Nekromanti D20 Modern

Oldtimer

Slava Ukraini!
Varför skulle svenska spelare köpa D20 Modern när det finns bättre regelsystem i svenska spel?

Om det verkligen vore så, kanske frågan vore mer berättigad. Har du läst d20 Modern och jämfört med de svenska system du känner till? Eller var det bara så självklart för dig att allt baserat på d20 måste vara kasst?

/Mikael - undrar bara

Storuggla

Champion
Re: Ja, men inget vidare

Hmm... alver, midgetos, gnomer och halfling i nutid? Ehh... En MC-polis, fast dvärg? En politiker som blir omvald och omvald omvald och det finns ingen hejd på det eftersom han är alv och aldrig dör? En bartendergnom? En journalisthalfling? En väktarorch? ...Jag är kär!

Storuggla, har sett Stardust Memories om det hjälper Hr Balderk

PAX

Jordisk Äventyrare
Nej! Allt D20 är inte kasst. Jag har själv Star Wars.

Men jag tror inte speciellt många svenska spelare fastnar för D20-systemet. Speciellt om det skall vara en nutida skildring.

... och jag kan jämföra med exempelvis enkla D20 från KULT, enkla T100 från Mutant, detaljerade Obt6 från Neotech och vårt egna T10-system som jag själv föredrar.

Troberg

Sinister eater
Då kan alltså spela en 10th level Smart Hero. eller Strong Hero, eller Agile Hero...
Sen kastar man på en kasse prestige klasser för att få mer smak på karaktären.
Det är just här som det börjar bli problem. I en modern kampanj så räcker inte längre klasserna. Visst, man kan ta standardklasser som deckare, journalist osv, men vill man ha lågstadielärare, psykolog, poet, fiskare, sopbilsförare, korvförsäljare osv så fungerar inte ett så pass strikt system som d20 lika bra längre imho.

Systemet är väldigt uppbyggt på färdiga arketyper som man sedan kan mixa och matcha, vilket funkar skapligt för fantasy. I vårt moderna samhälle så är det svårare, speciellt som man ofta spelar en helt annan typ av scenarios (typexempel: vanligt folk hamnar i skräcksituation). Att skapa ett tillräckligt utbrett system av prestigeklasser för en sådan situation är ett enormt jobb som troligen blir så oöverskådligt att man hellre kör ett system där sådant är friare.

Krille

Super Moderator

"Hmm... alver, midgetos, gnomer och halfling i nutid? Ehh... En MC-polis, fast dvärg? En politiker som blir omvald och omvald omvald och det finns ingen hejd på det eftersom han är alv och aldrig dör? En bartendergnom? En journalisthalfling? En väktarorch? ...Jag är kär!"

Har du spelat Ereb'98 nu igen? :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell

Det är ju en av de möjliga varianterna man kan spela d20 Modern på.
Men om man vill ha det kanske man ska nöjja sig med ereb 98. som trots allt är gratis...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
men vill man ha lågstadielärare, psykolog, poet, fiskare, sopbilsförare, korvförsäljare osv så fungerar inte ett så pass strikt system som d20 lika bra längre imho.

Men d20 är ju ett heroiskt system.
jag har inte sett någon version av d20 som försöker säga annat.
Dessutom borde klasserna baserade på INT, WIS eller CHA fungera...
Sen finns det antagligen en prestige class som är mer av en akademiker... Se där, där har du din lågstadielärare. Han kommer antagligen vara otroligt överkompetent för sitt yrke eller besitta förmågor som är lite utanför yrket efter ett tag. men det är ju inte ovanligt.

Alltså skulle det fungera bra. om det är några vanliga personer som hamnar i skräck-situationer så kommer de antagligen inte spelas så ofta eller? efter en övernaturlig händelse i veckan kanske det inte är så övernaturligt längre efter 4 månader? Och efter fyra månader bör man ha skaffat sig lite fördigheter man inte besatt innan...

Vill man sen skära ner på det heroiska så är det ju bara att halvera den exp som delas ut...

d20 modern använder sig dessutom inte av det d&ds hit points system, om jag inte misstar mig helt...

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!
Men jag tror inte speciellt många svenska spelare fastnar för D20-systemet. Speciellt om det skall vara en nutida skildring.

... och jag kan jämföra med exempelvis enkla D20 från KULT, enkla T100 från Mutant, detaljerade Obt6 från Neotech och vårt egna T10-system som jag själv föredrar.

Då tycker jag du skall kolla igenom d20 Modern så du har något att jämföra med. Naturligtvis passar det inte alla typer av spel, men det har en helt annan stämning än D&D.

/Mikael

Storuggla

Champion
d20 modern använder sig dessutom inte av det d&ds hit points system, om jag inte misstar mig helt...

Enligt alla recensioner jag läst av d20 Modern så gör det just det, de övergav systemet i Star Wars till förmån för de gamla HP.

Storuggla, nyser

chrull

Stockholm Kartell
Men jag tror inte speciellt många svenska spelare fastnar för D20-systemet.

Det verkar ju som butikerna säljer bra av d&d.
Och gillar man det systemet så kanske man vill ha mer utav det?

