Nekromanti D20 eller?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Haha, aegd! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

G

Guest

Guest
Dungeons&Dragons störst av en orsak

Hej! Som med alla stora produkter kommer det alltid finnas bitska kritiker. Fråga Bill Gates. I vilket fall finns det en anledning till att D&D är störst, och att det evolverat över årtionden, och den enkla förklaringen är att D&D helt enkelt är bäst. Visst finns det massor med handbooks och komplement, men det är ju just komplement, d.v.s. du bestämmer själv vad du vill bygga ut. För att spela D&D räcker det med Players Handbook, Dungeon Master Guide, och Monster Manual. Sen kan du välja att köpa en kampanjvärld (Forgotten Realms är den bästa och mest spelade) eller göra en egen. Utbudet av äventyr, tillbehör, etc är enormt och det är också en stor fördel med D&D. Jag tycker absolut du ska köpa D&D Players Handbook för där får du direkt en känsla för spelet. Och D20 systemet är både praktiskt, enkelt och realistiskt.

MVH

Fredrik, Sthlm

Härolden

Warrior
Re: Ey, Rokugan då?

Av samma anledning som en sydstatare ogärna hyllar General Grant så nämner jag ogärna Rokugan

Det där får du förklara lite. Menar du Rokugan i allmänhet, Rokugan d20, försöken att bygga rollspel av L5R-kortspelet eller vad?

Härolden, gillar att vifta med vassa svärd

Krille

Super Moderator
Jupp, det var först.

"I vilket fall finns det en anledning till att D&D är störst, och att det evolverat över årtionden, och den enkla förklaringen är att D&D helt enkelt är bäst."

"Bäst" är så subjektivt. Betamax var bäst på videospelarmarknaden, men det blev inte störst för det. Jag tror på en enklare förklaring: det var först.

Titta bara på Drakar&Demoner här i Sverige. Det var först med att nå ut till svenska rollspelare. Sammantaget så är dess upplaga större än något annat rollspel i Sverige någonsin, och det skulle till och med få White Wolf att börja drägla även på den internationella scenen. Dess ställning hotades bara av att det lämnade standardfantasyn lagom till Eons intrång och att Target sen gick i konkurs, men inte ens fem års frånvaro kunde stoppa Drakar&Demoners återkomst, för det var först!

Bombu

Hero
Re: Jupp, det var först.

och du känner återigen att det måste påpekas för oss.

tack krille

Troberg

Sinister eater

och du känner återigen att det måste påpekas för oss.
Caligula for med osanning, Krille korrigerade. Inget problem såvitt jag kan se.

tack krille
Instämmer, fast jag menar det uppriktigt.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Caligula for med osanning, Krille korrigerade.
Nej, nu får du ge dig. Ingen for med osanning. Caligula gav oss en subjektiv sanning, Krille en objektiv.

Sedan råkar jag hålla med om båda... :gremgrin:

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Nej, nu får du ge dig. Ingen for med osanning. Caligula gav oss en subjektiv sanning, Krille en objektiv.
Bevisföremål A:

Och D20 systemet är både praktiskt, enkelt och realistiskt.
Praktiskt och enkelt kan man kanske tycka vad man vill om (det gör jag i alla fall), men realistiskt? Realistism har aldrig varit ett designmål i d20 och det märks. Vill man inte ha det så är det inget problem och man kan spela ändå, men det ändrar inte det faktum att man knappast kan kalla det realistiskt utan att få lång näsa om man har Gepetto som far.

Storuggla

Champion
Re: Ey, Rokugan då?

"Menar du Rokugan i allmänhet, Rokugan d20, försöken att bygga rollspel av L5R-kortspelet eller vad?"

Jag hänvisar till hardoverboken i flerfärg som det står Rokugan på. Som man ska spela med en tjugiosidors tärning. Det är min General Grant.

Storuggla, eller Abe Lincon?

Archer

Swashbuckler
En vänlig förfrågan till de som det berör

Ni vet vilka ni är (båda sidor). Låt inte denna tråd spåra ut som så många gånger tidigare. Försök att komma on-topic istället igen och svara på den stackarens frågor.

Pom

Swashbuckler

Skrev en del saker, men raderade dem. Archer har rätt. :gremfrown:

Archer

Swashbuckler
Rokugan, mina 2 cent.

Rokugan spelas bäst med L5Rs orginalsystem, d20 varianten är en helt annan "best" så att säga, och jag tycker att konverteringen är totalt misslyckad. Jag äger båda versionerna, och föredrar den världsbild (den är inte samma) som målas upp i L5R 2nd ed (och 1st eds världsbild verkar ännu roligare, så jag har lånat en hel del därifrån). Det som främst skiljer de olika versionerna imellan när det gäller rokugans världsbild är att de har hoppat i tiden och ändrat en massa saker, tiden har gått framåt för varje utgåva, och de mer intressanta aspekterna av världen försvinner allt mer.
I d20 versionen känns allt dessutom bara knasigt. I orginalsystemet är magiska föremål oerhört sällsynta, i d20 verisonen betalar en samurai en shugenja för att "förtrolla" hans katana med "förfädernas andar", och magiska föremål verkar vara ungefär lika vanliga som i Forgotten Realms etc.

Så vill du köra högmagi och hög-heroiskt rokugan med mindre andel "mörker" och "hot mot världen" tycker jag att man kan köra d20 versionen.

Vill man köra med mindre magi, mer lågnivå när det gäller heroiskhet, och en mer grim-n-gritty känsla, samt mer "mörker och hot mot världen" så gör man det bäst med orginalsystemet.

Nog om det, denna tråd är tillräckligt off-topic. Ska vi fortsätta diskutera Rokugan görs detta bäst i en helt ny tråd.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: En vänlig förfrågan till de som det berör

Visst är det så att forumet heter "d20 och Dungeons & Dragons"?

