Nekromanti d20-fanboys - Payback time!

Arfert

Facit
Re: Lerkastning på G

tänkte också på det där med formuläret... en, max 2 sidor räcker...

enligt min filosofi för spelmakande ska man nästan kunna förstå ett rollspels regelsystem genom att se hur formuläret ser ut...

/T

Troberg

Sinister eater

Men det liknar GURPS väldigt mycket.
Egentligen inte mer än i uppdelningen grundegenskaper, fördelar/nackdelar och färdigheter. De bakomliggande mekanismerna är praktiskt taget helt annorlunda.

Hur kommer det sig att du har sex sidor till rollformuläret?
Det har jag inte egentligen. Bara magiker behöver magisidan och skadesidan är att betrakta som ett disposable-ark som man lätt ska kunna kassera. Jag skriver ut dem dubbelsidigt med två sidor på varje sida, så det blir en dubbelsidig A4 vikt till A5. Jag ville dock inte minska ner dem till det formatet eftersom det kan vara svårt att skriva i rutorna med de pennor jag gillar.

Regelmässigt, statsmässigt och utseendemässigt ser det ut som GURPS.
Kan du förklara lite närmare? Reglerna är helt annorlunda, åtminstone med avseende på stats (så annorlunda som stats nu kan bli...), skills (se föregående parentes), stridssystem (liknar inte alls GURPS), skadesystem (liknar inget jag sett), erfarenhetssystem (också nytt), magisystem (påminner vagt om Ars Magica, men bara vagt), så jag ser inte riktigt vad du menar.

Utseendemässigt är det för tidigt att bedöma, eftersom spelet inte har ett utseende än.

Vänta till efter GothCon om du vill ha lite mer på fötterna härifrån .
I'm waiting.

Troberg

Sinister eater

enligt min filosofi för spelmakande ska man nästan kunna förstå ett rollspels regelsystem genom att se hur formuläret ser ut...
Precis min tanke också. Skadesystemet (och till viss del stridssystemet) lever inte riktigt upp till det, men i övrigt är jag nog rätt nära.

Troberg

Sinister eater
Re: Färdighetsslag.

Redan efter att ha läst om färdighetsslagen, sidan 17, så undrar jag varför det finns svårighetsgrader ? Du har kanske förklarat detta innan på forumet? Men låser inte den funktioner det hela genom att "ofärdiga" rollpersoner inte kan klara av svårare uppgifter?
Kan du förklare lite tydligare, jag förstår inte riktigt vad du menar. Man slår över svårighet, men under färdighet. Är en skill lägre än svårighetsgraden så är det över ens kompetens.

Troberg

Sinister eater
Re: Spegling

Jag tyckte efter en snnab genomläsning att det har en känsla som starkt påminner om gurps dvs lite tort och mer regler än riktigt behagligt att läsa igenom.
Jag har eftersträvat att hålla en korrekt och stilren ton i texten, mer som ett formellt dokument än som en skönlitterär text. Det är alltså avsiktligt.

Dett jag upplever det som är att det främst är den regeltunga tonen som skapar den känslan och den kanske skulle kunna avhjälpas med fler stämnings texter och kanske layout.
Regeltungt? Av de 180+ sidorna skulle jag gissa att 10-15 är regler, 100 är listor och resten är spelledartips och fluff. Listorna behöver man inte läsa i förväg, de kan man ta när man behöver dem. Spelledartips och fluff kan en erfaren spelare lätt skippa.

Däremot gillade jag grundtanken i magisystemet även om det troligtvis måste modifieras för att passa in i en spelvärld.
Jo, jag har inte ens haft ambitionen att göra ett magisystem så generellt att det passar i en specifik värld. Tanken är att det ska vara tillräckligt komplett för att man oftast ska klara sig med att klippa ner det lite.

Lijat - gillar överlag generica.
Tackar!

