Nekromanti D20 Modern

mcwolfe

Veteran
Förstår inte varför folk får för sig att bara för att det utspelas i nutid så måste det vara realistiskt. Jämför med t.ex Feng Shui, som är nutid, och sagolikt orealistiskt. Själv skulle jag vilja lägga in D20 i en skala som påbörjats av Gurps och Hero.. Där Gurps är ena extremen och D20 den andra.

Exempelvis kan jag tänka mig att D20 skulle funka väldigt bra i lite mer cinematiskt spel, t.ex Indy Jones, div. martial arts-filmer, Dödligt Vapen mm mm.

Ang hitpoints så är det så att de använder gamla systemet, med ett tillägg (som jag först tyckte var en lite dålig kompromiss, men som efter lite eftertanke visade sig vara rätt bra). Grejen är att om man får skada mer än sin constitution så måste man slå ett fortitude-save. Misslyckas man hamnar man automatiskt på -1 hit point.

Detta innebär då att knytnävsslagsmål kan hålla på i evighet mellan två dugliga kämpar (se slutscenen i t.ex clintans den stora fighten (glömt engelsk titel)), medans skjutvapen mm är rejält mycket farligare, och kan avgöra en strid på en eller ett par skott.

McWolfe

PAX

Jordisk Äventyrare
Jo, jag hittade filerna. Mycket filer. Typiskt att de inte kunde samla allt i en fil.

Boobis

Warrior
Re: Tanken... [OT]

Så ta vilken blockbuseter som helst som utspelar sig i nutid, och kör.

Du ska då ha med ditt namn överallt :gremwink:

-J

Jag vet jag är dålig. :gremwink:

mcwolfe

Veteran
Är själv gammal GURPS-fanatiker.. men har väl efterhand upptäckt att GURPS inte funkar till allt. Det är ruggigt bra på just lågnivå, realistiska spel... men ju mer heroiskt, larger-than-life som man vill köra, desto klurigare blir det med GURPS.

Där tror jag att spel som Hero och D20 funkar bättre.. alternativt system skrivna specifikt för en viss kampanj.

McWolfe

mcwolfe

Veteran
DET vore ju smart och genomtänkt.. så klart de inte kan göra så ;-)

Men som någon tidigare nämnt så har jag för mig att det finns en samlad pdf nånstans.. fråga mig bara inte var..

McWolfe

mcwolfe

Veteran
Re: Inte rosa fluffig kycklingdräkt....

Helt underbar bild faktiskt.. tycker om när man vrider runt gamla stereotyper... (även om jag är rädd för att den onda clownen i sig blivit en stereotyp.. f.a efter Det!)

McWolfe

Troberg

Sinister eater
Är själv gammal GURPS-fanatiker.. men har väl efterhand upptäckt att GURPS inte funkar till allt. Det är ruggigt bra på just lågnivå, realistiska spel... men ju mer heroiskt, larger-than-life som man vill köra, desto klurigare blir det med GURPS.
Skruva lite på något av skadesystem, initiativsystem ellerträffsystem så funkar det bra. Håller dock med om att det oskruvat är mindre lämpat (och det är väl det man ska diskutera när man jämför).

mcwolfe

Veteran
Sant.. på båda punkterna ;-)

Både i compendierna och i Black Ops finns det regler/tips för just over-the-top spel, som är hyfsat okej. Tyvärr blir Gurps gärna lite plottrigt på den nivån.. (i och för sig så kan det avhjälpas med Character Builder).

McWolfe

Krille

Super Moderator
Re: Svenska spel

"Jag själv tror att Dr&De skulle kunna sälja även i USA och övriga Europa om det fanns en engelsk översättning."

...med tanke på att DoD från början var en översättning av Basic Roleplaying så har du helt rätt. Fast det är lite jobbigt att översätta från engelska till svenska och sedan från svenska till engelska, så man kan ju göra om Chaosium: helt enkelt göra en ny utgåva av den första engelska utgåvan... :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Tyvärr känns det många gånger känns som att sverige/svenska rollspel ligger c.a 10 år efter de amerikanska när det gäller trender o dyl, vilket är lite ledsamt."

Säg det till Kult, Mutant Chronicles och Gemini, som enligt amerikanska recensenter var, när de kom ut på engelska, så koola och nyskapande att det gjorde ont.

mcwolfe

Veteran

Har också läst res. om de spelen.. och de varierade väldigt mycket i åsikter. En del som du säger var lite förtjusta i dem, andra sågade dem totalt..

Balderk

Swashbuckler
Re: Fundering

Erfarenhet? Vad har det med saken att göra? Tycker du spelföretag levlar om de dödar tillräckligt många konkurrenter?

