Nekromanti d20 System Trademark

EchonCique

Hero
  • Describe a process for Creating a Character
  • Describe a process for Applying the Effects of Experience to a Character

Troberg

Sinister eater
Kan någon förklara för mig hur jag skapar ett klasslöst system utan klasser samtidigt som jag inte bryter mot deras licensavtal?
Efter att ha läst deras kommentarer så kan jag bara se ett svar på den frågan:

Använd inte d20-licensen, gör ett eget system.

Uppenbarligen vill de inte att man ska göra något som avviker för mycket från deras heliga skrift och sätter därför ett antal juridiska spärrar i vägen. De vill se D&D-kloner, inte nytänkande, så om ditt spel inte ryms inom licensen, använd inte den.

Edit: Man kan ju dessutom inte låta bli att undra hur det är tänkt att det ska gynna brukaren av spelet att man inte får förklara saker...

anth

Vetefan
Kan någon förklara för mig hur jag skapar ett klasslöst system utan klasser samtidigt som jag inte bryter mot deras licensavtal?
Du har hittat 2 av de saker som du inte får ha med i en d20-produkt.
- hur man slår fram rollpersonernas ability scores.
- Hur man stiger i level.
Att mekaniken bakom är så enkel att jag bara behöver en kvarts A4 för att förklara de båda har inte med saken att göra.
Givetvis så är en d20-produkt ospelbar utan dessa regler, och det är så som Wizards räknar med att tjäna pengar fastän d20-reglerna finns gratis i SRDn.
Man MÅSTE hänvisa till Players Handbook, Dungeon Masters Guide eller d20Modern.

Vad händer om du har med sådana regler iallafall i din produkt? Enkelt, du får inte ha med d20-logon och din produkt blir en så kallad OGL-produkt.
Du får inte nämna ett ord om att det skulle vara kompatibelt med D&D, på sin höjd får du skriva saker som:
"100% kompatibelt med världens största rollspel"
"Uppfyller Open Gaming Licence version 1.0a".
Din produkt blir helt enkelt mycket svårare att marknadsföra och det är endast de största rollspelsföretagen som vågar sig på sådna risktaganden.
Rollspelet Conan är ett sånt exempel, men där har varumärkena Conan och Mongoose en sån styrka att man inte behöver d20-logon.

Istället bör du fråga dig själv:
Vill du verkligen ha d20-logon på ett klasslöst system?
Tänk på vilka det är som köper d20-produkter och vad de förväntar sig att få.
Missförstå mig inte, jag skulle tycka det var skitballt om du lyckades göra en klasslös produkt med d20-motorn, men d20 står numera för prestige classes, feats, spells och monsters - utan dessa ingredienser så är det helt enkelt inte en d20-produkt.

Jag har själv varit inne på samma spår som du och har 2 halvfärdiga lösningar i någon byrålåda.

Den ena lösningen behåller levelsystemet och kan därför ha d20-logon.
Den går ut på att det bara finns EN class som BARA får skillpoints när den går upp i level.
Men skillpoints kan även omvandlas till andra saker, en feat = 4 skillpoints, man "köper" även BAB, saves, HD och class abilities med skillpoints.
Dessutom så behöver man inte ge ut skillpoints i klump när man går upp i level utan man sprida ut dem:
Säg att man får 20 skillpoints per level.
Man är level 1 och behöver 1000xp till level 2, då får man 1 skillpoint för var 50xp.
När man är uppe i 1000xp (lvl2) behöver man 2000xp till lvl3 och får följdaktligen 1skillpoint var 100xp osv.
Problemet är att hitta en balans: hur många skillpoints får man per level och hur mycket kostar feats, BAB, saves etc.

Till den andra lösningen kan man definitivt inte ha d20-logon.
Den bygger på skillchecks som i Call of Cthulhu.
Skills är inga problem:
Lyckas man använda en skill under ett äventyr får man ett skillcheck.
Efter äventyret så ska man klara DC20 med en modifier som är 24-skillrank för att få +1 på skillrank.
Övriga saker som feats och class abilities är lite mer komplicerade och jag har ännu inte hittat en enkel lösning på problemet.

anth

Vetefan
Uppenbarligen vill de inte att man ska göra något som avviker för mycket från deras heliga skrift och sätter därför ett antal juridiska spärrar i vägen. De vill se D&D-kloner, inte nytänkande, så om ditt spel inte ryms inom licensen, använd inte den.
Som vanligt har du massuppfittat allting. :gremsmile:
Förutom förbud på bröstvårtor och annat tjafs så finns det ytterligare ett krav för att man ska få ha d20-logon på sin produkt.
Man måste ha med texten: "Requires the use of the Dungeons&Dragons Players Handbook, Third edition, published by Wizards of the Coast" på produkten för att få ha med d20-logon.
De vill inte ha D&D-kloner, däremot vill de se d20-produkter som är så stympade att spelarna måste köpa Players Handbook.
Hur skulle Wizards annars tjäna pengar på d20-licensen, då själva licensen faktiskt är gratis?

Däremot så finns det ingenting som hindrar dig att producera hur fantasifulla system som helst med d20-motorn, du får bara inte ha med d20-logon på produkten. :gremsmile:

[edit: stavfel]

Troberg

Sinister eater
Man måste ha med texten: "Requires the use of the Dungeons&Dragons Players Handbook, Third edition, published by Wizards of the Coast" på produkten för att få ha med d20-logon.
De vill inte ha D&D-kloner, däremot vill de se d20-produkter som är så stympade att spelarna måste köpa Players Handbook.
Hur skulle Wizards annars tjäna pengar på d20-licensen, då själva licensen faktiskt är gratis?
Hade det i så fall inte räckt att man i sin egen d20-product hade som uttryckligt licensvillkor att man för att få köpa/spela den måste äga D&D PH, oavsett om den behövs eller inte? Enkel och prydlig lösning som ger spelmakarna frihet att tala om för brukaren hur spelet funkar.

Varför ha så krångliga regler när det enda de egentligen vill åstadkomma är att man ska köpa deras bok om man köper en annan leverantörs bok. En formulering enligt ovan hade varit mycket mer lättolkad och entydig. d20-produkt betyder att du är tvungen att äga PH. Hur mycket enklare kan man göra det?

De säger en sak men deras regler indikerar något annat.

Krille

Super Moderator
"Hade det i så fall inte räckt att man i sin egen d20-product hade som uttryckligt licensvillkor att man för att få köpa/spela den måste äga D&D PH, oavsett om den behövs eller inte?"

Det hade inte varit möjligt att genomföra. Bortsett från alla problem med att kontrollera att villkoret efterlevs så vetedetfaen om det vore lagligt ens i USA. I Sverige skulle det definitivt inte vara det.

Personligen tycker jag inte att d20-licensen är ett så stort problem. Det finns eleganta sätt att kliva runt den (till exempel, etablera ett varumärke med d20-loggan, och skriv sedan en regelbok till varumärket som inte använder d20-loggan). Jag tycker bara inte om systemet som licensen låter en att använda - erfarenhet och rollpersonsgenerering är i sammanhanget bara en av de detaljer som jag inte gillar.

Vad jag ogillar desto mer är marknadens attityd till d20-spel: avvik det minsta från mallen så är du en kättare. Conan d20 hyllas ju som ett av de d20-spel som tar ut svängarna ordentligt, men själv äter jag sådana system till frukost. IMHO, Conan tar ut svängarna lika mycket som Banverket. Det vill säga knappt märkbart.

anth

Vetefan
Hade det i så fall inte räckt att man i sin egen d20-product hade som uttryckligt licensvillkor att man för att få köpa/spela den måste äga D&D PH, oavsett om den behövs eller inte?
Visst, det är lika effektivt som att man måste betala TV-licens för att få titta på TV. :gremsmile:
Du vet att man inte kan lita på människans inneboende godhet, speciellt inte i dessa tider då dagens undommar "lär" sig att allting är gratis på nätet.

Troberg

Sinister eater
Visst, det är lika effektivt som att man måste betala TV-licens för att få titta på TV.
Jag betalar TV-licens och tittar inte ens på skiten. Kanske dags att sluta (och naturligtvis sätta kanalväljaren/mottagaren ur spel)?

Du vet att man inte kan lita på människans inneboende godhet, speciellt inte i dessa tider då dagens undommar "lär" sig att allting är gratis på nätet.
Så med andra ord menar du att en signifikant del av d20-spelarna är kriminella?

Pom

Swashbuckler
Re: d20 System Trademark [OT]

Som du märker är en av de största nackdelarna med d20 att man vanligen får flera svar av typen "jag gillar inte d20-systemet" vad man än frågar på d20-forumet.

:gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Personligen tycker jag inte att d20-licensen är ett så stort problem. Det finns eleganta sätt att kliva runt den (till exempel, etablera ett varumärke med d20-loggan, och skriv sedan en regelbok till varumärket som inte använder d20-loggan).
Något i stil med "Epor & Hämbränt: The Borlänge RPG d20" som en bok utan reglerna, sedan gör man "Epor & Hämbränt: The Borlänge RPG Reference" med förklaringar och karaktärsgenereringsregler, men utan d20-logo?

Man kan till och med låta referensboken vara gratis nedladdningsbar eller sälja dem vakuumplastade tillsammans.

Krille

Super Moderator

"Som du märker är en av de största nackdelarna med d20 att man vanligen får flera svar av typen "jag gillar inte d20-systemet" vad man än frågar på d20-forumet."

