Nekromanti d6-gratis

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
en fråga hur funkar det där med ocupations ?

i början av boken strax innan skapa en karaktär kapitlet finns det en bild på en krigare som har ocupation aspiring adventurer so far so fine tänkte jag och försökte hitta vilka mer coola ocupations det fanns

hittade dock inga däremot fanns det en del templates bak i boken som human bard och human gladiator och human ranger osv osv

men om jag vill läsa mer om rangern eller barden då ?

hur funkar det tar man bara lite av bu och lite av bä och knåpar ihop det och kallar det en ranger eller finns det regler för att spela ranger som inte innefattas av templaten

säg tex att jag vill spela en necromancer hur funkar det för det finns inga templates för necromancer

skapar man det yrket själv då ?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Det låter som om du syftar på D6 Fantasy, eller?

Templates är bara exempel på olika rollfigurer du kan skapa, och under rubrikerna »Defined Limits« på s. 9, eller »Creation Point Pool« på s. 10, står beskrivet hur du går tillväga för att skapa en figur utan att använda templates.

»Occupation« är bara en benämning som du väljer helt fritt. Vill du spela en smugglare: välj då egenskaper, färdigheter och förmågor som du tycker passar en sådan, och skriv sen helt enkelt »Smuggler« som occupation.
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
yes det stämmer på pricken det var d6 fantasy jag syftade på ..

ok det var det spåret jag var inne på men ville få det bekräftat av nån mer kunning person .

tackar och bockar ödmjukast
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
d6 har inga yrken. Det behövs inte.

Istället bygger d6 på att du har arton tärningar att fördela på sex attribut. Minst två, max fyra, medel tre.

Sedan får du sju tärningar till att fördela på de färdigheter du vill ha. Max två tärningar per färdighet (utöver de som fås från attributet).

Det finns något slags halv-yrke-ish, "templates" eller mallar. De är helt enkelt ett rollpersonskoncept med färdigfördelade tärningar. Sätt på ett namn och du har en rollperson. Templates är enbart inspiration och hjälp, avsedd att visa "så här gör du en sådan där rollperson". De är EXEMPEL på NÅGRA möjliga rollpersoner. De är INTE inlåsningar till de enda möjliga rollpersonerna. Du kan skita i dem om du vill.

Så vill du spela en Necromancer? Skitsimpelt: leta upp de färdigheter som behövs för att göra zombies. Prioritera dessa. Leta upp de attribut som används för dessa färdigheter. Prioritera dessa. Sätt ut färdigheter. Lägg på en bakgrundsbeskrivning och lite prylar. Klart - du har nu en necromancer och du har inte använt en template.

Vill du kan du sätta ett eller ett par beskrivande ord framför "necromancer", exempelvis "egentligen rätt snäll" eller "skitond", och låta bli att bestämma namn på rollpersonen. Skriv om bakgrunden en aning så att den blir mer generisk och stämmer med det beskrivande framför "necromancer". Vips så har du gjort en ny template, "egentligen rätt snäll necromancer". Den kan du sedan lägga ut på nätet till hjälp för någon annan d6-spelare som vill ha en necromancer men behöver lite hjälp och inspiration.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Krille said:
d6 har inga yrken. Det behövs inte.

Istället bygger d6 på att du har arton tärningar att fördela på sex attribut. Minst två, max fyra, medel tre.

Sedan får du sju tärningar till att fördela på de färdigheter du vill ha. Max två tärningar per färdighet (utöver de som fås från attributet).

Det finns något slags halv-yrke-ish, "templates" eller mallar. De är helt enkelt ett rollpersonskoncept med färdigfördelade tärningar. Sätt på ett namn och du har en rollperson. Templates är enbart inspiration och hjälp, avsedd att visa "så här gör du en sådan där rollperson". De är EXEMPEL på NÅGRA möjliga rollpersoner. De är INTE inlåsningar till de enda möjliga rollpersonerna. Du kan skita i dem om du vill.

Så vill du spela en Necromancer? Skitsimpelt: leta upp de färdigheter som behövs för att göra zombies. Prioritera dessa. Leta upp de attribut som används för dessa färdigheter. Prioritera dessa. Sätt ut färdigheter. Lägg på en bakgrundsbeskrivning och lite prylar. Klart - du har nu en necromancer och du har inte använt en template.

Vill du kan du sätta ett eller ett par beskrivande ord framför "necromancer", exempelvis "egentligen rätt snäll" eller "skitond", och låta bli att bestämma namn på rollpersonen. Skriv om bakgrunden en aning så att den blir mer generisk och stämmer med det beskrivande framför "necromancer". Vips så har du gjort en ny template, "egentligen rätt snäll necromancer". Den kan du sedan lägga ut på nätet till hjälp för någon annan d6-spelare som vill ha en necromancer men behöver lite hjälp och inspiration.
Jag har faktiskt aldrig spelat D6 hitintills, men jag måste ju säga det att det du beskriver låter som ett väldigt underbart system.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Det tål dock att sägas att fantasy är kanske den genre som mest förknippas med "inlåsningar".

Med andra ord, medan du har helt rätt i att d6 generellt vare sig tvingar eller behöver fasta yrken; så är det fullt förståeligt att om det finns något d6 spel (d6 space, d6 fantasy etc) som erbjuder låsta roller så ska det vara fantasy.

Det visar sig oftast att fantasy-konceptet med "en krigare, en tjuv, en präst och en magiker" närmast kräver inlåsningar.

Om spelarna kan slå fram karaktärer som är mer flexibla och breda tenderar de att göra så. Utan att förlora någonting på det.

Det är i spel med hårda skiljelinjer mellan arketyperna som det gäller att specialisera sig. Ofta är det inte för att specialisering är bättre, utan för att generalisering avsiktligt gjorts till ett sämre val.

Allt detta säger jag för att försvara tanken på inlåsningar. De brukar liksom krävas för att uppnå den klassiska bilden av fyra helt olika äventyrare som behöver varandra eftersom de var och en saknar några helt grundläggande färdigheter.

Och det är ju inget fel på det. En sådan uppdelning gör ju att gruppen stärks, eftersom alla behöver varandra och ingen klarar sig på egen hand.

Men för att återgå till ämnet :gremwink: så har Krille helt rätt i det han säger :gremsmile:. Jag ville väl mest förmedla tanken på att du inte automatiskt ska se templates och inlåsningar som någonting dåligt - framför allt inte i fantasy, där dessa begrepp utgör själva grunden i många fall.

Sedan är det ju en helt annan sak att i princip alla fantasyrollspel har skapats som en reaktion på den strikta uppdelningen i Dungeons & Dragons. :gremcool:
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
460
Location
Linköping
Härligt! Jag har alltid gillat D6-systemet, men bara haft det till Stjärnornas krig, och aldrig haft energi att flytta det till annan miljö. Funderade på att använda det i en Errol Flynn-piratmiljö någon gång för sisådär 15-20 år sedan.
 
Top