Jag håller på att konstruera ett magisystem till ett nästan-high fantasy rollspel, och har några frågor;
Ska man slå en halv miljon tärningar?...
..och vad är denna halva miljon tärningar bra till?. Tjänar den något syfte, eller sölar den bara ner spelandet?. Kort sagt vill jag ha ett gärna motiverat svar på hurvida spelaren//spelledaren föredrar ett enkelt magisystem framför ett avancerat.
Ska magi förklaras eller ska den bara "vara"?
Ska reglerna berätta helt hur magi verkar i världen och hur magi är uppbyggt?, eller ska magi vara en mystisk kraft som ingen direkt vet något om?. Hur teknisk ska man bli?
Ska man slå en halv miljon tärningar?...
..och vad är denna halva miljon tärningar bra till?. Tjänar den något syfte, eller sölar den bara ner spelandet?. Kort sagt vill jag ha ett gärna motiverat svar på hurvida spelaren//spelledaren föredrar ett enkelt magisystem framför ett avancerat.
Ska magi förklaras eller ska den bara "vara"?
Ska reglerna berätta helt hur magi verkar i världen och hur magi är uppbyggt?, eller ska magi vara en mystisk kraft som ingen direkt vet något om?. Hur teknisk ska man bli?