Tag bort en dimension [OT]
"Men om universum tar slut någonstanns... Vad finns det utanför universum? Alltet är oändligt... eller kanske är det bara vår fantasi som sätter gränserna?"
Betrakta en boll. Titta i synnerhet på dess yta. Föreställ dig nu att du är en tvådimensionell varelse som lever på ytan och att bollens yta är universum. Du kan enbart titta framåt, bakåt, och åt sidorna. "Uppåt" eller "neråt" är ett koncept som i princip bara finns i högre matematik.
Bollen har en begränsad yta, men ytan i sig har inget slut. Oavsett hur långt du färdas åt något håll så kommer du inte att nå någon kant. Du kan till och med beräkna hur stor ytan är, men det ger faktiskt inte så mycket utom att det föremål som är längst ifrån dig är en viss sträcka bort.
Vad finns utanför universum? Tja, ur ditt tvådimensionella synfält så finns inget "utanför" universum. För att ett "utanför" ska bli begripligt så måste man införa en tredje dimension, en dimension som är lika ogripbar för dig som en fjärde dimension är för mig. Framåt och bakåt går bra, vänster och höger går skitbra, men uppåt och neråt? För din del är det lika obegripligt med en extra axel som ligger 90 grader både från framåt-bakåt och vänster-höger, som en extra axel som ligger 90 grader från framåt-bakåt, vänster-höger och uppåt-neråt samtidigt är för mig. Hittar jag en sådan fjärde dimension så kan "utanför" bli begripligt, på samma sätt som en tredje dimension gör "utanför" begripligt för en tvådimensionell varelse.
Inte för att det skulle påverka så särskilt mycket. Såvida du inte skulle kunna mäta denna tredje dimension (och det kan du ju inte - framåt-bakåt och vänster-höger går bra, men uppåt-neråt är en abstrakt matematisk konstruktion och ingenting som kan mätas) så har "utanför" ingen som helst påverkan på ditt universum. Konceptet saknar helt enkelt mening.
Men tänk om...
Tänk om du kunde resa i en tredje dimension. Tänk om du kunde vika din tvådimensionella rymd i den tredje dimensionen, så att en slumpvist punkt A (lämpligen där du befinner dig) kommer ypperligt nära en punkt B (lämpligen dit du vill). I så fall skulle resor kunna bli bra mycket kortare. I så fall skulle detta "utanför" kunna vara en genväg till varje känd punkt i ditt tvådimensionella universum.
Tanken är svindlande.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"