EchonCique
Hero
Re: En glidande skala
Om man skall referera till ett nyskapande d20-rollspel så kan man referera till BESM d20 däremot, då det faktiskt följer licensen som ger det rätt att stämplas med d20-loggan. Mutants & Masterminds gör det inte och är inte ett d20-rollspel. Däremot är det ett OGL-rollspel då det följer den licensen.
Däremot kan man förändra innebörden av vad d20-rollspel ÄR och därmed kalla även M&M för d20-rollspel, men för enkelhets skull kanske vi skall hålla oss till de juridiska termerna?
Om man skall följa din retorik kan jag ju marknadsföra mitt eventuella spel som d20-spel, utan att ha d20-loggan på det. Detta är ju precis det som WotC vill motverka om jag förstått deras licenser och argumentering bakom dem.
Nej det är inte klart som korvspad. Se vad ämnet på denna tråden är och se på vad du säger. Jag tar hänsyn till de licenser som WotC har satt upp och kallar saker som följer den licensen för d20-produkter och de saker som inte följer den för icke d20-produkter.Det kommer aldrig kunna bli en d20-produkt, hur innovativt det än må vara.
Du får ju skilja på vad vi insatta konsumenter kallar "d20" och vilka produkter som har rätt att använda WotC:s varumärke "d20 System".
Systemet är ju i för oss d20 om det i hög grad baseras på någon av WotC:s SRD:er (System Reference Document).
Däremot kan ju utgivaren vilja skapa ett komplett system (med regler för hur man skapar och förbättrar rollfigurer) och då kan han inte nyttja d20 System Trademark License. Och utan den har han ju ingen laglig rätt att använda ett annat företags varumärke, som ju "d20 System" ju är.
Klart som korvspad?
Om man skall referera till ett nyskapande d20-rollspel så kan man referera till BESM d20 däremot, då det faktiskt följer licensen som ger det rätt att stämplas med d20-loggan. Mutants & Masterminds gör det inte och är inte ett d20-rollspel. Däremot är det ett OGL-rollspel då det följer den licensen.
Däremot kan man förändra innebörden av vad d20-rollspel ÄR och därmed kalla även M&M för d20-rollspel, men för enkelhets skull kanske vi skall hålla oss till de juridiska termerna?
Om man skall följa din retorik kan jag ju marknadsföra mitt eventuella spel som d20-spel, utan att ha d20-loggan på det. Detta är ju precis det som WotC vill motverka om jag förstått deras licenser och argumentering bakom dem.