Personligen tycker jag d20 är ett utomordentligt system och tänker införskaffa d20 Modern såfort tillfälle ges. Det är en av de få d20-släpp jag ser fram emot.

Kults regler fungerar ju inte. I alla fall känner jag att de inte funkar. Skadesystemet är konstigt och o man får försig att göra någon som kan stridskonster så har man efter ett tag en kille som kan ninjasparka din mamma till kina. Något som resten av systemet inte stöder...

Mutant och resten av BRP-systemet känns för mig ganska tråkigt. jag vet inte varför, men jag tycker d20s heroism är roligare. i alla fall om man vill spela så.

Neotech passar också utmärkt. men ibland vill jag undvika att kasta 5 tärningar på en gång för att försöka få fram en simulerad realism som inte funkar...

Om fler av de som köper d&d känner som jag över d20 modern så kommer det att sälja. Jag tror inte det kommer slå stort och bli det mest spelade spelet i sverige, men det fins väl fortfarande anledning till att prata om det?`

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Ok.

aja. jag kör ju grim n gritty istället för vanliga annars också, så det ska inte vara några problem :gremlaugh:

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!

Du misstar dig helt. Det gör det. :gremsmile:

Men sedan har de gjort några viktiga förändingar. Precis som i Cthuhlu d20 har de sänkt gränsen för massiv skada, från normala 50 till värdet av din Fysik. Om du erhåller skada på en attack som uppgår till värdet av din Fysik (eller högre) måste du klara ett räddningsslag mot SG 15 för att inte reduceras till -1 livspoäng (med allt vad det innebär).

Det innebär att en hagelbössa som gör 2t10 poäng skada kan vara rent livsfarlig, trots alla dina livspoäng.

/Mikael

Storuggla

Champion
Men sedan har de gjort några viktiga förändingar. Precis som i Cthuhlu d20 har de sänkt gränsen för massiv skada, från normala 50 till värdet av din Fysik. Om du erhåller skada på en attack som uppgår till värdet av din Fysik (eller högre) måste du klara ett räddningsslag mot SG 15 för att inte reduceras till -1 livspoäng (med allt vad det innebär).

Det innebär att en hagelbössa som gör 2t10 poäng skada kan vara rent livsfarlig, trots alla dina livspoäng.

Men... förvisso enklare att sänka en tjomme då, men innebär inte det att en böna med en hyggligt hög level blir svinsvår att sänka oavsett massiv skada? jag menar, 1d20+11 mot 15 är väl inte så vidigt svårt... :gremwink:

Storuggla, vill sänka folk med sina colt!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Men... förvisso enklare att sänka en tjomme då, men innebär inte det att en böna med en hyggligt hög level blir svinsvår att sänka oavsett massiv skada? jag menar, 1d20+11 mot 15 är väl inte så vidigt svårt...

Självklart är det så. Pratar vi om en riktig stridsvagn; 10 grader Tough Hero + 10 grader Bodyguard och 18 i Fysik; så blir räddningsslaget 1t20 +14, vilket gör att bara "1" missar. Men en sådan rollfigur förväntar man sig knappast heller skall gå att sänka med ett skott av en hagelbössa. De flesta hamnar ju mellan +0 och +9 under större delen av sitt aktiva spelande, vilket utsätter dem för betydligt större risker.

Sedan är ju fortfarande grundpremissen densamma - en höggradig rollfigur är historiens huvudperson och varje huvudperson beskyddas ju som vi vet av deus ex machina. :gremsmile:

/Mikael

Balderk

Swashbuckler

Så du rekomenderar den alltså? Den lät ju onekligen häftig i alla fall :gremsmirk:

Hmm.. Stardust memories, vad är det?

/Jonas

Storuggla

Champion
Självklart är det så. Pratar vi om en riktig stridsvagn; 10 grader Tough Hero + 10 grader Bodyguard och 18 i Fysik; så blir räddningsslaget 1t20 +14, vilket gör att bara "1" missar. Men en sådan rollfigur förväntar man sig knappast heller skall gå att sänka med ett skott av en hagelbössa. De flesta hamnar ju mellan +0 och +9 under större delen av sitt aktiva spelande, vilket utsätter dem för betydligt större risker.

Jo, men... va? Är det inte ett Fortitude-slag man ska slå? Det trodde jag (har förvisso inte läst igenom massive damage regeln). Eller är det bara FYS-moddisen som man får slå på?
För då blir det ju helt annan potatis.

Storuggla, förvirrad

Storuggla

Champion

Hmm.. Stardust memories, vad är det?

En film av Woody Allen.

Storuggla, kort och koncis

Balderk

Swashbuckler

En film av Woody Allen.

jaha, och hur skulle det hjälpa mig får jag fråga? :gremsmile:
Jag bara antar att den inte har någonting med boken att göra... :gremsmirk:

Storuggla, kort och koncis

Och det är ju possitivt!

Fan vad mycket Ot jag har varit på senare dar!

/Jonas, Misstänkar att han en dag kommer att bli varnad (misstanken kommer härifrån )