Egentligen inte mer än i uppdelningen grundegenskaper, fördelar/nackdelar och färdigheter. De bakomliggande mekanismerna är praktiskt taget helt annorlunda.Men det liknar GURPS väldigt mycket.
Det har jag inte egentligen. Bara magiker behöver magisidan och skadesidan är att betrakta som ett disposable-ark som man lätt ska kunna kassera. Jag skriver ut dem dubbelsidigt med två sidor på varje sida, så det blir en dubbelsidig A4 vikt till A5. Jag ville dock inte minska ner dem till det formatet eftersom det kan vara svårt att skriva i rutorna med de pennor jag gillar.Hur kommer det sig att du har sex sidor till rollformuläret?
Kan du förklara lite närmare? Reglerna är helt annorlunda, åtminstone med avseende på stats (så annorlunda som stats nu kan bli...), skills (se föregående parentes), stridssystem (liknar inte alls GURPS), skadesystem (liknar inget jag sett), erfarenhetssystem (också nytt), magisystem (påminner vagt om Ars Magica, men bara vagt), så jag ser inte riktigt vad du menar.Regelmässigt, statsmässigt och utseendemässigt ser det ut som GURPS.
I'm waiting.Vänta till efter GothCon om du vill ha lite mer på fötterna härifrån .
Precis min tanke också. Skadesystemet (och till viss del stridssystemet) lever inte riktigt upp till det, men i övrigt är jag nog rätt nära.enligt min filosofi för spelmakande ska man nästan kunna förstå ett rollspels regelsystem genom att se hur formuläret ser ut...
Kan du förklare lite tydligare, jag förstår inte riktigt vad du menar. Man slår över svårighet, men under färdighet. Är en skill lägre än svårighetsgraden så är det över ens kompetens.Redan efter att ha läst om färdighetsslagen, sidan 17, så undrar jag varför det finns svårighetsgrader ? Du har kanske förklarat detta innan på forumet? Men låser inte den funktioner det hela genom att "ofärdiga" rollpersoner inte kan klara av svårare uppgifter?
Jag har eftersträvat att hålla en korrekt och stilren ton i texten, mer som ett formellt dokument än som en skönlitterär text. Det är alltså avsiktligt.Jag tyckte efter en snnab genomläsning att det har en känsla som starkt påminner om gurps dvs lite tort och mer regler än riktigt behagligt att läsa igenom.
Regeltungt? Av de 180+ sidorna skulle jag gissa att 10-15 är regler, 100 är listor och resten är spelledartips och fluff. Listorna behöver man inte läsa i förväg, de kan man ta när man behöver dem. Spelledartips och fluff kan en erfaren spelare lätt skippa.Dett jag upplever det som är att det främst är den regeltunga tonen som skapar den känslan och den kanske skulle kunna avhjälpas med fler stämnings texter och kanske layout.
Jo, jag har inte ens haft ambitionen att göra ett magisystem så generellt att det passar i en specifik värld. Tanken är att det ska vara tillräckligt komplett för att man oftast ska klara sig med att klippa ner det lite.Däremot gillade jag grundtanken i magisystemet även om det troligtvis måste modifieras för att passa in i en spelvärld.
Tackar!Lijat - gillar överlag generica.
Vem har sagt att jag vill ha d20-folket, jag vill bara ersätta spelet..."Om det är tänkt att ersätta något så är det d20. "
Om du vill ersätta d20 och inte bara vara ett alternativ får du nog se till att inkludera sådant som attraherar folk till d20: levels, klasser, balans mellan rollpersonerna, och liknande.
Nej, i och med att jag är totalt obegåvad på området så har jag inte känt mig kompetent att fundera över det.har du funderat mer på manér på illustrationerna till spelet?
har ju flera stilar jag jobbar i...
Jo, jag har labbat omkring lite. Helt klart är att spalter behövs, samt att tabellerna behöver piffas upp (tex genom svart huvud som rollpappren och pyjamasrandning). I övrigt har jag inte funderat mer.JA, det är alltid bäst att vänta med layout tills manus är klart... dock kan man ju börja med göra några skiss-sidor med befintligt manus, för att testa olika typografi osv...
Jajamensan, något sådant är tänkt (och omnämnt i någon annan tråd). Planen är:För det första så borde du utnyttja den elektroniska utgivningens fördel att det är lika lätt att publicera flera häften. Särskilt när det nu är ett spel som är tänkt att customiseras efter spelvärld och spelstil. Jag skulle vilja se Generica Light, Generica Core, Generica Modern, Generica Fantasy, Generica Magic och så vidare, och så vidare.
Såväl stavning som avsteg från den "verkliga" religionen (hädanefter vodou för att skilja den från den populärvetenskapliga voodoo) är avsiktliga. Jag har inte riktigt utrymme att ge den (eller någon annan religion) en rättvis behandling i grundreglerna. Jag tror också att de flesta, tyvärr, kör på den klassiska hollywoodoon. Stavningen är ett sätt att markera detta.För det andra: voodoo! Som gammalt vodoufreak så reagerar jag på att Voodoo Priest bygger på en så snäv bild av vad det handlar om. Kanske ett slags genreval från din sida, men synd i en produkt som har ambitionen att vara så seriös och öppen som din.
(snip)
Ska jag gå långt så hade jag föreslagit stavningen vodou istället för den amerikaniserade voodoo, men så är jag också språkfreak.
Det ser bra ut, men kanske lite för djupt för grundreglerna. Däremot så kan du ju fylla ut det lite, kanske till och med skapa en eller flera specifika vodou-arcana, och vips så har vi det första supplementet till Generica, Generica Vodou!Egentligen skulle jag vilja se två varianter. En Right Hand Voodoo Priest och en Left Hand Voodoo Priest. De skulle kunna se ut så här: (snip)
Den tabellen ger ju en fingervisning i alla fall. Kombinera med att de flesta ads/disads ger plus minus 5 i modifikation, vilket bör betraktas som relativt allvarligt.Men hur svårt är svårt egentligen? Vilken högsta gräns bör man sätta som SL när man gör en grund för Difficulty. Är det tabellen sidan 65-66 som gäller?
Jo, jag vet. Den är däremot rätt OK för att dunka in råtext med formatmallar, vilket är vad jag gjort. Detta borde sedan (ta i trä) vara överförbart så att man åtminstone kan ta med sig den logiska strukturen (rubriknivåer, brödtext, exempel, begrepp osv) in i ett layoutprog. Hur mycket krångel kan man vänta sig där (jag har strikt använt formatmallar för allt, på ett konsekvent sätt)?word är ju allt annat än optimalt att göra layout i
Spelar inte så stor roll för mig heller, av andra anledningar.I mitt fall spelar det inte så stor roll om ett layoutprogram går på 19.000:- eftersom jag inte gör annat än layout på jobbet (jag är art director på en reklambyrå) men för en rollspelsmakare hemma är det lite saftigt.
Hm, jag brukar själv föredra att använda en hederlig whiteboard som powerpointdödare. När man sett tillräckligt många powerpointpresentationer så ställer man sig spontant och applåderar när något kluddar spontant på en whiteboard.då får man med powepoint-dödaren - designmässigt - Keynote också
Bara för att göra kapitlet attraktivare så:Är det någon som läst och har synpunkter på kapitel 13, spelledande? Ligger det på rätt nivå och tillför det något?