Nekromanti d20 System Trademark

EchonCique

Hero
Re: En glidande skala

Det kommer aldrig kunna bli en d20-produkt, hur innovativt det än må vara.

Du får ju skilja på vad vi insatta konsumenter kallar "d20" och vilka produkter som har rätt att använda WotC:s varumärke "d20 System".

Systemet är ju i för oss d20 om det i hög grad baseras på någon av WotC:s SRD:er (System Reference Document).

Däremot kan ju utgivaren vilja skapa ett komplett system (med regler för hur man skapar och förbättrar rollfigurer) och då kan han inte nyttja d20 System Trademark License. Och utan den har han ju ingen laglig rätt att använda ett annat företags varumärke, som ju "d20 System" ju är.

Klart som korvspad?
Nej det är inte klart som korvspad. Se vad ämnet på denna tråden är och se på vad du säger. Jag tar hänsyn till de licenser som WotC har satt upp och kallar saker som följer den licensen för d20-produkter och de saker som inte följer den för icke d20-produkter.

Om man skall referera till ett nyskapande d20-rollspel så kan man referera till BESM d20 däremot, då det faktiskt följer licensen som ger det rätt att stämplas med d20-loggan. Mutants & Masterminds gör det inte och är inte ett d20-rollspel. Däremot är det ett OGL-rollspel då det följer den licensen.

Däremot kan man förändra innebörden av vad d20-rollspel ÄR och därmed kalla även M&M för d20-rollspel, men för enkelhets skull kanske vi skall hålla oss till de juridiska termerna?

Om man skall följa din retorik kan jag ju marknadsföra mitt eventuella spel som d20-spel, utan att ha d20-loggan på det. Detta är ju precis det som WotC vill motverka om jag förstått deras licenser och argumentering bakom dem.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag tar hänsyn till de licenser som WotC har satt upp och kallar saker som följer den licensen för d20-produkter och de saker som inte följer den för icke d20-produkter.
Då förvirrar du bara dig själv. Inte ens WotC själva anvämder beteckningen "d20-produkter". Den licens vi pratar om här heter "d20 System Trademark Lisence" och ger dig rätt att använda ett visst varumärke för att hjälpa dig att marknadsföra din produkt. Även utan det varumärket kan du använda exakt samma system. Du kan bara inte sätta varumärket på produkten.

Däremot kan man förändra innebörden av vad d20-rollspel ÄR och därmed kalla även M&M för d20-rollspel, men för enkelhets skull kanske vi skall hålla oss till de juridiska termerna?
"d20-rollspel" är mig veterligt ingen juridisk term, så varför blanda in juridik?

Om man skall följa din retorik kan jag ju marknadsföra mitt eventuella spel som d20-spel, utan att ha d20-loggan på det.
Självklart kan du det. Du kan inte sätta "d20 System"-loggan på det, men ingen hindrar dig från att kalla det ett "d20-spel". Sedan försöker ju WotC på olika sätt muta in begreppet "d20", så du bör nog vara beredd på en stämning, men har du bara modet och pengarna att försvara din rätt, så bör det inte vara något problem.

/Mikael

EchonCique

Hero

Jag tar hänsyn till de licenser som WotC har satt upp och kallar saker som följer den licensen för d20-produkter och de saker som inte följer den för icke d20-produkter.
Då förvirrar du bara dig själv. Inte ens WotC själva anvämder beteckningen "d20-produkter". Den licens vi pratar om här heter "d20 System Trademark Lisence" och ger dig rätt att använda ett visst varumärke för att hjälpa dig att marknadsföra din produkt. Även utan det varumärket kan du använda exakt samma system. Du kan bara inte sätta varumärket på produkten.
Ursäkta mig? Det var precis det jag skrev i mitt förra inlägg när jag bad dig kolla på trådens namn som är >d20 System Trademark<.

"d20-rollspel" är mig veterligt ingen juridisk term, så varför blanda in juridik?
Därför att WotC skulle bli väldigt intresserade om folk släppte kommersiella produkter med deras licensierade d20-loggor på om dessa produkter inte följer licensen som avgör om den får vara ditsatt eller ej. Varför tror du jag undrar överst i tråden hur jag gör för att FÖLJA deras licens?

Om man skall följa din retorik kan jag ju marknadsföra mitt eventuella spel som d20-spel, utan att ha d20-loggan på det.
Självklart kan du det. Du kan inte sätta "d20 System"-loggan på det, men ingen hindrar dig från att kalla det ett "d20-spel". Sedan försöker ju WotC på olika sätt muta in begreppet "d20", så du bör nog vara beredd på en stämning, men har du bara modet och pengarna att försvara din rätt, så bör det inte vara något problem.
Du är medveten om att du säger samma sak som jag skrev i förra inlägget i denna tråd?