Troberg

Sinister eater
Re: Spegling

"Om det är tänkt att ersätta något så är det d20. "

Om du vill ersätta d20 och inte bara vara ett alternativ får du nog se till att inkludera sådant som attraherar folk till d20: levels, klasser, balans mellan rollpersonerna, och liknande.
Vem har sagt att jag vill ha d20-folket, jag vill bara ersätta spelet...

Troberg

Sinister eater
Re: d20-fanboys - Payback time! (Editerad!)

har du funderat mer på manér på illustrationerna till spelet?
har ju flera stilar jag jobbar i...
Nej, i och med att jag är totalt obegåvad på området så har jag inte känt mig kompetent att fundera över det.

JA, det är alltid bäst att vänta med layout tills manus är klart... dock kan man ju börja med göra några skiss-sidor med befintligt manus, för att testa olika typografi osv...
Jo, jag har labbat omkring lite. Helt klart är att spalter behövs, samt att tabellerna behöver piffas upp (tex genom svart huvud som rollpappren och pyjamasrandning). I övrigt har jag inte funderat mer.

Troberg

Sinister eater
Men jag fortsätter...

...den ickepolitiska biten av deltråden. Är det OK?

Troberg

Sinister eater
Om jag verkar vrång...

...så är det inte för att jag inte lyssnar, det är för att peta lite på frågan, se vilka argument som dyker up och om någon annan tycker något. Ta alltså inte det som att jag skjuter alla förslag i sank.

PAX

Jordisk Äventyrare

Ok. Du svarade på min fråga.

Men hur svårt är svårt egentligen? Vilken högsta gräns bör man sätta som SL när man gör en grund för Difficulty. Är det tabellen sidan 65-66 som gäller?

Har inte läst igenom allt ännu. Reglerna för Automateldsträffar var ju bra även om jag inte gillar fasta värden för Rate of Fire.

Simon

Swashbuckler
Voodoo med mera

Jag har bara börjat skumma lite lätt. Men jag har tänkt på två saker.

För det första så borde du utnyttja den elektroniska utgivningens fördel att det är lika lätt att publicera flera häften. Särskilt när det nu är ett spel som är tänkt att customiseras efter spelvärld och spelstil. Jag skulle vilja se Generica Light, Generica Core, Generica Modern, Generica Fantasy, Generica Magic och så vidare, och så vidare.

För det andra: voodoo! Som gammalt vodoufreak så reagerar jag på att Voodoo Priest bygger på en så snäv bild av vad det handlar om. Kanske ett slags genreval från din sida, men synd i en produkt som har ambitionen att vara så seriös och öppen som din.

Egentligen skulle jag vilja se två varianter. En Right Hand Voodoo Priest och en Left Hand Voodoo Priest. De skulle kunna se ut så här:

5.3.14 Voodoo Priest
Right hand, or white, voodoo priests use rituals to make contact with spirits, good and bad, and are skilled in healing magic. Minor sacrifices are common and the use of herbs and props are omnipresent. In their communities voodoo priests have a central role in providing healing and spiritual guidance, but other cultures often mistake their magic for dark voodoo.
5.3.14.1 Right Hand Voodoo priest arcana
Body
Mind
Divination
Holy

5.3.15 Left Hand Voodoo Priest
Left hand, or dark, voodoo priests use their magic for power or influence. As with right hand voodoo, minor sacrifices are common, but human sacrifice happens as well. Dark voodoo priests are feared but also respected, since they can both cause and heal injury. The most extreme part of left hand voodoo is the practice of making zombies for slave labour or protection.
5.3.14.1 Right Hand Voodoo priest arcana
Body
Mind
Divination
Necromancy

Ska jag gå långt så hade jag föreslagit stavningen vodou istället för den amerikaniserade voodoo, men så är jag också språkfreak. :gremwink:

Arfert

Facit

word är ju allt annat än optimalt att göra layout i, jag använder själv Adobe InDesign eller ibland quark express... Då har man otroligt mycket mer kontroll på layout och typografi... tyvärr är de dock inte gratis. I mitt fall spelar det inte så stor roll om ett layoutprogram går på 19.000:- eftersom jag inte gör annat än layout på jobbet (jag är art director på en reklambyrå) men för en rollspelsmakare hemma är det lite saftigt.