Jepp! Det är precis vad de gör, levlar! :gremsmirk:
Nej men allvarligt, de har ju gjort det här i 30 år och de gör det ganska bra också! Inom genren gör dom det bättre än de flesta, IMO

I stället för att fokusera på vad som sker sitter folk och räknar bonusar och finurlar på kryphål inom reglerna.

Ooooo! Varning för stereotypa uppfattningar! Det där har ju inget med spelet att göra, utan hur vissa spelar det. Själv tycker jag att reglerna flyter på väldigt bra. DoD tycker jag flyter segare t ex. Där måste man räkna bonusar! Kryphål i reglerna finns det väl kanske folk som söker... Jag har inte träffat dem (eller vänta det kanske jag har! Vi hade våra misstankar om en person... hmm, var inte bara i D&D hursomhaver).. Det är ju inget som har med spelet att göra, snarare att genren har många Powergamers som bara vill bli bra och inte drar sig för att utnyttja reglerna till bristningsgränsen.

/Herr Balderk

Vindhand

Myrmidon
Re: Fundering

Nej men allvarligt, de har ju gjort det här i 30 år och de gör det ganska bra också! Inom genren gör dom det bättre än de flesta, IMO

Vi får helt enkelt vara oense där. Jag erkänner gladeligen att de är proffsiga om det är någon tröst :gremsmile:

Ooooo! Varning för stereotypa uppfattningar! Det där har ju inget med spelet att göra, utan hur vissa spelar det.

Jag anser dock att ett spel har en del att göra med hur folk spelar det. Om man ger folk 1001 små detaljregler att pilla med och utvecklingsordningar att optimera så är det mycket större risk att de faktiskt sitter och pillar med reglerna och optimerar sina utvecklingsordningar, än om de reglerna inte fanns där.

För att variera mig litet kan jag såga GURPS istället: om man ger folk hela poängköparsystemet med alla olika kostnader och möjligheter så blir det nästan alltid ett fasligt pill för att spendera poängen så effektivt som möjligt.
Om man istället struntar helt i att räkna poäng och bara berättar ungefär vilken nivå karaktärer bör ligga på och ger folk fria tyglar (under SL-veto) så kan folk mycket lättare fokusera på karaktären själv. Man behöver inte längre sitta och väga om den där Combat Reflexes är värd Overconfident eller inte utan man kan helt enkelt ge karaktären det den bör ha i fördelar och nakdelar.

Jag skulle, om jag orkade, kunna ge tusen exempel på hur ett spels regler påverkar spelet självt.

Själv tycker jag att reglerna flyter på väldigt bra. DoD tycker jag flyter segare t ex. Där måste man räkna bonusar!

Till skillnad från D&D då? BAB + Strength Bonus + Weapon Focus + Enhancement Bonus + Flanking Bonus + ...

:gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
En petitess:

Detta innebär då att knytnävsslagsmål kan hålla på i evighet mellan två dugliga kämpar...

Det kan det verkligen eftersom knytnävar ger "non-lethal damage". Det innebär att om du inte lyckas matcha motståndarens Fysik med skadan från en enda attack, händer ingenting alls. Om du når upp till hans Fysik med skadan, blir han antingen omtöcknad i 1 runda eller medvetslös i 1t4 +1 rundor.

/Mikael

Storuggla

Champion
I egenskap av d20 Modern-ägare...

Mjo, nu har jag idag köpt mig "d20 Modern" och vadertersom jag har glott i den hittills i dag sp har jag inget allvarligt att klaga på. Visst, vill man spela grisodling är det väl tokfel system, men om man vill spela filmrollspel, eller som jag var ute efter, Hong Kong Action så är det bra. Den enda bifffen jag har än så länge är att teckningarna är.. ja, sämre än Players Handbook.

Storuggla, läser fortfarade boken

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: I egenskap av d20 Modern-ägare...

"Den enda bifffen jag har än så länge är att teckningarna är.. ja, sämre än Players Handbook. "

Verkligen? De teckningar som finns på deras hemsida är förvisso töntiga men i övrigt mycket bra. Är du nöjd med ditt köp?

Storuggla

Champion
Re: I egenskap av d20 Modern-ägare...

Än så länge ja, men sen har jag inte läst igenom hela boken ännu, jag har ju en natts jobb att läsa under ^_-
Men nja, inget större. Visst, levels och nutid verkade lite unket men de har löst det ganska hygglo och om man bara minns att det ska vara lite orealistiskt så... Sen Har jag lite gruff med skjutjärnsskadorna, men de tänker jag sno från Spycraft istället. Och spelvärlden som de utgår från skippar jag helt, de antar helt fräckt att spelarna vill att deras rp ska komma från något mysko Department 7. Men det är å andra sidan att ignorera en kvarts sida så det är ju inte så svårt ^_-

Storuggla, hallonmonster