Oroa dig inte. Det tog bara tolv år för opinionen mot Drakar&Demoner Chronopia och Mutant Chronicles att svänga. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Nåt i den stilen, ja! [ANT]

...fast jag är inte helt säker på att vacuumplastningen är tillåten.
"Köp två, betala för en"-erbjudanden då?

anth

Vetefan
Vad jag ogillar desto mer är marknadens attityd till d20-spel: avvik det minsta från mallen så är du en kättare.
Jag tror att du, som "anti-d20" har en annan uppfattning om hur "avvika lite från mallen" definieras jämfört med oss som är "pro-d20".
Du tycker att Conan inte tar ut svängarna alls medans vi tycker att Conan tar ut svängarna rejält. :gremsmile:

Problemet är INTE att du blir en kättare om du tar ut svängarna rejält, problemet är att du antagligen bryter mot, och därför inte kan ha, d20-licensen på din produkt.
Och får du inte ha d20-licensen på din produkt så får du problem med marknadsföringen eftersom det inte är en d20-produkt längre.

Ett annat problem:
MED d20-logo så MÅSTE du nämna att man måste ha Players Handbook eller d20Modern.
UTAN d20-logo så får du INTE ENS nämna Players Handbook eller d20Modern.

Du kan alltså INTE göra en nyskapande produkt som saknar d20-logon och sedan hänvisa till reglerna i Players Hanbook.
Hur tjock hade t.ex. Lemuria blivit om ni hade varit tvugna att ha med alla d20Modern-reglerna bara för att ni inte ville ha d20-logon med?

Det är alltså d20-licensens begränsning och inte marknadens attityd som sätter stopp.

anth

Vetefan
Så med andra ord menar du att en signifikant del av d20-spelarna är kriminella?
1) Genomsnittsåldern för rollspelare (och därmed också d20-spelare) är låg. Personer som du, jag och Krille drar upp den rejält. Mao en genomsnittsspelare definieras som "ungdom".

2) De flesta ungdommar idag surfar på nätet, använder Kazaa eller liknande, laddar ner musik/spel etc.

3) Piratkopiering är kriminellt.

Som programmerare kan du tillräckligt mycket om logik för att dra korrekta slutsatser. :gremsmile:

anth

Vetefan

Som du märker är en av de största nackdelarna med d20 att man vanligen får flera svar av typen "jag gillar inte d20-systemet" vad man än frågar på d20-forumet.
Det mest intressanta är att dessa inlägg tycks produceras av samma anti-d20-forumiter hela tiden... :gremsmile:
Vilket givetvis resulterar i mothugg från samma pro-d20-forumiter... :gremlaugh:

*anth nynnar på en låt av Michael B Tretow: "...en evighetsmaskin..."*

Krille

Super Moderator
"Jag tror att du, som "anti-d20" har en annan uppfattning om hur "avvika lite från mallen" definieras jämfört med oss som är "pro-d20". Du tycker att Conan inte tar ut svängarna alls medans vi tycker att Conan tar ut svängarna rejält."

Vilket är sort of the point. Alla de olika varianter av BRP som finns där ute (och de är rätt många) är rena rallybanan jämfört med Conan.

"Problemet är INTE att du blir en kättare om du tar ut svängarna rejält, problemet är att du antagligen bryter mot, och därför inte kan ha, d20-licensen på din produkt."

Inte nödvändigtvis. Jag tror inte att det är några licensiella problem att behålla rollpersonsgenerering, förbättringsregler och principen "d20 plus bonusar över en svårighet" (de första för att man inte får ha dem enligt d20-licensen, de senare för att det är kärnan i d20-systemet), och i övrigt skriva ett... ba'somexempel, ett system med fria attribut (som Västmark) och färdigheter, med skadetyper istället för hit points, utan saves, utan feats och ett taktikkortsbaserat rundlöst stridssystem utan initiativ. Det lär dock inte hända.

anth

Vetefan
Vilket är sort of the point. Alla de olika varianter av BRP som finns där ute (och de är rätt många) är rena rallybanan jämfört med Conan.
Instämmer,
men vi måste fortfarande tala samma språk och definiera ord på samma sätt för att kunna föra en meningsfull dialog.
Om jag säger att vanliga d20-spel är som en volvo och Conan är som en rallybil, så får väl du säga att det finns BRP-spel som är som helikoptrar, flyg, raketer,...
Det kan väl inte vara så svårt att hitta på superlativ?

ba'somexempel, ett system med fria attribut (som Västmark) och färdigheter, med skadetyper istället för hit points, utan saves, utan feats och ett taktikkortsbaserat rundlöst stridssystem utan initiativ. Det lär dock inte hända.
Även om du inte är intresserad av att göra ett sånt d20-spel så kan jag iallafall glädja dig med att jag skulle tycka att det var intressant att läsa det.

Troberg

Sinister eater
1) Genomsnittsåldern för rollspelare (och därmed också d20-spelare) är låg. Personer som du, jag och Krille drar upp den rejält. Mao en genomsnittsspelare definieras som "ungdom".
2) De flesta ungdommar idag surfar på nätet, använder Kazaa eller liknande, laddar ner musik/spel etc.
3) Piratkopiering är kriminellt.
Som programmerare kan du tillräckligt mycket om logik för att dra korrekta slutsatser.
Och slutsatsen är då att en signifikant andel av d20-spelarna är kriminella. Brottslingar. Illdådare. Fulingar. Tjyvar. Banditer. Rövare.