För er som kör på Mac OSX kan jag rekommendera nya layout/ordbehandlar-programmet Pages som bara går på 595:- (och då får man med powepoint-dödaren - designmässigt - Keynote också)... ett mycket trevlig program som funkar som ett InDesign-light...

Troberg

Sinister eater
Re: Voodoo med mera

För det första så borde du utnyttja den elektroniska utgivningens fördel att det är lika lätt att publicera flera häften. Särskilt när det nu är ett spel som är tänkt att customiseras efter spelvärld och spelstil. Jag skulle vilja se Generica Light, Generica Core, Generica Modern, Generica Fantasy, Generica Magic och så vidare, och så vidare.
Jajamensan, något sådant är tänkt (och omnämnt i någon annan tråd). Planen är:

- Kompletta Generica
- Karaktärsskapande (regler för detta och listor, men inga beskrivningar (typ färdighetsbeskrivningar) eller exempel)
- Referensbok (regler som behövs under spel, i en kortform som förutsätter att man kan principerna och bara behöver kolla detaljerna)
- Magi (Jag vet inte, men än så länge så kommer jag nog att klumpa in alla "superförmågor" där, ingen blir gladare av en massa häften som är jättetunna. Man måste ju balansera antal kontra tjocklek.)
- Generica light (Inte helt säker på denna, jag tycker att karaktärsskapande + referensbok i princip är Generica light. Återigen, vi får se vad som känns rätt.)
- Tabellhäfte (ingår ev i referensboken och karaktärsskaparboken och utgår då som eget häfte)

Generica Modern, Fantasy osv räknar jag nog snarare att de ska göras som världsspecifika anpassningar, paketerade med världen. Återigen, vi får se. Just nu har jag två potentiella världar under utveckling, vi får se vilken som flyter upp först.

För det andra: voodoo! Som gammalt vodoufreak så reagerar jag på att Voodoo Priest bygger på en så snäv bild av vad det handlar om. Kanske ett slags genreval från din sida, men synd i en produkt som har ambitionen att vara så seriös och öppen som din.
(snip)
Ska jag gå långt så hade jag föreslagit stavningen vodou istället för den amerikaniserade voodoo, men så är jag också språkfreak.
Såväl stavning som avsteg från den "verkliga" religionen (hädanefter vodou för att skilja den från den populärvetenskapliga voodoo) är avsiktliga. Jag har inte riktigt utrymme att ge den (eller någon annan religion) en rättvis behandling i grundreglerna. Jag tror också att de flesta, tyvärr, kör på den klassiska hollywoodoon. Stavningen är ett sätt att markera detta.

Däremot har jag försökt att göra magin (undantaget elementarmagin...) mindre fantasy och mer historiskt traditionell, bland annat för att försöka möjliggöra att man ger sådant som vodou en seriös behandling. Tycker ni att jag lyckats?

Egentligen skulle jag vilja se två varianter. En Right Hand Voodoo Priest och en Left Hand Voodoo Priest. De skulle kunna se ut så här: (snip)
Det ser bra ut, men kanske lite för djupt för grundreglerna. Däremot så kan du ju fylla ut det lite, kanske till och med skapa en eller flera specifika vodou-arcana, och vips så har vi det första supplementet till Generica, Generica Vodou!

Jag vill dessutom poängtera att jag står för vad jag nämner någonstans i texten om att bra regler och supplement (bra innehåll och någotsånär följsamt gentemot grundreglerna) kommer att ges officiell status, det vill säga att de räknas som ingående i något slags kvalitetsmärkt "officiell Generica-kärna".

