Ska man slå en halv miljon tärningar?...
Eftersom magi inte finns i verkligheten, finns det heller inte något magisystem som är att betrakta som "rätt". kort sagt, om du tycker att din vision om hur magin skall fungera i din värld behöver många tärningar: gör ett magisystem med många tärningar. I övrigt brukar onödiga tärningar enbart vara ett gissel, så se till att optimera förhållandet viktighet/tärningar.
Ska magi förklaras eller ska den bara "vara"?
Om du gör ett system för användandet av magi har du redan en modell för hur magi "fungerar". Då är det lika bra att gå hela vägen ut och dessutom förklara magin, eftersom detta ger spelaren en känsla av att det finns ett skäl till magireglerna. Om magin bara skall vara ett plotverktyg och endast nyttjas av spelledaren för att föra fram historien, så tycker jag nästan att det är mest stämningsfullt om magi är just frånvaron av regler och rationalitet. Men som sagt: har du rationaliserat en halva av magin är det lika bra att du rationaliserar den andra halvan, annars blir det hela bara halvfärdigt och godtyckligt.
Själv har jag en teori för kategorisering av magi. Den delar upp möjliga magisystem i två kategorier.
Först har vi de system som baseras på tanken att magin är en, eller flera, "krafter" med en egen oberoende existens i ditt universum, att magi är en energiform, ungefär som Eons filament eller Star Wars "the force". En magiteori kommer då att avhandla hur denna "kraft" uppför sig och hur magikern gör för att nyttja kraften för att uppnå magiska effekter (eller i alla fall hur magikern *tror* att han gör, beroende på om du vill att din värld ska vara tekniskt eller mystiskt orienterad").
Den andra approachen är att göra magin procedurell, det vill säga: magin är bara effekterna av vissa specifika handlingar, som syftar till att påverka universum på ett visst sätt. Här ges inte magin självständig substans, istället kan mediet genom vilken magin utövas vara gudar (till vilka magikern ber), andar (som magiekrn övertalar med olika medel), magikerns egen kropp (han har tränat den till omänsklig prestationsförmåga) supermäktig teknologi från en glömd härskarras eller någon specialmetod för att påverka universums naturliga krafter genom naturliga tillvägagångssät som ingen tänkt på tidigare (som att man blandar vissa örter och får effekten "eldboll").
perosnligen tycker jag att båda approacherna är lika spännande. Den första ger möjligheten att skapa en kul gummifysik till sin spelvärld som ger magikerna en akademisk prägel. Den senare ger möjligheten att föra in en rad företeelser och fenomen i sin spelvärld som gör den mer intressant och mångfacetterad. den gör magin och magikerna mer jordnära eftersom de ju inte har hand om någon vag magisk "substans", utan gör helt vettiga grejer som alla kan förstå logiken bakom efter ett minimum av förklaring. Därmed inte sagt att de inte kan verka mystiska, bara mindre akademiska och svåruppnåeliga.