignment för skurkar.

Tack för infon! :gremsmile: