Nekromanti D20 Modern

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Jajamensan!!! (faktiskt seriöst inlägg!)

Eftersom jag ser att ingen svarar på Trobergs, argument om benhård add fanatismn måste jag nog säga att jag håller med. Måste också säga att jag föredrar Ad&D framför GURPS, dock i första hand andra editionen. Om ett system blir för perfekt blir det inte skoj, ehrm, inte ad&d iofs, men ett sådant klockrent exempel. Cloud of slumper i Palladium, där har vi en totalt vansinnig spell. Super kul om spelledaren lyckas kontrollera den. Mäktig rolig och helt obalanserad för den level man får den på :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Re: Fundering

Till skillnad från D&D då? BAB + Strength Bonus + Weapon Focus + Enhancement Bonus + Flanking Bonus + ...

Skillnaden här är ju att man plussar ihop dem en gång, sedan står det där på papperet, förutom flanking bonus då...

Annars håller jag med dig. Vi är oense och så kommer det att förbli. Men jag kan hålla med dig om att själva karaktären bör prioriteras framför hur mycket den har i alla egenskaper, bara den blir jämn.

/Herr Balderk

Boobis

Warrior
Re: I egenskap av d20 Modern-ägare...

Den enda bifffen jag har än så länge är att teckningarna är.. ja, sämre än Players Handbook.

Hmm smaken är som baken. Jag skulle ge bilderna och det grafiska i boken en klar 10:a (av 10 möjliga). Snygga illustrationer som passar bra och ger rätt stämning, samt en väldigt stilren och "modern" layout (och val av typsnitt mm), som jag skulle säga är mycket lyckad.

Men som sagt smaken är som baken.

-J

Boobis

Warrior

levels och nutid verkade lite unket

Levels och nutid kan fungera mycket bra, enligt min erfarenhet. Jag har spelat massor med rifts (som dessutom har ett väldigt dåligt levelsystem), och det är inte så annorlunda mot levels i fantasy.

Sen Har jag lite gruff med skjutjärnsskadorna, men de tänker jag sno från Spycraft istället.

Nu har jag inte tittat så mycket i Spycraft, men jag gillar sättet de har löst det på i d20Modern. Det jag tror att de har försökt göra är "Guns don't kill people. People kill people". Vem som helst kan plocka upp en pistol och skjuta lite, och en normal människa dör då på ett-två skott, men om rätt person plockar upp en pistol, då är det en helt annan sak.

Detta tycker jag är ett bättre sätt att hantera vapen en ex N2, där det kvittar om du har 13 eller 16 i pistol, bara den (pistolen) är stor (siffrorna är tagna ur det blå, men vid någon brytpunkt misslyckas du i princip bara om du slår två sexor, och det gör du lika ofta vare sig du har 13 eller 16).

spelvärlden som de utgår från skippar jag helt

Du har uppenbarligen missat de tre kampanjvärldarna som följer med ... :gremwink: Department 7 är en liten del (cruft för den GM som inte är så van), sen finns det som sagt flera kampanvärldar i boken att väljar mellan.

-J

Storuggla

Champion

Levels och nutid kan fungera mycket bra, enligt min erfarenhet. Jag har spelat massor med rifts (som dessutom har ett väldigt dåligt levelsystem), och det är inte så annorlunda mot levels i fantasy.

Jaha, då har vi olika erfarenheter ang RIFTS också! ^_-

Nu har jag inte tittat så mycket i Spycraft, men jag gillar sättet de har löst det på i d20Modern. Det jag tror att de har försökt göra är "Guns don't kill people. People kill people". Vem som helst kan plocka upp en pistol och skjuta lite, och en normal människa dör då på ett-två skott, men om rätt person plockar upp en pistol, då är det en helt annan sak.

Samma sak i Spycraft, med skillnaden att criticals ligger på 19-20 på vissa vapen och med en sådan skada att du där kan sänka en lvl 5-kille med ett skott. Men nu när hjag tänker på't så ska jag nog behålla d20 Modern's skala... mer hjältefeeling då kanske.

