Nekromanti D12 Kurva

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag antar att det heter kurva, jag har faktiskt ingen aning...

Hur får jag reda på sannolikheten att slå vissa siffror med en tolvsidig tärning? Jag har ej möjlighet att göra någon slags uträkning själv så det jag undrar är väl om det finns en tabell eller liknande för sånt här.

?Jag gör en slumpmötestabell och kommer till denna använda en vanlig D12 helt enkelt.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag hittade anydice och om jag tolkar den rätt är det exakt lika stor chans att slå vilken siffra som helst.

?Jag känner mig oerhört dum nu men jag hade för mig att det liksom var "svårare" att rulla en 1:a eller en 12:a, jämfört med t.ex någon siffra i mitten. Är jag helt ute och cyklar så skyller jag på julmaten.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Men de hade en roller där också, och jag testade 18 slag med en D12, och fick bara en ynka 1:a och en ynka 12:a medan jag fick ett helt gäng 4:or och 7:or, hur hänger det ihop?

?Och please, prata till mig som om jag inte kan någon matte överhuvudtaget :)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Haha jag slog 18 slag till nu och märkte att det jag trodde var sant för endast 1:an och 12:an på mina första 18 slag nu också gällde för exempelvis en 5:a.

kloptok

Pensionerad astrolog
Slår du en t12:a är det lika stor sannolikhet att få alla resultat på tärningen. Det vill slår du väldigt många tärningsslag kommer du i få lika många av varje siffra. Slår du flera tärningar samtidigt stämmer inte detta längre, då är det mer sannolikt att få resultat som ligger nära medelvärdet av alla tärningarna tillsammans.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Du tänker på att slå flera tärningar, till exempel 2T6. Då är det betydligt mindre chans att slå 2 eller 12 än att slå 7.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ok, jag är lugnare nu...

?Det får bli 2D6 istället även om det grämer mig eftersom D12 är den i särklass fränaste tärningen enligt oberoende institut i Schweiz.

Krille

Super Moderator
Ape of Wrath;n215281 said:
Men de hade en roller där också, och jag testade 18 slag med en D12, och fick bara en ynka 1:a och en ynka 12:a medan jag fick ett helt gäng 4:or och 7:or, hur hänger det ihop?
Du slår för få slag. Du slår bara 1,5 ggr (18 stycken) så många slag som du har möjliga utfall (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 = 12 stycken). Eftersom du har så få slag i förhållande till antalet utfall så kommer de förmodligen inte att sprida ut sig jämt. Istället kommer de klumpa ihop sig kring slumpvist valda siffror.

Hade du slagit 1200 slag så hade du fått mycket jämnare antal slag på varje utfall. Då kan du räkna med att du har 100 slag av varje utfall, plus minus en klase.

luddwig

Lawful evil
Ape of Wrath;n215287 said:
D12 är den i särklass fränaste tärningen enligt oberoende institut i Schweiz.
Jag läste faktiskt institutets rapport precis innan jag började konstruera mitt spel Solfläckar. Grym timing, grym tärning!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tumregel:

EN tärning = linjär fördelning

TVÅ tärningar = V-kurvfördelning

TRE eller fler tärningar = klockkurvfördelning

Staffan

Myrmidon
Ape of Wrath;n215287 said:
Ok, jag är lugnare nu...

?Det får bli 2D6 istället även om det grämer mig eftersom D12 är den i särklass fränaste tärningen enligt oberoende institut i Schweiz.
Jag vill minnas att AD&D rekommenderade d8+d12 för slumptabeller för vildmark. Det ger en sannolikhetsfördelning som är V-formad över större delen av utfallen (1/96 för 2 eller 20, 2/96 för 3 eller 19, 3/96 för 4 eller 18, o s v), men med en platå på mitten (9-13 har alla sannolikheten 8/96 = 1/12).

PowerNap

Veteran
Du kan tänka så här:

Sannolikheten för ett utfall beror på hur många olika sätt det kan uppstå.

Med 2T6 kan tärning A och tärning B ge 6 olika utfall var, vilket du muliplicerar med varandra, alltså 6*6 = 36 olika kombinationer. Sex av dessa har summan sju. Alltså är sannolikheten för att du ska få 7 med 2T6 6/36 = 1/6 = 16,6666...%

Resultatet 2 med 2T6 kan du dock bara få på ett sätt (1+1), så sannolikheten för det är 1/36 = 2,7777...%

Du kan visualisera det här med en tabell med resultaten för ena tärningen på längden och andra på höjden, och summera ihop rader och kolumner. Då kommer du att få ett fält med 36 summor, med en 2:a i ett hörn och en 12:a i ett annat, med en diagonal på sex 7:or. Det här fältet kan vara praktiskt för att räkna ut till exempel hur stor chansen är att få 5 eller lägre.

