Nekromanti Dagens fråga om te!

Johan K

Gammal & dryg
Blivit lite sugen på att testa lite te, som omväxling till kaffe..
Vet att det brukar finnas en del goda sorter på Indierummet på GothCon, vad de heter vette hundan. Så tippsa mig gärna därifrån..
I övrigt så kom med förslag om te-sorter & motivera gärna varför just jag ska dricka det.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Problemet med tesorter är att olika tebutiker har olika blandningar, även om de ibland heter samma saker. jag kan tex rekommendera en mängd från théshoppen i Luleå, men knappt några alls från téhörnan i Uppsala (deras 'chai' har typ ingenting gemensamt med den från luleå i alla fall!) och det är i princip bara Kahls Téer (som jag vet om) som sträcker sig i en kedja över hela landet.
Av Kahls tycker jag om det som kallas 'Wizard', men de enda jag köper på Kahls är sådana som har roliga namn som inte finns på de normala tebutikerna.

Om du tar en sväng förbi Luleå, gå in i Smedjan, till Thé-shoppen, och köp deras:
Chai
Svart Mint
Polkagris
Earl Grey
Gunpowder
Nefertiti
Ramses II
Luleåblandning (OBS VIKTIG)
och Norrsken.

Annars finns det ett ställe i Saluhallen i Uppsala som har ett te med grapefrukt och ingerfära som är rätt gott.

solvebring

Superhero
Föredrar själv English Breakfast. Har en ganska typiskt smak, fast mustigare. Smakrik och mustig skulle jag säga. Riktigt gott.

Sodivra

Champion
Indierummet All Stars:

Lapsang Souchong - Det där starka god-damn tét som luktar tjära i hela rummet.
Chai - Murrigt, kanelsmakande.
Mittens Rike och Wizard är två rätt balanserade blandsorter med mycket smak som brukar vara populära. (Jag har även sett de blandningarna kallas "Solens Rike" och "Lord of the Rings")
Jasmin och Gunpowder har vi också tagit med. Jasmin smakar väldigt milt och lite annorlunda från svart te, och gunpowder är det där som både ser ut som och smakar träsk. Men det är en angenäm smak! Går att göra flera koppar te på en sats.

Kanske har du testat vårt mintté också, men hur man får tag på det är ett mysterium. Det ska vara ett friskt doftande te som ser ut som finhackade gröna löv.

w176

Förlorad dotter
Gemisha. Matigt grönt te (som funkar till mat alltså) som innehåller rostat ris och smakar POPCORN.

Annars har jag fått en ny favorit i mate. Inte te men innehåller koffein. Och de har en svag lukt som påminner om fin och mysig piptobak. Finns att köpa ekologiskt i lösvikt på vanliga matvaruaffärer.

Annars säger jag What they said *Pekar på Xhahkal och Arvidos*

Storuggla

Champion
Nu vet jag inte om jag ska vara sådär sjukt snobbig eller inte. Okej, en liten snobbism kanske: Te som kommer i en tepåse är skit. Du får den sämsta kvalitén och en platt smak med bismak av tvål och Vitulv.
Tea Centre har riktigt bra tesorter och blandningar, tyvärr ligger det inte i närheten av dig men har postorder, fast när man handlar te vill man gärna lukta på bladen också, och det går ju inte över nätet. Tyvärr.
Nå, på rak arm kan jag väl tipsa om Bancha (då du kanske inte är van grönttedrickare och det är en bra inkörsport, Söderblandning som smakar fruktigt och tropiskt, en intressant blandning, Spice Blend om du vill testa chai (då med mjölk och socker till naturligtvis).
Sedan kan jag ju tipsa om Orwells åsikter om te, som finns här.

Men jag skulle råda dig att hitta en tehandlare i närheten av dig och be dem om råd och lukta ordentligt på bladen innan du köper något.

Storuggla, ety smaken är som korea

DesertRain

Hero
Själv dricker jag mest kaffe men eftersom du bor i Lund så kan du ju gå till den te-affären som ligger i närheten av SF-bion. Där finns allt möjligt och personalen kan säkert hjälpa dig att hitta något.

Organ

Out of time, out of mind
w176 said:
Gemisha. Matigt grönt te (som funkar till mat alltså) som innehåller rostat ris och smakar POPCORN.
Som diplomerad innehavare av en grov popcornfetisch måste jag bara veta var man får tag på detta.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
"Som diplomerad innehavare av en grov popcornfetisch måste jag bara veta var man får tag på detta."

