Nekromanti Dagens fråga om te!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
w176 said:
Och gillar man inte riktig rooibos kan man testa honeybush. Likande egenskaper, men jag föredrar smaken hos Honeybush
Låter porrigt. Bäst man tar och testar.

Basenanji

Postd20modernist
Drak-té

Jag skulle vilja rekommendera Oolong-té till att börja med.

För något år sedan fick vi en samling tésorter från Ceylon. Även om jag kan tänka mig att de téerna kanske inte räcker upp till den höga kvalitetsnivå som tex tea Centres utbud håller, gjorde upplevelsen av att dricka olika sorters Ceylon-té uppmärksam på en spännande nyansrikedom. Jag rekommenderar alltså att du letar efter goda (och kanske dyra) singalesiska (det heter så va?) téer.

/Basse

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Drak-té

Jag skulle vilja rekommendera Oolong-te till att börja med.
Inte för att jag vill påstå att det inte är gott, för det är det, men tycker du verkligen att det är ett nybörjarte? Min erfarenhet är att Oolong är ganska luriga, de är storbladiga så man kan inte använda tekula och knappt testrumpa, de är känsliga för för hög temperatur (flesta sorterna ligger strax under 80grader) och ska inte dra för länge, samt att man kan dra 3-4 gånger på samma blad så länge man inte brutit mot någon av de tidigare reglerna.

Alltså helt klart ofta ett väldigt gott te men det är rätt lätt att misslyckas med.

Sen när det gäller Ceylonteer så tycker jag absolut att du har en poäng, ofta kan man dessutom hitta snorbilliga ceylon i "world food"-affärer (ni vet dom där som säljer 25kgs förpackningar av ris), och prövar man några olika såna så tror jag oftast man hittar något som passar ens egen smak, kanske som sagt inte högsta kvaliten men jag använder det själv som frukostte eftersom jag ändå är för trött för att känna smaken så bra då.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Théshoppen, Luleå.
Eller kom förbi mig i Uppsala och du får en burk. Jag har upptäckt att jag inte dricker det om inte w176 är på besök :gremsmile:

EDIT: såg i efterhand (jag läser dåligt) att andra besvarat frågan bättre :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Tack & bock för alla svar!

En får tack & bock för alla svar om te!!
Skall börja testa mig fram lite här, skall testa & köpa lite av de sorter som nämnts här & se ifall det är någon smak som faller en mer på smaken.
Dock så får Ni som har mer kol på te hjärtans gärna fortsätta skriva ner mer eller mindre ovanliga tipps här!

Dimfrost

Special Circumstances
DeBracy said:
(i fallet Lipton Yellow Label behöver man till exempel bara visa påsen för tekoppen så blir vattnet beskt och jävligt - ekonomiskt för dem som gillar det!).
Jag dricker varje morgon en kopp påste Yellow Label som får dra typ fem minuter. Utan socker och mjölk. Och jag är inte alls förtjust i beska, till exempel när det gäller öl. Kära Bullen, är jag onormal?

Bunny

Crazy like a fool
Re: Drak-té

Basenanji said:
singalesiska (det heter så va?) téer.
Dina téer är från Singapore. Lankesiska téer är från Sri Lanka. :gremsmile: