Nekromanti D20 eller?

G

Guest

Guest
Den senaste tiden har jag shoppat en hel del rollspel, jag har dock inte köpt något jag verkligen gillar utan det är mest saker köpta för improvisationens skull.
(Hopp i tiden).
Läste nyss en kort presentation av Dragon Marks i Eberron, och tyckte de var skitballa. Jag tittade omkring lite och upptäckte att Eberron var en D&D värld (jag antar att ni redan visste det). Och D&D innebär vad jag förstått D20.

Jag fånglodde ett tag på skärmen och kom till slutsatsen att jag aldrig någonsin spelat D&D, jag har aldrig ens tittat i en D&D bok. Jag känner ingen som spelat D&D (men jag känner en som känner en som har gjort det). Det enda jag vet om D&D är det jag snappat upp från Baldurs Gate, vilket tydligen ska utspela sig i en D&D värld med D&D regler.
Ni kanske förstår var det här leder, jag vet i princip ingenting om D&D eller D20. Men Dragon Marks var ju coola så varför inte prova?

Så (här kommer frågorna)...
Vad innebär egentligen D&D, hur många versioner finns det och vilken är det man ska skaffa?
Har D20-modern (eller vad den hette) någonting med D&D att göra?
Vilka världar rekomenderas och varför rekomenderas de?
Vad behöver jag för att kunna spela en specifik värld (ta Eberron som exempel)?
Varför ös det så mycket dynga över D20 och D&D samtidigt som det är det mest spelade systemet (för det är det väl)?

Nu låter det som jag är en nybörjare angående rollspel, men jag har spelat i några år och har svårt att sätta den stämpeln på mig själv. Även om jag har ännu svårare att sätta stämpeln rollspelsräv. Jag har bara missat D&D totalt, det har alltid verkat för stort som koncept. Det verkar vara så många olika Handbooks och gnojs man måste inhandla.
Och en del rabiata motståndare har påverkat en hel del.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hallå!

1. Vilken version skall man skaffa?

Du skall skaffa D&D 3.5. Core rules består av tre böcker; Dungeon Masters Guide, Players Handbook och Monster Manual.

2. Har D20-modern (eller vad den hette) någonting med D&D att göra?

Ja, det kan man säga. De bygger på samma regler ungefär (dvs. d20) och de tillverkas av samma företag (Wizards of the Coast). Skillnaden är att D&D är ett fantasyspel medan d20 Modern lämpar sig för spel i modern miljö (om än med fantastiska inslag om man så önskar).

Jag rekomenderar Forgotten Realms. Det är en välarbetad high-fantasy-värld till vilken det har skrivits mängder av äventyr och tillbehör. Baldurs Gate utspelar sig i Forgotten Realms (just BG är en stad i FR), likaså Neverwinter Nights och Icewind Dale-spelen.

Dessutom kan man få en väderleksrapport för Waterdeep på hemsidan (idag är det molnigt, men varmt och skönt) :gremsmile:

Tja, du behöver grundboken för just den världen. Till FR har jag t.ex. bara grundvärldboken (Forgotten Realms Campaign Setting) och tilläggsmodulen Underdark, som handlar om den underjordiska världen under FR.

Du måste ju inte spela D&D bara för att du kör i någon av D&D-världarna. Du får ändra en del grejer, men själva grundsettingen i t.ex. Forgotten Realms skulle gå att köra med vilket spel som helst. Dock så förlorar ju de sidor med regler på sitt värde för dig om du inte har D&D, och det är ju lite trist.

Det här inlägget skrev jag efter jag spelat D&D för första gången, där står en del som kan vara kul att veta.

/Vulf - bry dig inte för mycet om kritikerna, de låter mer än de är många

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fast...

<blockquote><font class="small">Citat av Vitulv:</font><hr />

Tja, du behöver grundboken för just den världen. Till FR har jag t.ex. bara grundvärldboken (Forgotten Realms Campaign Setting) och tilläggsmodulen Underdark, som handlar om den underjordiska världen under FR.

