snobberi snobbera
Först får jag bara hålla med, att dricka te från tepåsar är väl typ som att röka nikotinplåster, tämligen meningslöst.
Sen om man ska vara en riktig snobb så är det inte Tea Centre (som jag dock använder en hel del också för att dom är billiga) utan
In the Mood for Tea som är stockholms pärla. Ja det är ruskigt dyrt men helt klart värt det, och framförallt om man inte har koll på te men ändå är nyfiken på vad som är grejen (och inte är student eller dylikt) så är det ett jättebra ställe att börja på då personalen (eller ja, när jag har varit där så har det alltid varit en av två personer men jag tror inte dom är så många fler) är mycket kunniga och kan hjälpa dig att välja bra sorter att börja med, och även provsmaka om det är så.
Ok, nu har jag gjort dagens gratisreklam, vad rekommenderar jag själv för te då?
Jag tycker att något slags Puerh är något som man bör ha prövat på som tedrickare.
Jag kan också rekommendera Darjeelingprovinsen och där i vart fall deras finare teer är väldigt lämpliga om man bara vill göra en kopp åt gången eftersom de har mycket kort dragtid (samma blad kan sen användas igen), vilket gör att de fortfarande är varmt när man ska dricka.
Slutligen finns det många bra teer från Yunnan som är svarta teer men med en mildare ibland även lite nötig smak.
Ok, en snobbåsikt till, tyvärr är det så att de flesta blandningar som går att köpa i butiker är extremt tråkiga, dels är de alldeles för söta och dels har jag känslan av att man använder rätt dåligt te i grunden som man inte hade fått sålt om det inte dränktes i söta estrar. Det går säkert att hitta undantag men generellt sätt gäller att ju konstigare namnet är desto sämre kvalité är det i påsen.