Nekromanti D20 eller?

Archer

Swashbuckler
Re: En vänlig förfrågan till de som det berör

Till viss gräns, men när en hel tråd är på väg att spåra ut extremt på grund av det, nej.
Det är nog med trollande redan. Då måste jag kliva in och vänligt sätta ned foten. Inget illa menat mot någon.

Archer

Swashbuckler
Mitt råd är att du skaffar dig först Players Handbook, den är den viktigaste. Rena raka värden på monster och deras förmågor finns att ladda ned som dokument (är från Monster Manual), likaså den information som finns i Dungeon Masters guide. Dessa böcker kan du skaffa efterhand om du finner att du uppskattar det hela.

Forgotten Realms är jag inte vidare insatt i, har tittat i kampanjboken, och insett att det är en rätt så tung värld att sätta sig in i, främst på grund av antalet år den har på nacken. Den kan dock vara väldigt bra att ha om du ska spela i Forgotten Realms. Om det är på grund av Baldurs Gate som du får känslan av att du vill spela i Forgotten Realms rekommenderar jag dig att titta lite mer på olika kampanjvärldar innan du bestämmer dig, då Baldurs Gate's stämning och stil är hyffsat ganska mycket standard DnD.
Ett tips är att gå till www.rpg.net och söka i recensionsdatabasen, för att bilda dig en uppfattning om de olika kampanjvärldarna.

Har du fler frågor, tveka inte att fråga på detta forum, det finns en hel del folk med mycket kunskap som kan svara på dina frågor.
Som du säger har det varit en hel del bråk när det gäller vissa frågor, vilket bara bevisar att DnD är ett spel som de flesta tycker _något_ (bra eller inte) om, låt det inte skrämma bort dig från forumet.

G

Guest

Guest
Mitt råd är att du skaffar dig först Players Handbook, den är den viktigaste. Rena raka värden på monster och deras förmågor finns att ladda ned som dokument (är från Monster Manual), likaså den information som finns i Dungeon Masters guide.

Kan man spela utan att behöva höfta saker med bara Players Handbook? Vad står det egentligen i de olika böckerna (Monster Manual fattar jag)?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vad står det egentligen i de olika böckerna?
Ja, Player's Handbook är ju ett måste (om man inte väljer Dunder&Drakar istället :gremsmile: ) som innehåller alla regler för raser, klasser, färdigheter, knep, strid och magi. Monster Manual innehåller alla läbbiga varelser och regler som är speciella för dem (specialförmågor och knep som är unika för monster). Dungeon Master's Guide innehåller massor av regler och tips för hur man spelleder spelet. Där finns även tilläggsklasser, spelledarklasser, fällor och faror, erfarenhetstabeller och, inte minst, alla magiska prylar som spelet innehåller.

Det enda felet med böckerna är egentligen att de inte är gratis...

/Mikael

Hunk

Hero
I Player's Handbook finns all info som behövs avseende karaktärer, d v s raser, yrken/klasser, färdigheter, stridsregler, vanlig utrustning, vapen, magi/besvärjelser etc.

I DM Guide finns en massor av tabeller och allmänna spelledartips. De delar som egentligen är mest väsentliga är XP-tabellen och kapitlen om magiska föremål (om man vill ha gott om sådana i sitt spel, och det är svårt att inte ha det i FR eller Eberron). XP-tabellen finns med i Oldtimers Dunder och Drakar, så den kan du hämta därifrån (finns ej i SRD). Kapitlet om magiska föremål finns att ladda ned ur SRD. Den bästa SRD-sammanställningen jag känner till finns här:

http://www.systemreferencedocuments.org/35/sovelior_sage/home.html

Så egentligen är det bara Player's Handbook du behöver, men det är bekvämare att ha resten av böckerna (och skulle jag köpa ytterligare en skulle jag börja med DMG).

Som jag tidigare nämnt tycker jag att det går alldeles utmärkt att spela med 3e utgåvans böcker, vilka är enklare att hitta billigt än 3.5. Det finns dock de som har annan uppfattning om det än jag, och vill man spela helt balanserat enligt reglerna (vilket inte jag gör) är det bättre att köpa 3.5.

Archer

Swashbuckler
Du kan spela med bara Players handbook.
Dungeon Masters Guide tar upp följande saker;
- Hur man bygger en kampanj.
- Hur man delar ut och hanterar erfarenhet.
- Prestige Classes (avancerade yrken som en rollperson kan ta om han uppfyller kraven).
- Diverse existensplan, dvs multiversum eller den kosmologi som ligger till grund för de flesta av DnDs kampanjvärldar (Eberron har sin egen).
- Magiska föremål och regler för dessa. Är bra att ha om man ska ha en magiker som vill tillverka sådana.
- Plus en massa mer smått och gott. Det mesta av detta kan man dock använda från det gratisdokumet som finns. (Tyvärr hittar jag inte länken för tillfället).

Monster Manual tar upp monster/varelser, samt de regler man behöver för dessa, och har en del trevliga teckningar av de olika varelserna. Ska du prioritera någon mer bok än Players Handbook rekommenderar jag denna, förutsatt att du tänker använda några fler raser än de som beskrivs i Players Handbook (vilket är troligt).