Du måste ju inte spela D&D bara för att du kör i någon av D&D-världarna. Du får ändra en del grejer, men själva grundsettingen i t.ex. Forgotten Realms skulle gå att köra med vilket spel som helst. Dock så förlorar ju de sidor med regler på sitt värde för dig om du inte har D&D, och det är ju lite trist.[/quote]

Nej, man måste inte ha alla böcker till D&D för att spela, men jag skulle ändå rekommendera att inhandla Players Handbook 3.5. Det räcker nämligen, förutsatt att du köpt Eberron-boken då. Har du dessa har du grundreglerna, specifika regler för världen och världen och du behöver inte alls punga ut med 1300:- utan 600:- istället. Känns även det för mycket så bör du klara dig med SRD:n, där mycket av grundbokens matrial finns med, fast något nerbantad. Sen finns ju även D&D på svenska som bör räcka en bit på vägen. Det är också gratis och står man ut med att vissa översättningar inte alltid är så självklara så är det riktigt bra.

Hunk

Hero
Re: Fast...

En viktig sak som saknas i SRD:n är regler för erfarenhet och förbättring. Som tur är finns detta med i Oldtimers Dunder & Drakar. Om man är nybörjare på D&D skulle jag dock ändå rekommendera att man köpte Player's Handbook, DM Guide och Monster Manual, eftersom de är enkelt och pedagogiskt uppbyggda och det helt enkelt är jobbigare att lära sig ett regelsystem utifrån massa spridda printade papper ur SRD:n. Det hela är ju självklart en ekonomisk fråga; har du 11-1200 spänn att slänga ut på D&D + Eberron?

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Om man är nybörjare på D&D skulle jag dock ändå rekommendera att man köpte Player's Handbook, DM Guide och Monster Manual,"

Players Handbook och Dungeon Masters Guide kan jag inte säga emot, de är både bra och användbara böcker, däremot är Monster Manual inget jag personligen skulle rekommendera någon som köper D&D för att kunna spela i en kampanjvärld. Det kommer nästan garanterat komma en monsterbok speciellt för Eberron och då tycker jag att det känns som en bättre idé att vänta på den.

Hunk

Hero
Varför ös det så mycket dynga över D20 och D&D samtidigt som det är det mest spelade systemet (för det är det väl)?
En stor anledning är nog att det är världens äldsta och största rollspel, vilket gör att det alltid kommer att vara i skottlinjen för folks kritik. Alla gillar helt enkelt att slå på den störste och de flesta rollspelare har någon gång spelat D&D och därmed kunnat bilda sig en uppfattning om det. Det var sama sak för Drakar & Demoner/Äventyrsspel i Sverige i slutet av 80-/början av 90-talet - det var bland det töntigaste man kunde spela då. Många var också för ett par år sedan livrädda att D20-systemet skulle bli helt marknadsdominerande och slå ut alla andra mindre spelsystem (att Traveller, Elric, Star Wars och CoC kom i D20-format gjorde många gamla fans av de spelen upprörda), något som hittills inte visat sig inträffa.

Sedan är väl en anledning till kritiken att många helt enkelt tycker att andra spelsystem är bättre. Jag håller inte med, utan tycker att D&D 3e är det bästa rollspel jag har spelat, men det är ju en smaksak.

Hunk

Hero

Jag håller nästan med dig; Monster Manual är den minst viktiga boken för en nybörjar-DM - monster är lättare att ha i SRD-format än övriga regler. Om man hittar en gammal (3.0e) MM eller Creature Collection på rea (har sätt CC för 19 kr på Tradition) kan det dock vara värt ett köp. Dock tycker jag att fördelen med MM är att man tydligt ser hur monstret ser ut, att man får lite sidoregler och att den är i ett mer bekvämt format än printade SRD-sidor. Men 300 spänn är alltid 300 spänn...

