Nekromanti [Daemon] Talanger åt raser?

Mogger

Hipsteranka
Det är höst. Det är dags att skriva på gamla spelprojekt. Jag kikade på Daemon, mitt alternativa system till Warhammer Fantasy Roleplay och slog av [enter hybris] hur jäkla bra det är! Och hur mycket Warhammer det känns! Så, jag ska fortsätta så länge det känns kul ;)

Det här är första steget när man skapar karaktär. Jag använder inte termen "ras" i spelet utan "släkte", men tänkte att det nog kan funka som clickbait för någon rättshaverist som upprörs av det ;)

Iaf, Välj släkte.
1. Välj släkte.
SläkteChaosTalanger (välj en)Egenskaper
Människa
7
Anpasslig, Idealistisk, Hotfull, Läshuvud, Slug, Lojal, Opportunistisk, Karriärist, Kortsiktig, Hämndlysten, Dekadent, Översittare 3 i alla
Dvärg
6
Berget i blodet, Packåsna, Envis, Uppfinnare, Självständig, Misstänksam, Orädd, Sparsam, Hederlig, Ärofull, Oförsonlig, Dödsföraktande, Principfast, Hammarnäve4 i Sty & Vig. 2 i Rör & Kar. 3 i resten.
Alv
5
Skogens väktare, Odödlig, Ouppnåelig, Ett med naturen, Sorgbunden, Vacker, Blasé, Hököga, Bitter, Moderlig, Passionerad, 2 i Sty & Vig. 4 i Rör & Vak.3 i resten.
Halvling
4
Omärklig, Gourmand, Glädjespridare, Sagoberättare, Nyfiken, Försiktig, Kock, Skojare, Sorglös, Skattletare2 i Sty & Skä, 4 i Kyl & Kar. 3 i resten.
Som ni ser här är poängen inte bara att ge spelarna ett val utan även att visa hur släktet uppfattas/uppträder. Jag vill att människan ska framstå som impulsiv och kortsiktig, men även flexibel och mångsidig. Så det finns utrymme för ganska mycket i den här kategorin.

Dvärgen har en fot kvar i berget och en i människans nya värld. De är fortfarande stolta och starka men deras kulturella särdrag börjar luckras upp en aning. Men de är fortfarande tungt traditionsbundna och ortodoxa.

Alven är ett förlorat släkte. Som en döende ros. Ni vet, det klassiska.

Halvlingen är typ som i Sagan om Ringen, fast med stråk av rackartyg och fuffens.

En talang är inte direkt regelbunden utan är snarare en liten fingervisning om hur rollpersonen beter sig och som kan ge någon slags bonus eller så i vissa sammanhang. Typ "Jag är ett läshuvud. Jag måste ju känna någon i bokaffären?" eller "jag tror inte att jag hade nyckeln med mig. Jag är ju försiktig av mig."

Förslag på fler?

Mogger

Hipsteranka
Caligo;n113233 said:
Varför kallar du ras för släkte? Passar det bättre i warhammer?
Jag gillar inte ordet. Helt enkelt. Dels för sitt bagage men även för att jag tycker att termen andas med 1800-tal än medeltidsfantasy.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ska inte dvärgar ha Hämndlysten? Book of grudges och allt det det där?

Kortsiktig på människor? (Jag tänker på vår magnifika förmåga att förstöra naturen och liknande).

Både människor, dvärgar och hober kanske sak ha en talang för sina släktingar (och vänner), att man ställer upp. Nepotism? Blodstrogen?

(Jag vet inte om det var meningen att man skulle ge tips och sånt).

För övrigt, "ras" är ju förutom hela sitt bagage ett felaktigt ord. Alver, dvärgar och hober är arter, inte raser.

Och nån jävel retar det alltid ...

Mogger

Hipsteranka
Skarpskytten;n113254 said:
Ska inte dvärgar ha Hämndlysten? Book of grudges och allt det det där?

Kortsiktig på människor? (Jag tänker på vår magnifika förmåga att förstöra naturen och liknande).

Både människor, dvärgar och hober kanske sak ha en talang för sina släktingar (och vänner), att man ställer upp. Nepotism? Blodstrogen?

(Jag vet inte om det var meningen att man skulle ge tips och sånt).

För övrigt, "ras" är ju förutom hela sitt bagage ett felaktigt ord. Alver, dvärgar och hober är arter, inte raser.

Och nån jävel retar det alltid ...
Bra! Tack! Tror människorna får hämndlysten så får dvärgarna "oförsonlig" istället.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det heter det i "Järn" också.

Jag hade tänkt det eller "släkte"i Guld och gravkamrar.

Mogger

Hipsteranka
Mundo;n113096 said:
Vilka är grundegenskaperna?
Styrka
Vigör
Rörlighet
Skärpa (funderar på att byta namn till Förnuft, Klokhet eller liknande)
Kyla
Vaksamhet
Karisma