Mitt råd är att du skaffar dig först Players Handbook, den är den viktigaste. Rena raka värden på monster och deras förmågor finns att ladda ned som dokument (är från Monster Manual), likaså den information som finns i Dungeon Masters guide. Dessa böcker kan du skaffa efterhand om du finner att du uppskattar det hela.
Forgotten Realms är jag inte vidare insatt i, har tittat i kampanjboken, och insett att det är en rätt så tung värld att sätta sig in i, främst på grund av antalet år den har på nacken. Den kan dock vara väldigt bra att ha om du ska spela i Forgotten Realms. Om det är på grund av Baldurs Gate som du får känslan av att du vill spela i Forgotten Realms rekommenderar jag dig att titta lite mer på olika kampanjvärldar innan du bestämmer dig, då Baldurs Gate's stämning och stil är hyffsat ganska mycket standard DnD.
Ett tips är att gå till
www.rpg.net och söka i recensionsdatabasen, för att bilda dig en uppfattning om de olika kampanjvärldarna.
Har du fler frågor, tveka inte att fråga på detta forum, det finns en hel del folk med mycket kunskap som kan svara på dina frågor.
Som du säger har det varit en hel del bråk när det gäller vissa frågor, vilket bara bevisar att DnD är ett spel som de flesta tycker _något_ (bra eller inte) om, låt det inte skrämma bort dig från forumet.