Krille

Super Moderator
"Många var också för ett par år sedan livrädda att D20-systemet skulle bli helt marknadsdominerande och slå ut alla andra mindre spelsystem (att Traveller, Elric, Star Wars och CoC kom i D20-format gjorde många gamla fans av de spelen upprörda), något som hittills inte visat sig inträffa."

Du har inte varit inne i en rollspelsbutik under senaste året, va? Med undantag för Eon, DoD och Mutant (och det får väl kallas för lokalpatriotiskt undantag), står det inte d20 på böckerna så står det White Wolf. Resten, om det finns, står i junklådan. Till och med Magnus Seter håller med om detta.

Det finns dock en skillnad mellan Magnus Seter och mig vad gäller butiksdominansen: Magnus Seter ser det inte som odelat negativt, och hänvisar till direktförsäljning från småproducenterna. Jag ser det som direkt negativt, emedan det blir oerhört svårt för mig att nå ut till kund. Trots att jag borde tillhöra Sveriges mer kända småproducenter så säljer jag fler Västmark via SF-bokhandeln än via den egna hemsidan.

Saken är nämligen att nätet är ett ställe där konsumenten är tvungen att veta vad han letar efter för att han ska hitta det. Han måste alltså känna till Västmark i förväg innan han kan leta efter det. Det enda sättet som jag kan använda nätet för att göra så att konsumenten får reda på att Västmark finns är genom spam, och vi vet alla vad vi tycker om spam. Det gör att impulsinköpen är omöjliga för mig, om jag inte kommer in i butik. Och det gör jag inte, eftersom Västmark inte är d20 eller White Wolf.

Men visst, jag förstår butikernas inställning också: d20 säljer. Det gör ju dock inte mig gladare.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Fast det här har vi ju diskuterat så många gånger förut så vi kan väl koncentrera oss på trådstartens fyra andra frågor, istället för att det här skall bli en jättedeltråd om hur sugit/bra D&D är och om det har dödat kreativiteten eller inte?

"Vad innebär egentligen D&D, hur många versioner finns det och vilken är det man ska skaffa?

Har D20-modern (eller vad den hette) någonting med D&D att göra?

<font size="1"> Varför ös det så mycket dynga över D20 och D&D samtidigt som det är det mest spelade systemet (för det är det väl)? </font size> "

/Vulf

Storuggla

Champion
Re: D20 eller? [subjektivt värre]

"Vad innebär egentligen D&D, hur många versioner finns det och vilken är det man ska skaffa?"

Det innebär Dungeons and Dragons, helt sonika. Det finns en uppsjö gamla utgåvor, men de luktar illa och kommer bara att sätta sig på ditt bröst när du sover och stirra på dig, så jag skulle råda dig att köpa den senaste utgåvan, D&D3.5.

"Har D20-modern (eller vad den hette) någonting med D&D att göra?"

Uhm, ja och nej. Det är samma regler som i D&D, i stort sett, fast med några små förändringar (och helt annorlunda och bättre klasser i mina ögon). Istället för att spela en "fighter" så är man en "strong hero" och istället för en "rogue" en "fast hero". Ger mer... tolkningsutrymme, tycker jag. :gremsmile:

"Vilka världar rekomenderas och varför rekomenderas de?"

Midnight – alla som bräker "man kan inte spela mörkt med D&D" blir skrivna på näsan.
Forgotten Realms – Ett slags Ereb Altor, ett lapptäcke av töntigheter som det dock finns en hiskelig mängd saker till, vilket är dess fördel.
Monte Cook's Arcana Unearthed – En regelbok som ersätter Players Handbook och dessutom är mycket coolare.
Conan – Ey, man spelar med Conan, hur kan det vara fel? :gremlaugh:

"Vad behöver jag för att kunna spela en specifik värld (ta Eberron som exempel)?"

