Nekromanti D20 Modern

Troberg

Sinister eater
Men d20 är ju ett heroiskt system.
Japp. Och mycket av det som spelas i modern miljö är inte heroiskt.

Vill man sen skära ner på det heroiska så är det ju bara att halvera den exp som delas ut...
Det ändrar inte systemets uppbyggnad.

Jag säger inte att det går, men det känns som att slå i en spik med en skiftnyckel. Det finkar, men det finns lämpligare verktyg.

w176

Förlorad dotter

Så länge det inte är Bondrullar eller parodier på sådana.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jo, men... va? Är det inte ett Fortitude-slag man ska slå?

Jo men visst. 10 grader Tough Hero ger +5, 10 grader Bodyguard ger +5 och Fys 18 ger +4. Totalt +14.

Om du däremot tar en kille (eller tjej) som är 5 grader Fast Hero och 5 grader Gunslinger med Fys 14, så har du bara +3 på slaget. Lite tufft, eller hur?

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Inte nödvändigtvis sant - det beror på vad du kallar "heroiskt".

Fast jag skulle nog snarare kalla grundprincipen i d20 för "huvudpersonen är viktig". Och eftersom detta motto gäller, har varje höggradig rollfigur tillgång till uppmärksamheten hos "Deus ex Machina". Eller med andra ord - huvudpersonen i en historia dör inte så lätt.

Vill man inte att den principen skall gälla, finns det ju andra rollspel med andra principer, det har du helt rätt i.

/Mikael

PAX

Jordisk Äventyrare
Visst! Jag kommer säkert slänga ett öga på Modern om jag får tillfälle. (Jag antar att det finns nedladdningsbart på någon obskyr server inom kort.)

En fråga då!

Kommer D20 Modern att vara grunden för ett licensprogram precis som D&D och vilket svenskt företag blir först att släppa sina spelvärldar till D20-formatet?

Troberg

Sinister eater
Så länge det inte är Bondrullar eller parodier på sådana.
Japp, och där tror jag säkert att d20-systemet skulle funka fint, liksom i Die Hard-action, western, vissa typer av skräck och så vidare.

Min poäng är inte att det inte funkar. Den är att det kommer inte att bli det bästa systemet för rollspel i en modern värld. Det finns andra system som gör det bättre därför att de från början är avsedda för det. Då föredrar jag att använda något av dem.

Jag brukar alltid bli slaggad för att jag tycker att GURPS är bra av folk som tycker att systemet är viktigt för stämningen i den specifika världen. Många av dem som tycker så förordar d20 i stället. Jag tycker då att d20 pressar på fel stämning i en modern värld.

GURPS är lite färglöst för att det inte ska påverka spelledarens vision av världen. d20 i modern miljö har fel färg. Det är som en vampyr i fluffig rosa kycklingdräkt. Det känns fel.

Quan'talis

Swashbuckler
d20 i modern miljö har fel färg. Det är som en vampyr i fluffig rosa kycklingdräkt.

Hmm... det kan hända att det är något fel på mig, men jag fick plötsligt lust att skaffa d20 modern...

-JPS-

Troberg

Sinister eater
Men det var ganska nära!

Faktum kvarstår, den enda version av D&D jag tycker passar i en modern miljö är Ballys version från 87. Å andra sidan passar den bra.

Vindhand

Myrmidon
Vad tror ni, forumkamrater? Fågel, fisk eller mittemellan? Funkar D&D:s regler och koncept i en modern värld men en liten twist?

Jag skulle säga nej... jag tycker inte de funkar särskilt bra ens på D&Ds hemmaplan och flyttar man det in i nutid blir man av med förklaringarna "det är en saga" och "Magi". Kvar får man ett mystiskt och överkomplicerat system som är inpressat med våld på ett område det aldrig var lämpat för.

Jag har dock inte sett D20 modern så allt jag säger är bara baserat på mina förutfattade meningar. Caveat lector. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Hjälm på

Jag håller i princip med dig, men min erfarenhet säger att sådana inlägg tenderar att betraktas mycket negativt av D&D-talibanerna.

Bered dig på att bli grillad.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag har dock inte sett D20 modern så allt jag säger är bara baserat på mina förutfattade meningar.

Ja, det må jag säga... :gremsmile:

/Mikael - som blir lite trött på att folk har så mycket förutfattade meningar

Vindhand

Myrmidon
Hey, han frågade vad folk trodde. Det där är vad jag tror.

/Mikael - som blir lite trött på att folk har så mycket förutfattade meningar

Tja, Det kan ju vara tråkigt... Å andra sidan är det D20 och jag har sett ett och annat system med den motorn numera så _helt_ vansinnigt att uttala sig innan man sett boken är det nog inte.