Du har uppenbarligen missat de tre kampanjvärldarna som följer med ... Department 7 är en liten del (cruft för den GM som inte är så van), sen finns det som sagt flera kampanvärldar i boken att väljar mellan

Jepp. Men Department 7 presenteras på raken i samma kapitel som hur man gör en rollperson. Vilket gör att jag hänvisar till D7 som defaulten och de tre andra som valfria geggamojjer.

Och de där tre kampanjvärldarna? Eh... hoppas ingen tar illa upp men de gör inte så att min eka flyter, om vi säger som så. Jag kommer nog at tlira i den "riktiga" världen istället ^_-

Storuggla, har varit för lite OT på sistonde

Boobis

Warrior
Re: d20 och [ot] RIFTS

Jaha, då har vi olika erfarenheter ang RIFTS också! ^_-

Där tycker iaf jag att man kan tala om ett system utan någon som helst inre logik eller konsekvens. Dessutom är det omöjligt att bli mer än lvl 10, och det finns inget vettigt sätt att multiclassa. I mit tycke ett väldigt dåligt levelsystem, men svagt bättre än d&d 1:e :gremwink:

Och de där tre kampanjvärldarna? Eh... hoppas ingen tar illa upp men de gör inte så att min eka flyter, om vi säger som så. Jag kommer nog at tlira i den "riktiga" världen istället ^_-

Utan att ha läst igenom dem fullständigt tycker jag att de verkar intressanta. Jag gillar iofs cross-overs.

-J

Storuggla

Champion
Re: d20 och [ot] RIFTS

Där tycker iaf jag att man kan tala om ett system utan någon som helst inre logik eller konsekvens. Dessutom är det omöjligt att bli mer än lvl 10, och det finns inget vettigt sätt att multiclassa. I mit tycke ett väldigt dåligt levelsystem, men svagt bättre än d&d 1:e :gremwink:

Okej, då hade vi samma erfarhenheter angående RIFTS :gremlaugh:

Utan att ha läst igenom dem fullständigt tycker jag att de verkar intressanta. Jag gillar iofs cross-overs.

Meh... nu skulle jag kunnat uttala mig om d20-boken här men det blev så att jag läste Skymningshem istället... ond skrivare! Ond!

Storuggla, fast i övärlden

Vindhand

Myrmidon

Skillnaden här är ju att man plussar ihop dem en gång, sedan står det där på papperet, förutom flanking bonus då...

Mjo, sedan fattar man sitt bastardvapen i två händer och får Str*1.5. Strax därpå blir man buffad av clericen och får +2 enhancement (som inte stackar). Sen använder man Powerattack/Expertise o.s.v.

Nu vet jag inte vilken DoD-version du tänkte på men de jag spelat har man inte kommit i närheten av den där mängden pill. :gremtongue:

Annars håller jag med dig. Vi är oense och så kommer det att förbli. Men jag kan hålla med dig om att själva karaktären bör prioriteras framför hur mycket den har i alla egenskaper, bara den blir jämn.

Jag förstår inte "jämn" men annars är jag helt med :gremwink:

Balderk

Swashbuckler

Våra strider i D&D flyter i alla fall ganska snabbt. DoD kanske är mindre pillrigt i grunden för när vi körde använde vio inte alla möjliga regler, bara det som är mest basic typ... Inte ens charge fick man bonus för... Så jag har ju erfarenheter av det, jag kanske borde ha sagt det från början.

/Herr Balderk

mcwolfe

Veteran

Finns det öht något spel som klarar av att inkludera massa saker som gör en bättre eller sämre på något utan att ha med en massa modifikationer?

Varför skulle t.ex prästen lägga Bless (eller liknande) om det inte gav en bonus? Eller säga att man ändrar till tvåhandsfattning om det inte påverkar?

Undrade
McWolfe