Då kan väl folk få lov att berömma sitt favoritspel utan att notoriska troll skall få lov att beskylla dem för att ljuga?

Och vi andra kan väl få lov att försvara denna rätt?

Det enda jag invände mot var att Caligula blev beskylld för att "fara med osanning" när han lovordade sitt favvo-rollspel på forumet som bär dess namn.

Den typen av trollande påhopp anser jag att man har rätt att bemöta. Har jag fel?

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
Re: Dungeons&Dragons störst av en orsak

Hej! Som med alla stora produkter kommer det alltid finnas bitska kritiker. Fråga Bill Gates. I vilket fall finns det en anledning till att D&D är störst, och att det evolverat över årtionden, och den enkla förklaringen är att D&D helt enkelt är bäst.

Om man skall dra argumentet "det är störst så det måste vara bäst" kan det nog vara smart att inte dra upp Bill Gates (och i förlängningen Windows).
:gremgrin:

Vindhand

Myrmidon
Varför ös det så mycket dynga över D20 och D&D samtidigt som det är det mest spelade systemet (för det är det väl)?

Massor av orsaker.

Det öses mycket dynga över alla spel. Man kan bara kasta dynga på sådant man vet finns. Alla känner till D&D så naturligtvis slängs det mest dynga åt det hållet.

...Att det har större publik än alla andra spel tillsammans (inklusive dyngkastarens favvospel) hjälper inte heller.

...Att en del tycker "det har större publik så uppenbarligen är det bättre" hjälper inte heller :gremwink:

... osv. Det finns ett par sakliga skäl också, men de kan man inte ta upp utan att det blir många sidor av debatt som alla sett förut så jag låter bli :gremsmile:

G

Guest

Guest
Okej, nu har jag fått svar på de flesta av mina frågor (skulle kanske inte ställt frågan om dyngösning, det verkar vara ett känsligt ämne), och jag tackar och bockar för det. Forgotten Realms verkar vara det man ska köra på, och Baldurs Gate var ju soft, får väl peta in Dragon Marks på något vis.
Det var ju dock drygt att man behövde tre (eller två) böcker för att spela om man inte körde Arcana Unearthed. Kanske hittar det begagnat.

I vilket fall, tack för alla svar, jag återkommer med regelfrågor när jag skrapat ihop tillräckligt med pengar :gremwink:

Hunk

Hero
Eberron, Forgotten Realms etc

Forgotten Realms verkar vara det man ska köra på, och Baldurs Gate var ju soft, får väl peta in Dragon Marks på något vis.
Jag vill bara påpeka att Forgotten Realms inte alls (enligt min ringa helt subjektiva mening) är den bästa kampanjvärlden till D&D (hoppas inte att folk ser detta som dyngösning...). Om du har en positiv uppfattning om Eberron tycker jag att du skall köra med den världen och inte FR. Eftersom jag själv inte har kollat i Eberronboken vet jag inte om den är bra eller inte, men jag kan i alla fall bifoga en länk till några recensioner:

http://www.rpg.net/reviews/archive/10/10415.phtml
(egentligen länkar jag bara till en recension, men länkar till ytterligare fem recensioner finns i boxen "More Reviews")

Om du ändå bestämmer dig för att köra Forgotten Realms är mitt tips att du laddar ned "the Savage Frontier" från Wizards hemsida som beskriver de norra regionerna i Faerun inkl staden Waterdeep (bra ställe att börja sin FR-kampanj). Den är förvisso till 1st edition AD&D, men det är väldigt lite spelteknik i den så det är lätt att överföra till tredje upplagan. Se nedan länk:

http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/downloads
(kolla under rubriken "Classic Realms Downloads")

Observera att man bara har scannat originaldokumentet och filen därmed är rätt stor, så kör du med hederlig telefonuppkoppling torde det ta lång tid att ladda ned den. Det finns även en hel del andra gamla FR-prylar att ladda ned där, varav en hel del är riktigt bra (jag är bara sur för att det inte finns lika många gamla Greyhawk- och Mystaraprylar att ladda ned).

Om du inte vill spela vare sig FR eller Eberron föreslår jag att du tar dig en titt på Wilderlands of High Fantasy - den allra första publicerade kampanjvärlden till D&D som har uppdaterats och utvecklats till 3rd Ed av Necromancer Games - en av de bästa tredjepartsutvecklarna till D20. Några recensioner av det första supplementet "Player's Guide to the Wilderlands" kan du hitta här.

På nedanstående sida kan du hitta lite downloads till kampanjvärlden. Exerpts kan vara bra att titta på om du vill se utdrag ur Player's Guide och Rorystone Road beskriver delar av den centrala regionen i Wilderlands. I början av nästa år kommer ett riktigt maffigt boxed set att komma ut innehållande inte mindre än 18 kartor, med detaljerade beskrivningar!

http://www.judgesguild.com/downloads.html

Staffan

Myrmidon
Korrigering

Observera att man bara har scannat originaldokumentet och filen därmed är rätt stor, så kör du med hederlig telefonuppkoppling torde det ta lång tid att ladda ned den.
Savage Frontiers, liksom de andra PDFerna på sidan, är inscannade och jämrans noggrannt OCRade, vilket syns på den tämligen låga filstorleken - 3,5 megabyte är fjantlite för en illustrerad PDF.

Däremot kan man köpa en del PDFer från RPGNow eller SVGames som inte är så OCRade och därför blir fetestora.

Hunk

Hero
Re: Korrigering

Tack för upplysningen - jag kollade inte så noga, utan förutsatte endast att de var jobbigt stora. Det tog i alla fall en väldans tid att skriva ut dem på jobbet.

Edit:
Korrigerade meningsbyggnadsfel.