Nekromanti Dagens meningslösa nördfråga: Skalman vs Darkseid?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Darkseid!

I alla fall om jag skriver manus. Han är stor, ful och... uh... ond. (länge sen jag läste en blaska där han var med)

Skalman är ju bara liten, ful och harmlös. Visserligen ett geni också, men i min serie är tempot högt så då hinner han inte göra nåt. Han blir eliminerad ur handlingen lika fort som han kom in och alla läsare liksom "WTF?" och så får jag kultstatus. Woooo! :gremsmile:

Nightowl

Champion
Men...

...Batman har besegrat Darkseid. Och Skalman är smartare än Batman! :gremshocked:

Sedan har jag en observation: han har byggt om sig själv så en del av honom är större på insidan än utsidan, har konstruerat en maskin som kan färdas vart som helst i tid och rum... och är besatt av att kontrollera sin egen tid. Sammanträffande? I think not. (Skalman, alltså.)

Konfliktorsak: Darkseid tror att Anti-Livs-ekvationen är lösbar om man bara har mat- och sovklockan.

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är väl helt uppenbart:

Darkseid skrattar ondskefullt. Hans ögon börjar glöda, och omegaeffekten aktiveras för att skicka Skalman till evig icke-existens. Då tar plötsligt Skalman fram en spegel ur skalet och vändet omegaeffekten MOT Darkseid, som försvinner i ett moln av förödmjukelse.

Sedan spöar Bamse Kalibak, och Lille Skutt springer ifrån Black Racer.

/tobias

Nightowl

Champion
Egentligen håller jag ju med dig, men...

Darkseid skrattar ondskefullt.
...och så ringer mat- och sovklockan.
:gremooo:
Erik

Edit: Dessutom är Kalibak en kille som blivit så illa behandlad av sin pappa som man kan bli, så han är precis den sortens typ som Bamse skulle göra snäll.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Egentligen håller jag ju med dig, men...

Dessutom är Kalibak en kille som blivit så illa behandlad av sin pappa som man kan bli, så han är precis den sortens typ som Bamse skulle göra snäll.
Jo, det låter mer rimligt.

/tobias

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Men...

Sedan har jag en observation: han har byggt om sig själv så en del av honom är större på insidan än utsidan, har konstruerat en maskin som kan färdas vart som helst i tid och rum... och är besatt av att kontrollera sin egen tid. Sammanträffande? I think not. (Skalman, alltså.)
Gosh... de är ju sant. Min Skalman Fu är svag, jag har totalt förbisett hans fulla kapacitet. My plan is doomed! :gremshocked:

Johan K

Gammal & dryg
Utan att ha en susning om vem tusan Darkseid är så tror jag att Skalman vinner. Han har ju ta mig tusan allt i sitt skal & plockar fram rätt sak vid rätt tillfälle, utan problem.
Dock så är det ju ett problem som nämts här & det är nog mat & sovklockan. Men det ska nog inte vara några problem tror jag... :gremsmirk:

Örnie_UBBT

Swordsman
Darkseid inser nog vilket hot Skalman innebär mot hans planer och försöker slå ut honom utan att behöva ge sig in öppen strid, t ex genom att skicka Glorious Godfrey och DeSaad till Bamsedalen för att spela ut Skalmans vänner mot honom och plantera falska rykten om att Skalman är pedofil och har utnyttjat Teddy och Brumma sexuellt. På det sättet vinner Darkseid utan att behöva slåss.

Blir det öppen strid vinner Skalman varje dag i veckan, jag hade själv tänkt skriva något vitsigt om hur Skalman tog upp en spegel ur skalet för att reflektera Omegastrålarna tillbaka på Darkseid själv, men sedan upptäckte jag att det var så uppenbart att någon annan redan hade gjort det.

Andra intressanta spekulationer i sammanhanget:

Skalman vs Galactus?
Skalman vs Doomsday?
Skalman vs Jokern (kan bli en tuff match)?

hälsar
Örnie

Dimfrost

Special Circumstances

Jag fattar inte. Visserligen är min kunskap om Darkseid hämtad från ett par nummer av Stålmannen från 1990 eller så, som jag inte läst om på säkert tio år minst, så det kanske har något med den saken att göra? Jag är väldigt obildad på DC-serier i allmänhet. Annars diggar jag beskrivningen av Skalman ovan och undrar helt enkelt vad poängen är.

