Nekromanti d20 System Trademark

Troberg

Sinister eater
Inget att tacka för...

...du serverade ju hela resonemanget, jag drog bara slutsatsen (Nej, inte så!).

Bombu

Hero
:tekopp: [color:\\"blue\\"]

Och slutsatsen är då att en signifikant andel av d20-spelarna är kriminella. Brottslingar. Illdådare. Fulingar. Tjyvar. Banditer. Rövare.

[/color]

Vi är alla glada att du inte hör till den gruppen illbattingar. :gremlaugh:

Du är istället en hederlig prick med fläckfri moral.

Precis som jag, då efterssom jag inte gör saker som är fel utan bara saker som är anorlunda :tekopp:

/Bombu

Archer

Swashbuckler
Re: Permanent ban [OT]

Personligen är jag för idén (min egen idé) att permanent banna någon som börjar trolla för mycket. Definitionen av för mycket trollning = mer än 10 inlägg eller svar som återupprepar samma anti/pro attityd som tidigare förekommit i inlägg.

*Arioch på riktigt dåligt humör*

Troberg

Sinister eater

Definitionen av för mycket trollning = mer än 10 inlägg eller svar som återupprepar samma anti/pro attityd som tidigare förekommit i inlägg.
I samma tråd?

Annars borde det vara en procentandel, annars skulle jag och Krille bli permbannade för i princip vad som helst som vi skrivit om, oavsett ämne...

Krille

Super Moderator

"Personligen är jag för idén (min egen idé) att permanent banna någon som börjar trolla för mycket. Definitionen av för mycket trollning = mer än 10 inlägg eller svar som återupprepar samma anti/pro attityd som tidigare förekommit i inlägg."

Gäller det även anti-d20-anti-attityder? :gremgrin:

anth

Vetefan

annars skulle jag och Krille bli permbannade för i princip vad som helst som vi skrivit om, oavsett ämne...
Tadaa!!! troberg kommer till insikt! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

*anth inser att han är farligt nära att kasta sten i glashus nu*

Archer

Swashbuckler

Som jag skrev, anti/pro attityder. Dvs de som bara vräker ur sig hyllningar eller hat i sina inlägg. På de som hyllar låter det som om d20 vore hönan som värper guldägg, och på de som hatar det låter det som om d20 vore pesten som kommer att förstöra världen. Är så j*censur*a trött på dessa diskussioner, att om det inte vore utanför mina händer hade jag sedan länge bannat dessa personer från detta forum (eller vilket annat forum som helst där något liknande dyker upp).

EchonCique

Hero
Lösning för att följa d20 System Trademark

Tack för de oh so enormt givande svaren..

Känns som om man får göra som i CoC d20 helt enkelt, ha en 'klass' där man valfritt väljer vilka färdigheter och feats man vill ha.

Hitpoints kan man definiera om och bara bestämma att det inte är en ökning per level.

Sedan kan man dela ut en viss del av fördelarna med levelökningen under tiden man arbetar mot den så att man har alla fördelar av den nya leveln när man nått den, istället för att dela ut allt på ett bräde. Samtidigt som man då inför ett poängsystem som t.ex kan hittas i BESM Anime/Mecha d20.

Sedan gör man nytt magisystem som inte litar till Hitdie när det skall bestämmas skada/svårighet/motståndskraft etc vid användandet av magi mot rollpersoner eller SLP's.

Tack Archer för diskussionen och tipsen!

Archer

Swashbuckler
Re: Typiskt

Typiskt, ytterligare en person som söker sig till detta forum för att få svar på saker, men snabbt drar härifrån på grund av att vissa *väldigt hög censur* måste blanda sig i med sina bashningar. Sätter nu upp som varning att nästa bashning eller vrålhyllning råkar ut får något otrevligt.

*Arioch på än sämre humör*

anth

Vetefan
Re: Lösning för att följa d20 System Trademark

Känns som om man får göra som i CoC d20 helt enkelt, ha en 'klass' där man valfritt väljer vilka färdigheter och feats man vill ha.
Det är ungefär så långt du kommer om du vill ha d20-logon.

Hitpoints kan man definiera om och bara bestämma att det inte är en ökning per level.
Du kan koppla ihop HD med BAB, när man får +1BAB får man också +5hp. Eller eventuellt vända på det: man får +1hp åt gången och när man får totalt +5hp får man +1BAB.

