Rokugan, mina 2 cent.
Rokugan spelas bäst med L5Rs orginalsystem, d20 varianten är en helt annan "best" så att säga, och jag tycker att konverteringen är totalt misslyckad. Jag äger båda versionerna, och föredrar den världsbild (den är inte samma) som målas upp i L5R 2nd ed (och 1st eds världsbild verkar ännu roligare, så jag har lånat en hel del därifrån). Det som främst skiljer de olika versionerna imellan när det gäller rokugans världsbild är att de har hoppat i tiden och ändrat en massa saker, tiden har gått framåt för varje utgåva, och de mer intressanta aspekterna av världen försvinner allt mer.
I d20 versionen känns allt dessutom bara knasigt. I orginalsystemet är magiska föremål oerhört sällsynta, i d20 verisonen betalar en samurai en shugenja för att "förtrolla" hans katana med "förfädernas andar", och magiska föremål verkar vara ungefär lika vanliga som i Forgotten Realms etc.
Så vill du köra högmagi och hög-heroiskt rokugan med mindre andel "mörker" och "hot mot världen" tycker jag att man kan köra d20 versionen.
Vill man köra med mindre magi, mer lågnivå när det gäller heroiskhet, och en mer grim-n-gritty känsla, samt mer "mörker och hot mot världen" så gör man det bäst med orginalsystemet.
Nog om det, denna tråd är tillräckligt off-topic. Ska vi fortsätta diskutera Rokugan görs detta bäst i en helt ny tråd.