Re: OT-forumet
Edit: Det här inlägget handlar till största delen inte specifikt om d20, utan snarare om hur man bör och inte bör bemöta felrapporter på en mer principiell nivå. (Detta gäller naturligtvis inte då användare rapporterar in buggar i program, det hanteras bäst genom att en tekniker förvirrar dem med teknisk jargong medan en annan smyger upp bakom dem och klubbar dem med ett tangentbord (lämpligen ett klassiskt IBM, de har bra tyngd och balans för ändamålet), varefter man binder användaren vid ett serverrack med nätverkskabel och alla utvecklarna dansar runt honom endast iklädda bastkjolar gjorda av överblivna backuptaper medan de utstöter gutturala läten, varefter man sätter fyr på användaren med en överhettad processor. Visst är det något speciellt med traditioner?)
Eftersom detta hamnade på d20-forumet
Ehm, nej.
1. När du häver ur dig spyor om d20 på d20-forumet är du bara fånig och förtjänar inte att tas på allvar. När du skapar egna rollspel (Generica) eller uppmanar andra att göra det (Dogma-utmaningen) är du konstruktiv och förtjänar applåder.
Nu har flera påpekat det här. Det verkar som om jag måste tänka om Generica och Dogmautmaningen radikalt, eftersom de inte verkar fungera som avsett.
Egentligen är jag när jag tänker efter inte så förvånad, det är ju tex inte som om Lamborghini lyckades slå ut Ferrari bara genom att göra bättre åk, vilket var syftet med hela deras sportvagnssatsning (Ägaren på Lambo köpte sig en Ferrari, blev grymt besviken på den, konstaterade att hans företag (som dittills enbart gjort traktorer) kunde köra mycket bättre sportbilar och bestämde sig därför för att ge igen genom att slå ut Ferrari från marknaden. Han kunde göra bättre bilar, men det räckte inte för att bli av med Ferrari (men väl för att han och Enzo Ferrari skulle hata varandra resten av livet).).
Smutskastning är generellt sett effektivare, se bara på Neurosedyn, ett mycket bra läkemedel som är effektivt mot en hel rad olika allvarliga sjukdomar som annars saknar botemedel (vissa typer av cancer, bromsmedicin mot AIDS osv), men som är totalt omöjligt att marknadsföra idag på grund av att det orsakade ett stort antal missbildade barn. Idag vet man mycket väl att det bara är farligt under ett treveckors tidsfönster under graviditetet, något som gör att det är helt harmlöst för män, AIDS-patienter (som bör undvika att få barn i vilket fall) och kvinnor som är för unga eller för gamla för att få barn eller som inte är sexuellt aktiva. Trots att läkemedlet omvärderats och idag betraktas som något av en mirakelmedicin så är det totalt dött. Det går inte att marknadsföra (bortsett från att läkemedelsföretagen säljer det som värkmedicin till gravida i U-länderna, något som med den kunskap man har idag inte kan klassas som mindre än brott mot mänskligheten).
Annars så tycker jag fortfarande skillnaden är minimal. Är det så stor skillnad om man i krig stormar fiendens kanon i syfte att förstöra den eller om man bygger sin egen kanon i syfte att bomba ut motståndarens kanon? På ytan kanske det är en mer konstruktiv handling eftersom man bygger något, men i slutänden så är målet detsamma och på en principiell nivå är de identiska.
Ska jag vara ärlig så är jag på det hela taget rätt så anti mot hela attityden att man måste kunna göra något bättre för att få kritisera. Det är tyvärr en alltför vanlig attityd:
"Jag gillar inte musikern X." "Men gör bättre själv då!"
"Jag gillar inte hur bromssystemet funkar." "Men bygg ett bättre själv då!"
"Jag gillar inte illustrationerna i produkt X." "Men rita bättre själv då!"
"Jag gillar inte spelsystem X." "Men gör ett bättre system själv då!"
Det är inte bara ett svagt argument, det är ett dumt argument. Folk måste få framföra kritik utan att för den sakens skull behöva visa att de kan göra något bättre.
Jag kan höra att jag inte gillar en viss musik, men jag kan inte spela en ton.
Jag kan känna att bromssystemet inte funkar som jag vill, men jag har varken tid, ork eller resurser att riva ner det och göra ett bättre.
Jag kan se att illsutrationerna är kassa, men jag kan inte göra bättre själv men jag vet att andra kan.
En stor anledning till att jag faktiskt skrev Generica var just för att slippa den typen av argument genom att visa att jag faktiskt kan göra bättre. Det är sorgligt att man ska behöva ta till sådana krafttag för att bli få framföra en åsikt och bli tagen på allvar. Den typen av argument är inte bara dumma (man kan mycket väl se vad som är galet utan att vilja/kunna/orka åstadkomma bättre själv), de är också ett dråpslag mot all fri diskussion. Om varje argument man framför ("Hallandsåstunnelbygget har skötts klantigt.") bemöts med sådana nonsensargument ("Här har du en skyffel, gör bättre själv!") så visar man tydligt på att man inte förväntas ha en åsikt.
Man måste få kunna peka på ett problem utan att för den sakens skull kunna visa på en lösning. Jag säger det en gång till för säkerhets skull. Man måste få kunna peka på ett problem utan att för den sakens skull kunna visa på en lösning.
Problem kan existera även utan en känd lösning. De kan existera med en lösning som är känd, men inte av den som upptäcker problemet. En sak är dock säker, problem kan aldrig få en lösning om de inte uppmärksammas.
Mao, även om Generica kanske har ett egenvärde i sig, så är omständigheterna kring dess tillkomst olyckliga. Och om någon nu kommer att försvara "Men gör något bättre själv!"-attityden med argumentet "Men det blev ju bra nu för att du gjorde något bättre själv" så kommer jag att skicka Vulf för att spöa upp era fastrar (observera: färgstark metafor, inte bokstavligt menat). Visst, i det här fallet kanske de gick bra. I massor av andra fall så har man istället sopat viktiga problem under mattan genom att angripa den som påpekar dem med dessa argument istället för att faktiskt ta sig en allvarlig funderare kring vad som sägs.
Om någon missade det tidigare:
Man måste få kunna peka på ett problem utan att för den sakens skull kunna visa på en lösning.
2. Spyor på d20-forumet har jag svårt att undvika eftersom jag besöker det alltsom oftast. Dina åsikter i Generica kan jag enkelt undvika genom att totalt ignorera det.
Om man läser punkt ett så tycks det för mig uppenbart som om du felprioriterar. Det verkar som om du skulle bli lyckligare om intresserade dig mer för de applåderbara initiativen Generica och Dogma och mindre för d20-forumet.
(Det upplägget var så väl serverat att jag var tvungen att nappa på det.)