Sedan gör man nytt magisystem som inte litar till Hitdie när det skall bestämmas skada/svårighet/motståndskraft etc vid användandet av magi mot rollpersoner eller SLP's.
Det här ser jag som en av de svårare nötterna att knäcka.
Man skulle kunna införa någon form av skillcheck för att lyckas använda magi och att om man kastar spells som högre caster level genom att ta minus på skill check.
Skillchecks för magi i DnD skulle göra magiker betydligt sämre,så de ska ha både mer hp/BAB eller vad du kommer på att dela ut.

En annan lösning är att ta sig en titt på Psionics som just nu är det flexiblaste "magi"-systemet. Nya psionicshandboken lär dessutom vara ännu mer flexibel, man får hoppas att de uppdaterar SRDn snart.

EchonCique

Hero
Re: Lösning för att följa d20 System Trademark

Det är ungefär så långt du kommer om du vill ha d20-logon.

Du kan koppla ihop HD med BAB, när man får +1BAB får man också +5hp. Eller eventuellt vända på det: man får +1hp åt gången och när man får totalt +5hp får man +1BAB.

Det här ser jag som en av de svårare nötterna att knäcka.
Man skulle kunna införa någon form av skillcheck för att lyckas använda magi och att om man kastar spells som högre caster level genom att ta minus på skill check.
Skillchecks för magi i DnD skulle göra magiker betydligt sämre,så de ska ha både mer hp/BAB eller vad du kommer på att dela ut.

En annan lösning är att ta sig en titt på Psionics som just nu är det flexiblaste "magi"-systemet. Nya psionicshandboken lär dessutom vara ännu mer flexibel, man får hoppas att de uppdaterar SRDn snart.
Först och främst skall jag använda mig av ett annat HP-system överhuvudtaget där man får hela 0 HP per level. Det problemet är löst.

Sedan angående Magin, så lägger jag de olika magiskolorna som Feats. Utan ett sådant Feat så KAN MAN INTE använda sig av magin helt enkelt. Sedan ger detta Feat access till en färdighet som man använder för att se om man lyckas för att använda magin eller ej.

Utöver det tänker jag ha ett spontant magisystem där man genererar sin magi on-the-spot med ett antal attribut som man kan lägga till eller dra bort för att få sin DC som man skall överträffa. Helt enkelt Skillbaserad magi med massa intrikata detaljer som folk kan oja sig över :gremwink:.

Sedan skall jag frångå deras Skill/Rank-system också och ge en hederlig BRP-ökning av färdigheternas Ranks istället för x ranks per nivå. Har precis läst igenom deras licensavtal igen och det är öppet att göra allt detta ovan plus mer.

anth

Vetefan
d20 BRP?

Först och främst skall jag använda mig av ett annat HP-system överhuvudtaget där man får hela 0 HP per level. Det problemet är löst.
Om PCs inte får mer HP, hur gör du då med monster som har flera hundra HP och dödar en level1 PC flera gånger om med bara en träff?
(kritiserar inte, bara intresserad av hur du löser det)

Sedan skall jag frångå deras Skill/Rank-system också och ge en hederlig BRP-ökning av färdigheternas Ranks istället för x ranks per nivå.
Tänker du dig BRP à la GURPS med xp, eller BRP à la CoC med skillchecks?

Archer

Swashbuckler
Låter bra

Låter som ett vettigt förslag. En klass, med 10 valfria färdigheter, ett annat skadesystem och ett annat magisystem. Är man bara lite kreativ och tänker utanför "lådan" kan man åstadkomma rätt mycket inom gränserna.

Archer

Swashbuckler
Re: d20 BRP?

Misstänker att han kommer att ha sina egna monster, dvs att monstren från Monster Manual inte kommer att användas.

EchonCique

Hero

Om PCs inte får mer HP, hur gör du då med monster som har flera hundra HP och dödar en level1 PC flera gånger om med bara en träff?
(kritiserar inte, bara intresserad av hur du löser det)
Jag tänker göra egna monster och OM jag använder mig av monster från MM så får jag helt enkelt beskriva hur man skall konvertera deras HP till skadenivåer som passar det system jag har för mina karaktärer.