Googlade just på "2D6 results chart" och hittade det jag beskriver här:

http://fourstrandshobby.com/2011/03/08/speed-math-2d6-vs-3d6-when-should-i-boost/

Med T12 kan varje resultat bara uppstå på ett sätt, så alla har lika stor chans.

da_bohz

Swordsman
Vill bara flika in med att Slumpen inte har något minne.

?Det är alltså fullt möjligt att slå 18 slag på rad utan att få någon enda etta, och på samma sätt är det fullt möjligt - om än mycket mindre sannolikt - att slå 18 (eller tusen) slag på rad som alla visar resultatet 1.
?Vid varje separat slag har tärningen exakt samma sannolikhet för att visa varje enskilt utfall oavsett vad den slagit innan.
Sannolikheten för att slå två ettor på rad är dock mindre än att slå en etta och sedan något annat eftersom det finns många olika sätt som tärningen kan presentera sig vid varje utfall. Det är med andra ord bara extremt osannolikt att slå en etta 1000 gånger i rad med 1t12, men det är fortfarande fullt möjligt.

Problemet ligger i att vi människor ser mönster i allt, och att vi troligtvis skulle bli misstänksamma efter att vår t12a visat oss 6-7 ettor på rad. Det finns snedbalanserade tärningar också, men när vi har en slumpgenerator i vår hand förväntar vi oss att den nummerserie som den ger ska ha olika siffror efter varandra, snarare än lika. Ser vi nummerserierna 1-1-1 eller 1-2-3 är dessa för oss mindre slumpmässiga i våra tankar än om vi skulle se 9-3-6 eller 6-4-7.

?(För den som är intresserad av sannolikhet och slumpmässighet kan jag rekommendera Brian Clegg's bok Dice World.)

olaberg

Hero
Jag använder den tolvsidiga som "spelledartärning" (försöker få till slumpmöten och sådant med t12:an). När jag vill ha ojämn fördelning använder jag den här tabellen:

1: Ovanligt dåligt (ca 8 %)
2-3: Dåligt (ca 16 %)
4-6: Halvkasst (25%)
7-9: Halvbra (25%)
10-11: Bra (ca 16%)
12: Ovanligt bra (ca 8%)

Rhodryn

Hero
olaberg;n215454 said:
Jag använder den tolvsidiga som "spelledartärning" (försöker få till slumpmöten och sådant med t12:an). När jag vill ha ojämn fördelning använder jag den här tabellen:

1: Ovanligt dåligt (ca 8 %)
2-3: Dåligt (ca 16 %)
4-6: Halvkasst (25%)
7-9: Halvbra (25%)
10-11: Bra (ca 16%)
12: Ovanligt bra (ca 8%)
Det kliar obekvämt i en del av mitt ordnings sinne när jag ser det. Siffrorna är där inget problem med, de är rätt nice ju, där varje trapstegs omfång är 1-2-3-3-2-1... men namnen på stegen får mig att vilja ha ett mellan steg också... något mellan "Halvkasst" och "Halvbra"... ett slag som är "Ok" , eller ett "Lagom" slag liksom... XD

Nackdelen med det dock skulle bli att trapstegen blir inte riktigt lika snygga då ju, 1-2-2-2-2-2-1... fortfarande rätt nice, men inte lika nice som 1-2-3-3-2-1... XD

Symetriska dileman intensifieras... XD

soda

Warrior
Rhodryn;n215475 said:
Det kliar obekvämt i en del av mitt ordnings sinne när jag ser det. Siffrorna är där inget problem med, de är rätt nice ju, där varje trapstegs omfång är 1-2-3-3-2-1... men namnen på stegen får mig att vilja ha ett mellan steg också... något mellan "Halvkasst" och "Halvbra"... ett slag som är "Ok" , eller ett "Lagom" slag liksom... XD

Nackdelen med det dock skulle bli att trapstegen blir inte riktigt lika snygga då ju, 1-2-2-2-2-2-1... fortfarande rätt nice, men inte lika nice som 1-2-3-3-2-1... XD

Symetriska dileman intensifieras... XD
?Jag föredrar Olas originalupplägg, jag tror att det inbjuder till kreativitet.

anth

Vetefan
Ape of Wrath;n215282 said:
Testade 18 slag till och fick inte en enda 1:a och blott en 12:a.

Waaah detta gör mig vansinnig!
Om jag räknat rätt så är chansen att slå 18 gånger med en d12 och inte få en enda 1:a och exakt en 12:a = 6,76 %, d.v.s. det inträffar lite oftare än man slår 20 med en d20.