Kan någon förklara för mig hur jag skapar ett klasslöst system utan klasser samtidigt som jag inte bryter mot deras licensavtal?
Du har hittat 2 av de saker som du inte får ha med i en d20-produkt.
- hur man slår fram rollpersonernas ability scores.
- Hur man stiger i level.
Att mekaniken bakom är så enkel att jag bara behöver en kvarts A4 för att förklara de båda har inte med saken att göra.
Givetvis så är en d20-produkt ospelbar utan dessa regler, och det är så som Wizards räknar med att tjäna pengar fastän d20-reglerna finns gratis i SRDn.
Man MÅSTE hänvisa till Players Handbook, Dungeon Masters Guide eller d20Modern.
Vad händer om du har med sådana regler iallafall i din produkt? Enkelt, du får inte ha med d20-logon och din produkt blir en så kallad OGL-produkt.
Du får inte nämna ett ord om att det skulle vara kompatibelt med D&D, på sin höjd får du skriva saker som:
"100% kompatibelt med världens största rollspel"
"Uppfyller Open Gaming Licence version 1.0a".
Din produkt blir helt enkelt mycket svårare att marknadsföra och det är endast de största rollspelsföretagen som vågar sig på sådna risktaganden.
Rollspelet Conan är ett sånt exempel, men där har varumärkena Conan och Mongoose en sån styrka att man inte behöver d20-logon.
Istället bör du fråga dig själv:
Vill du verkligen ha d20-logon på ett klasslöst system?
Tänk på vilka det är som köper d20-produkter och vad de förväntar sig att få.
Missförstå mig inte, jag skulle tycka det var skitballt om du lyckades göra en klasslös produkt med d20-motorn, men d20 står numera för prestige classes, feats, spells och monsters - utan dessa ingredienser så är det helt enkelt inte en d20-produkt.
Jag har själv varit inne på samma spår som du och har 2 halvfärdiga lösningar i någon byrålåda.
Den ena lösningen behåller levelsystemet och kan därför ha d20-logon.
Den går ut på att det bara finns EN class som BARA får skillpoints när den går upp i level.
Men skillpoints kan även omvandlas till andra saker, en feat = 4 skillpoints, man "köper" även BAB, saves, HD och class abilities med skillpoints.
Dessutom så behöver man inte ge ut skillpoints i klump när man går upp i level utan man sprida ut dem:
Säg att man får 20 skillpoints per level.
Man är level 1 och behöver 1000xp till level 2, då får man 1 skillpoint för var 50xp.
När man är uppe i 1000xp (lvl2) behöver man 2000xp till lvl3 och får följdaktligen 1skillpoint var 100xp osv.
Problemet är att hitta en balans: hur många skillpoints får man per level och hur mycket kostar feats, BAB, saves etc.
Till den andra lösningen kan man definitivt inte ha d20-logon.
Den bygger på skillchecks som i Call of Cthulhu.
Skills är inga problem:
Lyckas man använda en skill under ett äventyr får man ett skillcheck.
Efter äventyret så ska man klara DC20 med en modifier som är 24-skillrank för att få +1 på skillrank.
Övriga saker som feats och class abilities är lite mer komplicerade och jag har ännu inte hittat en enkel lösning på problemet.