Nekromanti Dagens återblick: Tänk om ÄS aldrig hade avvecklats?

Ja, mina älskade vänner...precis som trådtiteln lyder: Tänk om Äventyrsspel/Target Games aldrig hade avvecklats? Tänk om Drakar och Demoner och andra rollspel fortfarande fanns kvar i ÄS regi? Tänk om den där datorspelssatsningen aldrig hade genomförts? Tänk om Chronopia bara var en ond mans mardröm? Chaosium måste ju också ha genomlidit några svåra år, men de gav aldrig upp. Jag tänker också osökt på hårdrockbranschen där fornstora grupper var tvungna att kämpa sig igenom den olidliga grunge-eran, där band bytte ut medlemmar titt som tätt men till slut kom ut som segrare i en långlivad kamp. Detta genom att släppa skivor samt turnera, turnera och åter turnera. De gav aldrig upp. Riktiga kämpar ger aldrig upp. Kanske ledningen för Target Games var för vek? För girig? Vad var det som hände egentligen? Varför gav de upp när man satt på rollspelet som var först, störst, bäst? Fanns de sanna fansen ens med i ekvationen eller var allt bara kallsinnade försäljningskurvor och kalkyler på whiteboards i Frihamnen? Var tog den kaxiga glöden vägen?

Ok, tack så mycket. Men jag har inte råd att köpa den där boken. Kan inte någon som har läst boken berätta varför de la ner sina rollspel? Varför gav de upp?

Mogger

Hipsteranka
Grisodlar'n;n324970 said:
Ok, tack så mycket. Men jag har inte råd att köpa den där boken. Kan inte någon som har läst boken berätta varför de la ner sina rollspel? Varför gav de upp?
Som alla företag dom slutar; dålig lönsamhet.

Måns;n324971 said:
Som alla företag dom slutar; dålig lönsamhet.
Det kan väl ändå inte ha gått så dåligt? Var den ekonomiska knäcken att Kult inte fick säljas på Stor & Liten längre? De kunde ju ha skurit ned på anställda också. Sinkadus var ju bara en plansch vid den här tiden och behövde knappast skribenter eller redaktion.

De hade ovannämnda Kult och Mutant Chronicles som var tämligen nya produkter då (jag antar kallt här att Chronopia var en grov felsatsning här). Kult måste ju ha sålt rätt bra med tanke på all uppståndelse. Lite som W.A.S.P.s tidiga plattor sålde bra på att de kastade rått kött på publiken och liknande. All publicitet är bra publicitet-köret.

Det senare Paradox satt ju på rättigheterna både till Conan (hur de nu kan göra det?) och alla ÄS rollspel. De måste ju ha dragit in lite kulor via sina datorspel också, tillräckligt för att hålla de gamla rollspelen vid liv eller reboota dem själva när ekonomin var bättre?

Tänk om Iron Maiden hade lagt av efter Blaze-eran. Iron Maiden består t ex av flera stora holding bolag. Tänk om de bara skulle ha rullat över och gett upp som Target Games när skivförsäljningen dalade? Fan, de spelade ju t o m på råtthålet Cirkus då. De stora arenornas tid var förbi. Men de gav inte upp och fyller nu jättearenor igen. De är faktiskt mer framgångsrika nu än någonsin, konstigt nog. Det kunde ÄS också ha varit om de hade haft mer balls.

Fast det är ju inte ÄS. Det är som om en massa coverband hade tagit över där Maiden gav upp efter Blaze-eran.:sad:

Mogger

Hipsteranka
Seriöst, din tes att ÄS var mesar som bara gav upp är larvig och naiv.

Ps. Jag tycker Iron Maiden skulle lagt av efter Paul DiAnno.

Måns;n324991 said:
Seriöst, din tes att ÄS var mesar som bara gav upp är larvig och naiv.

Ps. Jag tycker Iron Maiden skulle lagt av efter Paul DiAnno.
Ok, det är din åsikt. Men du har ju läst den där dyra boken om ÄS så det handlade tydligen bara om krasshet, kronor och ören. Ja, de kanske aldrig var några eldsjälar överhuvudtaget.

PS. Lyckligtvis delar inte Steve Harris, resten av bandet och miljontals fans din uppfattning. Hade ÄS för övrigt haft någon med Steve Harris driv hade de aldrig lagt av 1999. Där kan man snacka äkta eldsjäl.:)

Tant Ragnar

Gamle usling
Grisodlar'n;n324970 said:
Boken finns på ett gäng bibliotek i Stockholm. Bor du inte i Stockholm så kan man ändå be sitt lokala bibliotek att beställa in boken för typ en tjuga.