På Hornsgatspuckeln.
Mange takk! :gremlaugh:

Appropå ingenting så går jag hos en kiropraktor som låter precis som du. Om jag blundar är det som att sitta i ditt kök, minus fika och med ryggont.

/Anders, knådad av ugglan

Björn den gode

Swashbuckler
snobberi snobbera

Först får jag bara hålla med, att dricka te från tepåsar är väl typ som att röka nikotinplåster, tämligen meningslöst.

Sen om man ska vara en riktig snobb så är det inte Tea Centre (som jag dock använder en hel del också för att dom är billiga) utan In the Mood for Tea som är stockholms pärla. Ja det är ruskigt dyrt men helt klart värt det, och framförallt om man inte har koll på te men ändå är nyfiken på vad som är grejen (och inte är student eller dylikt) så är det ett jättebra ställe att börja på då personalen (eller ja, när jag har varit där så har det alltid varit en av två personer men jag tror inte dom är så många fler) är mycket kunniga och kan hjälpa dig att välja bra sorter att börja med, och även provsmaka om det är så.

Ok, nu har jag gjort dagens gratisreklam, vad rekommenderar jag själv för te då?

Jag tycker att något slags Puerh är något som man bör ha prövat på som tedrickare.

Jag kan också rekommendera Darjeelingprovinsen och där i vart fall deras finare teer är väldigt lämpliga om man bara vill göra en kopp åt gången eftersom de har mycket kort dragtid (samma blad kan sen användas igen), vilket gör att de fortfarande är varmt när man ska dricka.

Slutligen finns det många bra teer från Yunnan som är svarta teer men med en mildare ibland även lite nötig smak.

Ok, en snobbåsikt till, tyvärr är det så att de flesta blandningar som går att köpa i butiker är extremt tråkiga, dels är de alldeles för söta och dels har jag känslan av att man använder rätt dåligt te i grunden som man inte hade fått sålt om det inte dränktes i söta estrar. Det går säkert att hitta undantag men generellt sätt gäller att ju konstigare namnet är desto sämre kvalité är det i påsen.

Storuggla

Champion
Re: snobberi snobbera

"Sen om man ska vara en riktig snobb så är det inte Tea Centre (som jag dock använder en hel del också för att dom är billiga) utan In the Mood for Tea som är stockholms pärla."

Som jag sa, jag tillät mig en snobbism och det fick bli att ondgöra mig över påsarna. :gremwink:
De gånger jag vart inne på In the Mood for Tea har de alltid haft slut på det jag velat ha. Okej, rättelse, den enda gången jag vart inne där har det vart så och sedan dess har jag inte haft ork att ta mig dit (Tea Centre ligger i närheten av serienasaren och så blir det lättare och latare).

Storuggla, propsar på tjingen

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Själv föredrar jag rooibos (»rött te«) vilket inte alls är te utan nån malen bark eller rot eller nåt. Sak samma! Även det finns med en mängd smaksättningar: det godaste jag vet till dags dato är en blandning med blåbär och lingon.

Det fina med rooibos är att det inte innehåller koffein och alltså till exempel inte kan börja strula med nattsömn och dylikt för de som är känsliga för sånt. Får heller aldrig den där bittra bismaken som fort kommer av svarta tesorter (i fallet Lipton Yellow Label behöver man till exempel bara visa påsen för tekoppen så blir vattnet beskt och jävligt - ekonomiskt för dem som gillar det!).

Storuggla

Champion
"Det fina med rooibos är att det inte innehåller koffein och alltså till exempel inte kan börja strula med nattsömn och dylikt för de som är känsliga för sånt. Får heller aldrig den där bittra bismaken som fort kommer av svarta tesorter (i fallet Lipton Yellow Label behöver man till exempel bara visa påsen för tekoppen så blir vattnet beskt och jävligt - ekonomiskt för dem som gillar det!)."

Rooibos är superduper. Inget koffein som du sa, och man kan låta det dra i evigheter utan att det blir beskt. Faktum är att ju längre det drar destu bättre, så låt bara det dra medan du dricker. Och om det kallnar är det bara att stoppa in i micron och värma upp, ingen smakförändring. Lysande stuff!
Osmaksatt rooibos smakar lite nötigt. Smaksatt rooibos smakar.

Storuggla, en buske från sydafrika

Vimes

Sillkung
Arvidos said:
Lapsang Souchong - Det där starka god-damn tét som luktar tjära i hela rummet.
Tycker man att Lapsang är för hardcore kan jag rekomendera Sir William. Rökigt, men snällare än Lapsang (som jag för övrigt kallade för "läder-te" när jag var yngre).