Ett stycke regelbok, ett stycke Spelledarbok och ett stycke världsbok. Voilá, du har allt som krävs.
Regelboken finns i olika former, WotC har sin Players Handbook och Dungeon Masters Guide och Monte Cook har sin Arcana Unearthed (som inte kräver en spelledarbok), det är det enklaste köpet. Världsböckerna har resten man behöver. Yassilus har rätt om monsterböckerna för övrigt :gremsmile:

Jag skulle rekommendera att du glor på Arcana Unearthed, men då den har kastat ut de gamla fantasyraserna och slängt in nya så blir det knas som man vill jönsa runt i Forgotten Realms. Vill man däremot bunta ihop elakingar i Diamond Throne – som världen till Arcana Unearthed heter – så är den klockren. Bättre regler, inga alignments och coolare classer. Monte Cook är en skäggig smågud.

Storuggla, tar på sig hjälmen

Hunk

Hero
Re: D20 eller? [lika subjektivt]

"Vad behöver jag för att kunna spela en specifik värld (ta Eberron som exempel)?"

Ett stycke regelbok, ett stycke Spelledarbok och ett stycke världsbok. Voilá, du har allt som krävs.
Regelboken finns i olika former, WotC har sin Players Handbook och Dungeon Masters Guide och Monte Cook har sin Arcana Unearthed (som inte kräver en spelledarbok), det är det enklaste köpet. Världsböckerna har resten man behöver. Yassilus har rätt om monsterböckerna för övrigt

Jag skulle rekommendera att du glor på Arcana Unearthed, men då den har kastat ut de gamla fantasyraserna och slängt in nya så blir det knas som man vill jönsa runt i Forgotten Realms. Vill man däremot bunta ihop elakingar i Diamond Throne – som världen till Arcana Unearthed heter – så är den klockren. Bättre regler, inga alignments och coolare classer. Monte Cook är en skäggig smågud.
Om man vill spela Eberron skulle jag inte rekommendera Arcana Unearthed, eftersom Eberron, liksom FR, är uppbyggt kring de klassiska fantasyraserna och de vanliga D&D-klasserna. Är man D&D-nybörjare tror jag också att det är enklast att börja med Coreböckerna (Player's Handbook och DM Guide + ev Monster Manual). Köper du inte MM tycker jag att du skall skriva ut alla viktiga monster ur SRD:n (t ex orcer, kobolder, goblins, ogres, drakar) och ha i ett käckt litet häfte.

När det gäller upplagor bör du definitivt köpa antingen 3.0 eller 3.5, beroende på om du lyckas hitta 3.0 tillräckligt billigt eller ej (systemen är väldigt lika varandra och jag har inte haft några större problem med att spela 3.5-äventyr till 3.0). Om 3.0 är hälften så billigt som 3.5 skulle jag köpa det.

Storuggla

Champion
Re: D20 eller? [lika subjektivt]

"Om man vill spela Eberron skulle jag inte rekommendera Arcana Unearthed, eftersom Eberron, liksom FR, är uppbyggt kring de klassiska fantasyraserna och de vanliga D&D-klasserna."

Ja. Vilket i mina ögon är lite sugigt, men det är en annan diskussion. Och Eberron vet jag inget om förutom att det finns en bild på en orch med styltor med, och det är väl lite coolt i alla fall.

Nä, min poäng var att om man vill ha tolkienrippar – normal D&D, vill man ha stora lejonsnubbar och jättesmå älvmusketörer – Arcana Unearthed. :gremsmile:
Sen är det upp till vår litterärt namngivne vän att välja vad han vill ha.

Storuggla, proppar

Härolden

Warrior
Ey, Rokugan då?

"Vilka världar rekomenderas och varför rekomenderas de?"
[..]
Conan – Ey, man spelar med Conan, hur kan det vara fel?
Kolla på trådarna om Conan annorstädes här på forumet; verkar som de har dabbat sig lite när de gjorde boken. Men världen är ju cool, helt klart.