Klingonsylt

Swordsman
Om du vill läsa Äventyrsspelsboken kan du ju höra med ditt närmaste bibliotek. Om de inte har den kan de köpa in den eller låna den någon annanstans ifrån.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Grisodlar'n;n324979 said:
Fast det är ju inte ÄS. Det är som om en massa coverband hade tagit över där Maiden gav upp efter Blaze-eran.:sad:
Det där är bara en fråga om perspektiv. Liksom det finns de som anser att lineupen med Paul DiAnno på sång är det »äkta« Maiden, så finns det de som anser att Drakar och Demoner 6 är det »äkta« DoD. Det handlar mycket om vilken version man själv började med.

Grisodlar'n;n324948 said:
Det kan väl ändå inte ha gått så dåligt? Var den ekonomiska knäcken att Kult inte fick säljas på Stor & Liten längre? De kunde ju ha skurit ned på anställda också. Sinkadus var ju bara en plansch vid den här tiden och behövde knappast skribenter eller redaktion.
Att rollspelen inte längre såldes i leksaksbutiker var förstås ett bakslag, men samtidigt bara en del av anledningen att det började gå sämre för rollspelen.

Rollspel konkurrerar nämligen med alla andra fritidssysslor och under Äventyrsspels glansdagar fanns det helt enkelt inte så jäkla mycket att göra på sin fritid om man var intresserad av fantasy och SF.

På nittiotalet seglade snabbspelade kortspel (som t.ex. Magic: The Gathering) och allt fräckare datorspel upp som tänkbara alternativ. Och i denna konkurrens blev det allt svårare för rollspelen att hävda sig.

Boken om Äventyrsspel köptes f.ö. in av ganska många bibliotek, så du kan alltid kolla om den finns att låna i närheten av dig.

Jo, jag kan säkert beställa boken på bibliotek i Västerås. Men man borde ju tycka att en som redan har boken kan komma med ett snabbare svar på ett rollspelforum än vad det skulle ta att beställa ett fysiskt ex av en biblioteksbok?:)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Grisodlar'n;n325002 said:
Jo, jag kan säkert beställa boken på bibliotek i Västerås. Men man borde ju tycka att en som redan har boken kan komma med ett snabbare svar på ett rollspelforum än vad det skulle ta att beställa ett fysiskt ex av en biblioteksbok?:)
Det är ju flera som har svarat dig.

Jag tänkte mest att du kanske var intresserad av att läsa vad de som faktiskt var inblandade sagt om saken hellre än att få sammanfattad andrahandsinformation från tredje part.

Dante;n325000 said:
Det där är bara en fråga om perspektiv. Liksom det finns de som anser att lineupen med Paul DiAnno på sång är det »äkta« Maiden, så finns det de som anser att Drakar och Demoner 6 är det »äkta« DoD. Det handlar mycket om vilken version man själv började med.

Att rollspelen inte längre såldes i leksaksbutiker var förstås ett bakslag, men samtidigt bara en del av anledningen att det började gå sämre för rollspelen.

Rollspel konkurrerar nämligen med alla andra fritidssysslor och under Äventyrsspels glansdagar fanns det helt enkelt inte så jäkla mycket att göra på sin fritid om man var intresserad av fantasy och SF.

På nittiotalet seglade snabbspelade kortspel (som t.ex. Magic: The Gathering) och allt fräckare datorspel upp som tänkbara alternativ. Och i denna konkurrens blev det allt svårare för rollspelen att hävda sig.

Boken om Äventyrsspel köptes f.ö. in av ganska många bibliotek, så du kan alltid kolla om den finns att låna i närheten av dig.
Angående Maiden. Det finns säkert en handfull gamla purister som tycker att Iron Maiden med Paul Day eller Dennis Wilcock var det "äkta" Maiden också. Men liknelsen med DoD6 haltar en aningen, eftersom Steve Harris, grundaren och kaptenen på Maiden-skutan, har varit med hela tiden från begynnelsen. Det kan man inte säga om folket från Riotminds eller senare köpare av rättigheter.

Rollspel, inklusive det hemska Kult, såldes fortfarande på Zetterlunds leksaker i Västerås efter den plötsliga moralpaniken. Jag tror det mest rörde sig om leksaksaffärer i Stockholm. Det fanns några Sinkadusinsändare rörande hela kontroversen såvitt jag minns, men jag orkar inte läsa om dem nu.

Datorspelen idag är ju ännu häftigare än vad som fanns till Amigan under 90-talet. Så hur kommer det sig att folk fortfarande producerar rollspel? Konkurrensen måste ju vara ännu hårdare idag?

Dante;n325004 said:
Det är ju flera som har svarat dig.

Jag tänkte mest att du kanske var intresserad av att läsa vad de som faktiskt var inblandade sagt om saken hellre än att få sammanfattad andrahandsinformation från tredje part.
Det rätta svaret var alltså dålig lönsamhet och konkurrens från datorspel?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
De företag som lever på rollspel och var mer än två-tre anställda är väääldigt få idag, trots att rollspel är större än någonsin.

Vad exakt är det du saknar med just ÄS? Hur hade rollspel i Sverige idag sett ut om din vision av ett kvarvarande ÄS uppfyllts?