I samma tråd?Definitionen av för mycket trollning = mer än 10 inlägg eller svar som återupprepar samma anti/pro attityd som tidigare förekommit i inlägg.
Tadaa!!! troberg kommer till insikt!annars skulle jag och Krille bli permbannade för i princip vad som helst som vi skrivit om, oavsett ämne...
Det är ungefär så långt du kommer om du vill ha d20-logon.Känns som om man får göra som i CoC d20 helt enkelt, ha en 'klass' där man valfritt väljer vilka färdigheter och feats man vill ha.
Du kan koppla ihop HD med BAB, när man får +1BAB får man också +5hp. Eller eventuellt vända på det: man får +1hp åt gången och när man får totalt +5hp får man +1BAB.Hitpoints kan man definiera om och bara bestämma att det inte är en ökning per level.
Det här ser jag som en av de svårare nötterna att knäcka.Sedan gör man nytt magisystem som inte litar till Hitdie när det skall bestämmas skada/svårighet/motståndskraft etc vid användandet av magi mot rollpersoner eller SLP's.
Först och främst skall jag använda mig av ett annat HP-system överhuvudtaget där man får hela 0 HP per level. Det problemet är löst.Känns som om man får göra som i CoC d20 helt enkelt, ha en 'klass' där man valfritt väljer vilka färdigheter och feats man vill ha.
Det är ungefär så långt du kommer om du vill ha d20-logon.
Hitpoints kan man definiera om och bara bestämma att det inte är en ökning per level.
Du kan koppla ihop HD med BAB, när man får +1BAB får man också +5hp. Eller eventuellt vända på det: man får +1hp åt gången och när man får totalt +5hp får man +1BAB.
Sedan gör man nytt magisystem som inte litar till Hitdie när det skall bestämmas skada/svårighet/motståndskraft etc vid användandet av magi mot rollpersoner eller SLP's.
Det här ser jag som en av de svårare nötterna att knäcka.
Man skulle kunna införa någon form av skillcheck för att lyckas använda magi och att om man kastar spells som högre caster level genom att ta minus på skill check.
Skillchecks för magi i DnD skulle göra magiker betydligt sämre,så de ska ha både mer hp/BAB eller vad du kommer på att dela ut.
En annan lösning är att ta sig en titt på Psionics som just nu är det flexiblaste "magi"-systemet. Nya psionicshandboken lär dessutom vara ännu mer flexibel, man får hoppas att de uppdaterar SRDn snart.
Om PCs inte får mer HP, hur gör du då med monster som har flera hundra HP och dödar en level1 PC flera gånger om med bara en träff?Först och främst skall jag använda mig av ett annat HP-system överhuvudtaget där man får hela 0 HP per level. Det problemet är löst.
Tänker du dig BRP à la GURPS med xp, eller BRP à la CoC med skillchecks?Sedan skall jag frångå deras Skill/Rank-system också och ge en hederlig BRP-ökning av färdigheternas Ranks istället för x ranks per nivå.
Jag tänker göra egna monster och OM jag använder mig av monster från MM så får jag helt enkelt beskriva hur man skall konvertera deras HP till skadenivåer som passar det system jag har för mina karaktärer.Om PCs inte får mer HP, hur gör du då med monster som har flera hundra HP och dödar en level1 PC flera gånger om med bara en träff?Först och främst skall jag använda mig av ett annat HP-system överhuvudtaget där man får hela 0 HP per level. Det problemet är löst.
(kritiserar inte, bara intresserad av hur du löser det)
BRP som i att om man lyckats använda en färdighet under en session eller ett äventyr så får man slå ett förbättringsslag. Lyckas detta får man 0.5 eller 1.0 extra Ranks till färdigheten beroende på om det är en Class Skill eller ej. Det som sätter ett sorts tak på hur höga Ranks man kan ha är ju såklart Level +3 som är default i d20.Tänker du dig BRP à la GURPS med xp, eller BRP à la CoC med skillchecks?Sedan skall jag frångå deras Skill/Rank-system också och ge en hederlig BRP-ökning av färdigheternas Ranks istället för x ranks per nivå.
Låter likt det system jag har i byrålådan.BRP som i att om man lyckats använda en färdighet under en session eller ett äventyr så får man slå ett förbättringsslag. Lyckas detta får man 0.5 eller 1.0 extra Ranks till färdigheten beroende på om det är en Class Skill eller ej. Det som sätter ett sorts tak på hur höga Ranks man kan ha är ju såklart Level +3 som är default i d20.
Håller i stora drag med, och det vet du ju redan. Nyskapande finner man sällan inom d20-genren, på gott och på ont (gott för att man vet vad man får, ont för att man vet vad man får).Conan d20 hyllas ju som ett av de d20-spel som tar ut svängarna ordentligt, men själv äter jag sådana system till frukost. IMHO, Conan tar ut svängarna lika mycket som Banverket. Det vill säga knappt märkbart.
Du får ju skilja på vad vi insatta konsumenter kallar "d20" och vilka produkter som har rätt att använda WotC:s varumärke "d20 System".Det kommer aldrig kunna bli en d20-produkt, hur innovativt det än må vara.