Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Försöker jobba fram ett strategiskt stridssystem som utgår från D&D 4E. Det blir en variant som inte är lika "låst" som originalet. Dessutom vill jag inte köra med powers, utan istället bara med feats. Det blir mer intiutivt och gritty (a la WFRP) och mindre superhjälteaktigt.
Funderar på att göra om handlingsuppsättningen standard-movement-minor till lång-normal-kort, där lång kan bytas mot normal eller snabb och normal kan bytas mot kort o.s.v. Men jag är osäker på vad det får för konstiga effekter på resten av systemet.
Jag tänker mig att det då skulle kunna finnas tre olika sorters förflyttningshandlingar (lång, normal, kort) och att attackhandlingar då kan kräva olika uppoffring (lång, normal eller kort). Korta handlingar är typ dra ett vapen, etc.
Det verkar bli så att shift måste ändras, så att man aldrig kan göra move-attack-shift med sina 3 handlingar. Kanske är det så enkelt som att shift görs "dyrare", alltså blir normal istället för kort.
Vad sägs, låter detta helt wacko?
Funderar på att göra om handlingsuppsättningen standard-movement-minor till lång-normal-kort, där lång kan bytas mot normal eller snabb och normal kan bytas mot kort o.s.v. Men jag är osäker på vad det får för konstiga effekter på resten av systemet.
Jag tänker mig att det då skulle kunna finnas tre olika sorters förflyttningshandlingar (lång, normal, kort) och att attackhandlingar då kan kräva olika uppoffring (lång, normal eller kort). Korta handlingar är typ dra ett vapen, etc.
Det verkar bli så att shift måste ändras, så att man aldrig kan göra move-attack-shift med sina 3 handlingar. Kanske är det så enkelt som att shift görs "dyrare", alltså blir normal istället för kort.
Vad sägs, låter detta helt wacko?