Mogger
Hipsteranka
Det är höst. Det är dags att skriva på gamla spelprojekt. Jag kikade på Daemon, mitt alternativa system till Warhammer Fantasy Roleplay och slog av [enter hybris] hur jäkla bra det är! Och hur mycket Warhammer det känns! Så, jag ska fortsätta så länge det känns kul
Det här är första steget när man skapar karaktär. Jag använder inte termen "ras" i spelet utan "släkte", men tänkte att det nog kan funka som clickbait för någon rättshaverist som upprörs av det
Iaf, Välj släkte.
1. Välj släkte.
Som ni ser här är poängen inte bara att ge spelarna ett val utan även att visa hur släktet uppfattas/uppträder. Jag vill att människan ska framstå som impulsiv och kortsiktig, men även flexibel och mångsidig. Så det finns utrymme för ganska mycket i den här kategorin.
Dvärgen har en fot kvar i berget och en i människans nya värld. De är fortfarande stolta och starka men deras kulturella särdrag börjar luckras upp en aning. Men de är fortfarande tungt traditionsbundna och ortodoxa.
Alven är ett förlorat släkte. Som en döende ros. Ni vet, det klassiska.
Halvlingen är typ som i Sagan om Ringen, fast med stråk av rackartyg och fuffens.
En talang är inte direkt regelbunden utan är snarare en liten fingervisning om hur rollpersonen beter sig och som kan ge någon slags bonus eller så i vissa sammanhang. Typ "Jag är ett läshuvud. Jag måste ju känna någon i bokaffären?" eller "jag tror inte att jag hade nyckeln med mig. Jag är ju försiktig av mig."
Förslag på fler?
Det här är första steget när man skapar karaktär. Jag använder inte termen "ras" i spelet utan "släkte", men tänkte att det nog kan funka som clickbait för någon rättshaverist som upprörs av det
Iaf, Välj släkte.
1. Välj släkte.
Släkte | Chaos | Talanger (välj en) | Egenskaper |
Människa | 7 | Anpasslig, Idealistisk, Hotfull, Läshuvud, Slug, Lojal, Opportunistisk, Karriärist, Kortsiktig, Hämndlysten, Dekadent, Översittare | 3 i alla |
Dvärg | 6 | Berget i blodet, Packåsna, Envis, Uppfinnare, Självständig, Misstänksam, Orädd, Sparsam, Hederlig, Ärofull, Oförsonlig, Dödsföraktande, Principfast, Hammarnäve | 4 i Sty & Vig. 2 i Rör & Kar. 3 i resten. |
Alv | 5 | Skogens väktare, Odödlig, Ouppnåelig, Ett med naturen, Sorgbunden, Vacker, Blasé, Hököga, Bitter, Moderlig, Passionerad, | 2 i Sty & Vig. 4 i Rör & Vak.3 i resten. |
Halvling | 4 | Omärklig, Gourmand, Glädjespridare, Sagoberättare, Nyfiken, Försiktig, Kock, Skojare, Sorglös, Skattletare | 2 i Sty & Skä, 4 i Kyl & Kar. 3 i resten. |
Dvärgen har en fot kvar i berget och en i människans nya värld. De är fortfarande stolta och starka men deras kulturella särdrag börjar luckras upp en aning. Men de är fortfarande tungt traditionsbundna och ortodoxa.
Alven är ett förlorat släkte. Som en döende ros. Ni vet, det klassiska.
Halvlingen är typ som i Sagan om Ringen, fast med stråk av rackartyg och fuffens.
En talang är inte direkt regelbunden utan är snarare en liten fingervisning om hur rollpersonen beter sig och som kan ge någon slags bonus eller så i vissa sammanhang. Typ "Jag är ett läshuvud. Jag måste ju känna någon i bokaffären?" eller "jag tror inte att jag hade nyckeln med mig. Jag är ju försiktig av mig."
Förslag på fler?