Troberg

Sinister eater

Men hur svårt är svårt egentligen? Vilken högsta gräns bör man sätta som SL när man gör en grund för Difficulty. Är det tabellen sidan 65-66 som gäller?
Den tabellen ger ju en fingervisning i alla fall. Kombinera med att de flesta ads/disads ger plus minus 5 i modifikation, vilket bör betraktas som relativt allvarligt.

I grund och botten gäller dock vanlig sannolikhetslära. En person som är expert på sitt område har cirka 15 -17 i skill. Med en svårighet på 5 så har han antagligen 50/50 eller lite bättre, medan en normalbra person kanske har 20% i det läget. Med 10 i svårighet är det ett jobb enbart för experten, och även då så har han bara 25-35% chans att lyckas, såvida han inte kan ta sig mer tid och göra det noggrannare.

Troberg

Sinister eater

word är ju allt annat än optimalt att göra layout i
Jo, jag vet. Den är däremot rätt OK för att dunka in råtext med formatmallar, vilket är vad jag gjort. Detta borde sedan (ta i trä) vara överförbart så att man åtminstone kan ta med sig den logiska strukturen (rubriknivåer, brödtext, exempel, begrepp osv) in i ett layoutprog. Hur mycket krångel kan man vänta sig där (jag har strikt använt formatmallar för allt, på ett konsekvent sätt)?

I mitt fall spelar det inte så stor roll om ett layoutprogram går på 19.000:- eftersom jag inte gör annat än layout på jobbet (jag är art director på en reklambyrå) men för en rollspelsmakare hemma är det lite saftigt.
Spelar inte så stor roll för mig heller, av andra anledningar.

då får man med powepoint-dödaren - designmässigt - Keynote också
Hm, jag brukar själv föredra att använda en hederlig whiteboard som powerpointdödare. När man sett tillräckligt många powerpointpresentationer så ställer man sig spontant och applåderar när något kluddar spontant på en whiteboard.

Troberg

Sinister eater
Nedtankning

Använd enbart de här länkarna:

http://troberg.mine.nu:30080/generica.doc (2,5 MB Word 2003)
http://troberg.mine.nu:30080/generica.zip (600 kB zippad Word 2003)
http://troberg.mine.nu:30080/generica.pdf (1,6 MB Acrobat 6 (är det bara jag eller låter det

och naturligtvis även L337's eminenta spegling. Något är uppfuckat på den andra webservern (bortsett från att ena (ev båda) processorernas fläktar är kass och kylningen just nu består i att jag plocha av sidan på lådan och satt en stor jävla bordsfläkt som blåser rätt in i lådan...), vilket gör att den dör med några timmars mellanrum. Den startas iofs upp inom en minut och har stöd för resume, men varför krångla när adresserna ovan inte krånglar?

Hoppas kunna fixa den (och de #¤@!&#! fläktarna) under påskhelgen.

Varför kan de inte göra bra fläktar, jag måste byta minst en i månaden i genomsnitt, och då köper jag inte skräpgrejorna...

Edit: Skulle ni ha problem med att gå på port 30080 så får ni naturligtvis gå på de andra länkarna också, men var beredd på att ni kan behöva försöka ett par gånger. Skulle något gå ner så vänta en minut eller så (watchdoggen testar varje minut och det tar bara någon sekund att starta webservern) och försök igen.

Troberg

Sinister eater
Är det någon som läst och har synpunkter på kapitel 13, spelledande? Ligger det på rätt nivå och tillför det något?

Troberg

Sinister eater
Och för att sockra det hela lite...

Är det någon som läst och har synpunkter på kapitel 13, spelledande? Ligger det på rätt nivå och tillför det något?
Bara för att göra kapitlet attraktivare så:

Om ni läser det så kan ni ignorera de flesta inlägg jag skriver om spelledande, för de kommer till stor del från det kapitlet.

Bra va?

PAX

Jordisk Äventyrare

OK. Låter bra tycker jag.

Ser fram emot version 1.0.