Sedan kan du få vara så snäll att peka ut en OGL-produkt som marknadsförs som d20-produkt då jag missat det. Kolla på http://www.rpg.net och deras affär där de sorterar in sina produkter i d20 XXXX och XXXX. <-- Särskiljning på de böcker med d20 loggan och de som saknar den. De som saknar den blandas alla system och inte bara d20.

För att citera Archer "Ni pratar i grund och botten om samma sak." vilket är sant, jag förstår inte vad du försöker säga.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Släpp loss katten, det svänger ju!

Petitaljer, skriver jag så här lagom sent på natten.

M&M är ett d20-baserat rollspel. Det kan jag skriva, och mena att det använder d20-systemet.

Värför då?

För att det är svenska termer.

Visst följer M&M OGL-licensen och inte d20-licensen, men systemet som ligger bakom det är det som vi på svenska i dagligdags kallar d20-systemet. Och det är inom denna breda definition som jag ville göra mitt inlägg. Och mitt inlägg måste ses i sin kontext.

Det system som ingår i SRD:n kommer jag att kalla d20-systemet. Beroende på under vilken licens ett spel som baseras på det systemet publiceras, kan man även säga att spelet är ett OGL-spel eller ett d20-spel.

Klart som korvspad? Nä, sjävklart inte, men ärligt talat, stod det nått i mitt inlägg som du inte förstod? Nått som var otydligt?

Magnus

(alkolås på datorn skulle vara en bra uppfinning)

EchonCique

Hero
Katten är död, länge leve Katten!

Jag hajjar vad du tuggar fram på dina tangenter, det är inte det jag invänder mot. Det jag invänder är att en komplett n00b kommer stå som ett levande frågetecken när den får två böcker i famnen, en med d20 loggan och en utan, och får höra att båda är d20-spel (med kontexten att Wizards vill skydda och säkerställa att d20-spel ÄR d20-spel då).

Sedan är min kontext ett spel som skall publiceras och då lär jag få varmt om baken om WotC upptäcker en felaktigt placerad d20 logga på det len.

Du kan gärna få köra lite M&M för mig på nästa konvent däremot så kan vi battla ut den här diskussionen in-gäjm, whatcha say?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag skulle kunna peka på...

... Monte Cook.

The Arcana Unearthed electronic editions are excerpts of the larger book. While these PDFs do not present the entire contents of Arcana Unearthed, they are designed to be affordable and easily downloadable themed alternatives for d20 System players and DMs.
På Mongoose sajt hittar man på deras sida om OGL-produkter:

This web site is copyright © Mongoose Publishing 2003. All rights reserved. Reproduction of non-Open Game Content of this work by any means without the written permission of the publisher is expressly forbidden. This web site is presented under the Open Game and D20 Licences.
Det finns säkert fler.

Men istället för att tjafsa om det här är det väl enklare att skälla på mig för att jag var OT, än att sitta och hårklyva mitt inlägg.

Jag var OT, okej?

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tar med M&M till Lincon... (OT)

Är du på Lincon?

M.

Ja, öööh, då alltså. Inte nu. :gremlaugh:

M.

EchonCique

Hero
Case closed.

Men istället för att tjafsa om det här är det väl enklare att skälla på mig för att jag var OT, än att sitta och hårklyva mitt inlägg.

Jag var OT, okej?
Krig och konflikter startas över ingenting och rollspelsvärlden skakas om rejält över definitionsdiskussioner.

Dags för lite spel, om inte annat på LinCon dit jag åker för att köra improviserade Dogmarollspelspass för Spelwebbens räkning. Och såklart M&M då :gremsmile:.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det var precis det jag skrev i mitt förra inlägg när jag bad dig kolla på trådens namn som är >d20 System Trademark<
Jag vet det, men jag ville bara visa på skillnaden mellan att använda ett visst, säljande varumärke på produkten och att här på forumet (och i andra sammanhang) kalla produkten för ett d20-spel.

Varför tror du jag undrar överst i tråden hur jag gör för att FÖLJA deras licens?
Om ditt enda intresse var att ta reda på hur du kan få använda "d20 System"-loggan på ditt spel, så kom jag naturligtvis helt utanför ämnet. Jag beklagar.

/Mikael