Sedan skall jag frångå deras Skill/Rank-system också och ge en hederlig BRP-ökning av färdigheternas Ranks istället för x ranks per nivå.
Tänker du dig BRP à la GURPS med xp, eller BRP à la CoC med skillchecks?
BRP som i att om man lyckats använda en färdighet under en session eller ett äventyr så får man slå ett förbättringsslag. Lyckas detta får man 0.5 eller 1.0 extra Ranks till färdigheten beroende på om det är en Class Skill eller ej. Det som sätter ett sorts tak på hur höga Ranks man kan ha är ju såklart Level +3 som är default i d20.

anth

Vetefan

BRP som i att om man lyckats använda en färdighet under en session eller ett äventyr så får man slå ett förbättringsslag. Lyckas detta får man 0.5 eller 1.0 extra Ranks till färdigheten beroende på om det är en Class Skill eller ej. Det som sätter ett sorts tak på hur höga Ranks man kan ha är ju såklart Level +3 som är default i d20.
Låter likt det system jag har i byrålådan. :gremsmile:
Ett problem som jag inte hittade en enkel lösning på var hur man lär sig feats med skillchecks (jag har en lösning, som inte är enkel).
Hur har du löst problemet med feats?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En glidande skala

Conan d20 hyllas ju som ett av de d20-spel som tar ut svängarna ordentligt, men själv äter jag sådana system till frukost. IMHO, Conan tar ut svängarna lika mycket som Banverket. Det vill säga knappt märkbart.
Håller i stora drag med, och det vet du ju redan. Nyskapande finner man sällan inom d20-genren, på gott och på ont (gott för att man vet vad man får, ont för att man vet vad man får).

Det som är intressant är att man i USA har en väldigt... speciell... inställning till innovationer och förändringar. I vissa kretsar anses ju D&D3 vara en så radikal förändring av AD&D att den inte står att känna igen som D&D, och därför borde heta... nåt annat. Vissa D&D3e-spelare anser också att D&D3.5 är en så markant och radikal förändring av D&D3e att det inte går att känna igen systemet och att allt som gjorts till 3e nu bara duger till kattlådefodring.

Och så har vi de som tycker att D&D alltid har varit D&D och att alla förändringar bara är en variation på samma grundtema. Där står jag. Och då blir alla "innovationer" inom d20 mest finputsning.

Jag har sett varianter av detta beteende bland GURPS:arna nu också. På RPGnet är de helt lyriska över att det kommer att finnas en variant i reglerna med väldigt breda färdigheter som ska snabba upp spelet betydligt. Inget krångel med detaljer liksom, och hänförs av det, som om det inte redan gjorts flera gånger.

Inte undra på att rollspelformen inte har förändrats nämnvärt på 30 år, när till och med en så enkel sak som Target numbers utlöser ramaskri eller förvirring bland en stor del av rollspelarna i USA (ja, de som spelar D&D alltså).

Men jag tror inte att man anses vara kättare om man avviker från d20-mallen. Man begränsar sin marknad för att folk inte vill testa din pryl, men Mutants&Masterminds har tagit avsteg från mallen ganska mycket, och är allmänt väl ansett. Likaså... ööööh... likaså... öööööh... hmmmm... de andra riktigt bra d20-prylarna är ju fördjupningar av systemet... hmmm... äsch. Jag får väl dra Mutants&Masterminds en gång till.
:gremlaugh:

M.

Archer

Swashbuckler
Re: Ber om ursäkt

Jag får be om ursäkt för sättet jag uttryckte mitt ogillande på tidigare idag. Jag kunde ha uttryckt mig på ett mildare sätt (var på dåligt humör). Inget illa kommer att hända från min sida mot någon person. Men jag hoppas ändå att poängen har gått fram.

*bugar sig och ber om ursäkt*

EchonCique

Hero
Re: En glidande skala

Du refererar till d20 och Mutants & Masterminds, vilket gjorde mig nyfiken på det. Nu när jag har kollat igenom den boken så kan jag meddela att den inte är d20-stämplad och aldrig kommer bli det då den bryter mot de två viktigaste paragraferna i D20 Trademark Policy: 1) Hur man skapar en karaktär och 2) Hur man förbättrar en karaktär.

Det kommer aldrig kunna bli en d20-produkt, hur innovativt det än må vara. Däremot påminner det mer om Aberrant med d20's grundegenskaper och Saves.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: En glidande skala

Det kommer aldrig kunna bli en d20-produkt, hur innovativt det än må vara.
Du får ju skilja på vad vi insatta konsumenter kallar "d20" och vilka produkter som har rätt att använda WotC:s varumärke "d20 System".

Systemet är ju i för oss d20 om det i hög grad baseras på någon av WotC:s SRD:er (System Reference Document).

Däremot kan ju utgivaren vilja skapa ett komplett system (med regler för hur man skapar och förbättrar rollfigurer) och då kan han inte nyttja d20 System Trademark License. Och utan den har han ju ingen laglig rätt att använda ett annat företags varumärke, som ju "d20 System" ju är.

Klart som korvspad?

/Mikael