För mig var CoC-d20 det riktiga testet. När jag sett det krasha och brinna (IMHO) så kan jag inte upparma så mycket "öppet sinne" för D20-Modern. Visst är det _möjligt_ att de lyckats denna gång och gjort några geniala förändringar för att få det hela att fungera bra, men allvarligt talat känns det inte så sannolikt.

Det lilla jag hört bekräftar snarast mina farhågor. Krystade klasser som "Tough Hero" och "Quick Hero" och folk som struntar i hagelgevärsbeskjutning för att de är så fruktansvärt tuffa låter inte precis som det nyskapande (av D20) som skulle krävas för att jag skulle tycka det var lyckat.

Det dock en _förutfattad_ åsikt och om det dyker upp skäl att ompröva den så gör jag det. Det skall dock mycket med fördelar till för att hela HP/Level/klass-mekaniken skall kännas motiverad i jämförelse med alla andra system som hanterar nutid helt ok, utan detta schabrak :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Förmodligen är det väl så att du inte gillar den grundläggande principen i D&D/d20 - att höggradiga rollfigurer är berättelsens huvudpersoner och det i sig berättigar dem till fenomenala överlevnadskonster. Om man inte vill ha den principen i sina rollspel, passar ju givetvis inte d20.

Fast att nutid (eller CoC) inte kan avnjutas enligt den principen, tycker jag tyder på ännu fler förutfattade meningar. :gremwink:

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
Förmodligen är det väl så att du inte gillar den grundläggande principen i D&D/d20 - att höggradiga rollfigurer är berättelsens huvudpersoner och det i sig berättigar dem till fenomenala överlevnadskonster. Om man inte vill ha den principen i sina rollspel, passar ju givetvis inte d20.

Så enkelt är det inte. Det finns enormt många fler sätt att öka rollpersonernas överlevnadschanser än den metod D20 använder. Den har högar av bieffekter jag ogillar å det bestämdaste.

...men, visst föredrar jag att det finns en faktisk anledning till att folk överlever hemska saker. Hade jag inte gillat den typen av inre logik och konsekvens hade jag lika gärna kunnat friforma med en översnäll sl.

Fast att nutid (eller CoC) inte kan avnjutas enligt den principen, tycker jag tyder på ännu fler förutfattade meningar.

Eller så är det en smaksak. Det är ju som sagt mina åsikter jag uttalar mig om. Skillnaden mellan "Jag gillar det inte" och "det går inte att gilla" är ganska avgörande :gremsmirk:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det finns enormt många fler sätt att öka rollpersonernas överlevnadschanser än den metod D20 använder.

Självklart. Man kan även skapa en hög färdigheter i att överleva allt möjligt. Fast jag pratar om en huvudpersons oförklarliga förmåga att överleva det som skulle fått en bifigur eller statist att stryka med. Den beror inte på att han har 85% på "Ducka undan kulor", utan är som sagt oförklarlig. Det är alltså inte hans träning på olika färdigheter som ger denna mystiska överlevnadsförmåga, utan enbart hans status som huvudperson i berättelsen.

Sedan kan man gilla eller ogilla den principen.

visst föredrar jag att det finns en faktisk anledning till att folk överlever hemska saker. Hade jag inte gillat den typen av inre logik och konsekvens hade jag lika gärna kunnat friforma med en översnäll sl.

Nu blandar du ihop saker. Det finns en anledning till att folk överlever hemska saker även i d20. Systemet har inre logik och konsekvens, även om den logiken kanske inte passar dig. Jämförelsen med friform utan regler, haltar betänkligt.

Eller så är det en smaksak. Det är ju som sagt mina åsikter jag uttalar mig om.

Helt naturligt. Jag ville bara poängtera att d20-principen fungerar lika bra i nutid som i fantasy. Sedan kan man ju alltid konstatera "jag gillar det inte". Och det är klart, gillar man det inte i fantasy, tycker man säkert inte om det i nutid heller. :gremwink:

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell
Vad jag menade med att det är ett heroiskt system är att det ÄR ett system för heroiskt spelande. Då är det ganska självklart (eller borde vara det) att det passar bäst för heroiskt spelande.

Neotech har ett realism-simulerande system. det är därför det passar dåligt för Superhjälterollspelande.
Är det något konstigt i det?

Den är att det kommer inte att bli det bästa systemet för rollspel i en modern värld.
Det kommer inte vara det bästa för hur DU vill spela i en modern värld.

Bara för att det är modernt behöver det inte betyda att man spelar social realism. eller?

chrull