Ugglan, du som gillar L5R borde ju nämna Rokugan också, vilket är nån slags blandning mellan Japan och Kina. Rätt skojsig värld att spela i tyckte jag, fast lite svår att få grepp om för mig som obildad västerlänning. Ska man spela i den behöver man förutom de två grundregelböckerna antingen Oriental Adventures av WotC eller Rokugan d20 av AEG. AEG ger ut en rad supplement också.

Det verkar som om "standardvärlden" till D&D ska vara Greyhawk, fast jag har inte sett nån överdriven flora av supplement till den. Gudarna i grundreglerna är däremot hämtade rätt ur den världen.

Storuggla

Champion
Re: Ey, Rokugan då?

"Ugglan, du som gillar L5R borde ju nämna Rokugan också,"

Av samma anledning som en sydstatare ogärna hyllar General Grant så nämner jag ogärna Rokugan :gremwink:

Storuggla, rebel yell

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tsk, tsk!

Jag tycker att det är förvånansvärt att ingen ännu har länkat till Oldtimers svenska gratisversion av reglerna. Så då får väl jag ta och göra det . :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Tsk, tsk!

"Jag tycker att det är förvånansvärt att ingen ännu har länkat till Oldtimers svenska gratisversion av reglerna. Så då får väl jag ta och göra det då. :gremsmile:"

Jag tycker det är förvånansvärt att du inte läst inläggen i den här tråden. Så jag får väl visa var du ska läsa. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eh...

"Jag tycker det är förvånansvärt att du inte läst inläggen i den här tråden."

Ja, det tycker jag också. :gremsmile:

Men en god sak förtjänar mycket reklam.

Troberg

Sinister eater
Du har inte varit inne i en rollspelsbutik under senaste året, va? Med undantag för Eon, DoD och Mutant (och det får väl kallas för lokalpatriotiskt undantag), står det inte d20 på böckerna så står det White Wolf. Resten, om det finns, står i junklådan. Till och med Magnus Seter håller med om detta.
För att undvika att stöta mig med folk så nöjer jag mig med att konstatera att jag tycker som jag brukar tycka i frågan.

Trots att jag borde tillhöra Sveriges mer kända småproducenter så säljer jag fler Västmark via SF-bokhandeln än via den egna hemsidan.
Skit, det kunde du väl sagt för några dagar sedan så att jag kunde köra det när jag var där och hade pengar. Nu har en dator (till...) fått en knäpp under ett åskväder, så nu ligger jag lågt med pengarna ett tag. Nåja, nästa gång vet jag.

Staffan

Myrmidon

däremot är Monster Manual inget jag personligen skulle rekommendera någon som köper D&D för att kunna spela i en kampanjvärld. Det kommer nästan garanterat komma en monsterbok speciellt för Eberron och då tycker jag att det känns som en bättre idé att vänta på den.
Det är jag tveksam till. För det första så är en av poängerna med Eberron att allt som finns i grundreglerna (alltså MM) har en plats där, om än möjligen i något annorlunda tappning (det finns några sidor i boken om hur man passar in olika MM-monster i Eberron). Dessutom betvivlar jag att WOTC kommer att göra en "Monsters of Eberron" - eventuellt kommer de snarare att lägga in små bitar i framtida monsterböcker om hur monstren passar in i Eberron.

[Kollar runt lite]

Ah, här har vi:
<blockquote><font class="small">Citat WOTCs katalogsida för MM3:</font><hr />
Additionally, many entries contain information about where monsters are likely to appear in the Forgotten Realms and Eberron campaign settings.[/quote]

Bombu

Hero
Jag har för mig att Eberon också har plats för Psionic.

"Mindmagic", så det kan vara en ide att kika lite i Psionics handbook, eller nått annat.

Det är ju alltid en ide att kika in SRDn på nätet på Wizards hemsida.

ha det så kul, jag funderar faktiskt också på att kolla in Eberon lite närmare.

Bombu