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Annars diggar jag beskrivningen av Skalman ovan och undrar helt enkelt vad poängen är.
Skalmans mest fascinerande uppfinningar är knutna till att manipulera tid och rum (jag glömde hans "hopfällbara" helikopter som får plats i en handflata). Samtidigt är han själv besatt av tiden, när han väl rör sig har han blixtsnabba reflexer, och ingen vet hur gammal han är (ungefär som det brukade vara med Wolverine, typ - där har vi en annan crossover jag gärna vill se, gärna under spanska inbördeskriget). Det senaste kan bero på att han är sköldpadda...

...men eftersom vi aldrig någonsin sett en annan sköldpadda i Bamse vet vi inte om Skalman är unik, en standardsköldpadda eller en sköldpadda plus (ungefär som Lille Skutt är en kanin plus).

Erik

Nightowl

Champion
Re: Dagens meningslösa nördfråga: Skalman vs Darks

Skalman vs Galactus?
Galactus är ju en fiende som bör överlistas, och klarar Reed Richards det klarar nog Skalman det också. Intelligens och planering är hans forte, inklusive fuskplanering av typen "i själva verket visste jag detta hela tiden!" (även känt som "vad Batman gör i Justice League").

Doomsday vet jag för lite om. Jokern... kan vara svår. Han är ju rent övermänskligt irrationell.

Kan påpeka att Skalman har en betydligt svagare Code Against Killing än de flesta amerikanska superhjältar; han har begått folkmord och utplånat en hel art intelligenta varelser (eller åtminstone en hel nation av dem) när de hotade kullarna.

Erik

Feliath

Swashbuckler
Vafan!

...men eftersom vi aldrig någonsin sett en annan sköldpadda i Bamse
Jävla våp, det har vi ju visst gjort :gremsmile:
När Bamse med entourage är på väg för att försöka hitta Bamses föräldrar efter någon översvämning eller sjunkande atoll eller whatever, så stannar de på Galapagos för att hälsa på Skalmans släkt. De är vanliga jättesköldpaddor fast de kan tala, mörkare gröna än Skalman och dissar honom för hans hetsighet. :gremsmile:

Så han är någon sorts sköldpadda plus, men ingen verkar observera skillnaden.

/Feliath — kufiskt really

Nightowl

Champion
Re: Vafan!

De är vanliga jättesköldpaddor fast de kan tala, mörkare gröna än Skalman och dissar honom för hans hetsighet.
Fast Bamse är kusin med en tvättbjörn, så det är antagligen inte samma sorts sköldpaddor bara för att han kallar dem släkt... :gremsmirk: ...vilket gör att my point holds. (Folks förmåga att föröka sig över artgränserna i Bamse är inte direkt utforskad. För att vara så bleedin' liberal är den hyfsat fixerad på förhållanden av samma art - och innan Feliath börjar rya och kalla mig våp över Ola Grävling och Mickelina, är min poäng snarast att vi inte vet om de kan få valpar.)

Erik, våp

Dilandau

Myrmidon

Så... vad du säger här är alltså att Skalman ... är från framtiden? Eller en magiker? Eller en gud i mänsk--- skäldpaddelig form? En galen vetenskapsman?

Min teori är att Skalman är en "alternate reality"-variant av Dr. Doom.

Nightowl

Champion

Så... vad du säger här är alltså att Skalman ... är från framtiden? Eller en magiker? Eller en gud i mänsk--- skäldpaddelig form? En galen vetenskapsman?
"Skalman är Skalman."
Bamse

"Jag är den jag är."
Gud (och Karl-Alfred, men...)

:gremgrin:

Min teori är att Skalman är en "alternate reality"-variant av Dr. Doom.
I see that theory and raise with this (som jag inte tror på, men på tal om "Gud i människohamn" och "galen vetenskapsman" i samma mening):

Skalman är en alternate reality-version av Washu Hakubi.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Personligen misstänker jag att Skalman, med sin förmåga att bända tid och rum, sin till synes totala självkontroll och obestämbara ålder egentligen är en uppvaknad med extrem positiv mental balans i Kult. Krösus Sork är med största sannolikhet en liktor.

Ymir

Liten kantbaron

Sannolikheten säger att Skalman i själva verket är en obskyr DC-hjälte. Hans namn är precis lagom krystat. Liksom, jfr Aquaman, Hawkman, Hourman, Elongated Man, Sandman, Plastic Man, Ragman, Owlman, Floronic Man, Angle Man, Tattooed Man, Ultraman....ja, det finns tillochmed en Turtle Man. Han och Skalman har säkert något komplicerat samband.

- Ymir, spekulerar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Vafan!

Folks förmåga att föröka sig över artgränserna i Bamse är inte direkt utforskad.
Vad förväntar du sig av ett ställa där förökning går till så att en mamma och en pappa tycker om varandra och... "kramar varandra lite extra hårt", som jag har för mig att det står när Bamse och Brummelisa skaffar snorungar.