Nekromanti Dagens Metro

Rosen

Myrmidon
För de som inte är nollåttor; dagens Metro innehåller en större artikel om dataspel och hur deras användning har spritt sig på senare år. Det på flera sätt intressanta med den är att den använder argument som verkar smått bekanta...

"Många har ännu inte insett vilket viktigt pedagogiskt verktyg de kan vara,"
"Skillnaden här är att man kan utveckla en rollfigur och påverka ett skeende."
"[Tjejer] tröttar fortare på spel som bara går ut på att döda. Kvinnor föredrar spel med variation där de får tänka strategiskt. Vuxna vill ha mer dramaturgi i sina spel."
"De är en form av interaktiv teater, säger [Ana L Valdés, journalist och författare]. Dataspel fyller ett djupare mänskligt behov genom att man får vara med och bestämma. På så sätt kan de liknas vid aktiv demokrati."
"I spelet kan man låtsas vara en jättevacker valkyria som är två meter lång, säger Ana L Valdés. Man kan skapa sig ett alter ego utan sina vanliga brister. Spelet kan fungera som social träning när man spelar med andra."

Recycling, or what? (-: Det enda "rollspel" som nämns vid namn är Baldur's Gate, men termen används också om Sims, som även den beskrivs som en "träningsarena för sociala färdigheter".

--
Åke

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag har hört att livet suger... därför är jag ganska glad över att inte ha något /images/icons/laugh.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "We're finally gonna thcore Beavith!"

Eleas

Hero
Humm... jag blir alltid lika irriterad när man kallar sifferspel för "rollspel". Äkta rollspel är spel i vilka man kan rollspela en karaktär, IMO. Det lär utesluta Baldur's Gate, skulle jag tro.

--
Björn

Eleas

Hero
Kan tilläggas att jag alltid känner varningssingnaler när orden "ungdomshobby", "pedagogisk" och "våldsimpulser" står att finna i samma artikel. =)

--
Björn

Discordian

Swordsman
Rollspel/dataspel

Jo, spindelsinnet brukar aktiveras då.

För att dra iväg på en tangent (eller hur man nu säger på svenska): finns det något dataspel som kan klassas som rollspel? Det däringa Vampire: the Redemption (tror jag det heter) ska ju ha lite inbygda bitar för att köra rollspel över nätet, men det lilla jag har läst tyder på att det är begränsat och väldigt buggigt. Och egentligen tänkte jag ju inte på flerspelarspel (eller multipläjer som det brukar heta i digitala sammanhang).

Nu har jag nog förvirrat mig tillräckligt.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Rollspel/dataspel

Tja... det finns ju alltid Daggerfall... om ni kommer ihåg det /images/icons/smile.gif
Everquest är väl ett dataspel som klassas som rollspel...

*känner på mej att jag har missförstått alltihop*

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Figgcimp...

Jocke

Man med skägg
MUSH

.. eller kanske Muck? eller nått.. men det är ju bara en massa jävla text, dessutomär det mästa (precis som allt annat online) jävligt porrit. vilket blir ganska otrevligt när man tänker på att 90% av alla Mush:are är killar :)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: MUSH

*förstår ingenting*

*kryper tillbaka in i sitt mörka hörn igen*

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Figgcimp...

Discordian

Swordsman

Daggerfall känner jag inte till. Everquest har jag sett referenser till, men är det inte vanligt "springa runt och dräpa monster" med grafik? Eller?

Någon nämnde MUSH, och det är väl det närmaste som finns. (Att det "bara" är en massa text tycker jag inte är någon begränsning - vanligt bordsrollspel är ju "bara" en massa prat.) ;)

Eleas

Hero

Daggerfall känner jag inte till. Everquest har jag sett referenser till, men är det inte vanligt "springa runt och dräpa monster" med grafik? Eller?

Någon nämnde MUSH, och det är väl det närmaste som finns. (Att det "bara" är en massa text tycker jag inte är någon begränsning - vanligt bordsrollspel är ju "bara" en massa prat.) :gremwink:

Enligt mina (måhända begränsade) erfarenheter är problemet med MUD (och även andra onlinerollspel) inte pratet, utan kobolderna. Hemma kan du skicka bort kobolderna för att köpa pizza. I Discworld MUD är det liksom inte mycket att göra om en Master Warrior springer ihop med dig och ditt gäng under hett rollspelande för att prata om the Matrix...

--
Björn

"Bonk to the head, yeah, yeah..."

Eleas

Hero
Re: MUSH

...and the results were, well, frankly... mush. :)

--
Björn

"Blessed be the forge,
which bring fire unto the furnace
and steam unto the boiler."

chrull

Stockholm Kartell

Jag har spelat två CRPG som jag har kunnat klassa som mer RPG än de vanliga Hack n' slash spelen som brukar bära namnet crpg...

De är två spel från samma tillverkare... Planescape: Torment och Fallout 2...

I båda spelen så finns det massor av alternativ som leder till olika lösningar och resultat... Och om man tänker att jag ska spela en ond tjuv i Torment, så får man ta de smällar det innebär...

chrull

Shadowcat

Veteran
Vad gällande Mud. Både grafiskt och textbaserat så finns det många där kobolderna springer omkring och förstör det hela. Jag brukar leta mig till de mindre Mud ställena (de som inte har så många deltagare) Där brukar man hitta många tillfällen till rollspelande. Jag kan rekomendera en som heter Allanthya. Det var ett tag sen jag spelade så att jag kan inte garantera att det fortfarande är bra.
Vad gällande grafiska muds så har jag följt lite debatten om de olika varianterna och de har stora problem med just rollspelandet. Det blir en massa powergamande för att komma upp i levels och få de värsta magiska vapnen. Ett spel som verkar ha lite mindre av detta problem är Asherons call (microsoft online spel) som har ett slags färdighetssystem i stället för levels. Dessutom så kör de ganska så ofta med Sl styrda äventyr.
Det finns ett spel som kanske kanske kan komma att kallas för datorrollspel (enligt mig) och detta spel är "Neverwinter Nights" Detta spel skall möjliggöra att man som SL kan skapa egna äventyr och ta kontroll över alla Sls och monster. Detta spel håller på att utvecklas nu. jag har hört två datum om att det skall släppas dels november detta år och dels november nästa år. Jag väntar i alla fall med spänning för att se ifall detta kan bli det datorrollspelet som verkligen kan kalla sig för det.

Shadowcat

virus

Veteran

Might & Magic spelen (av new world computing) borde väl även klassas som dator-rollspel....

I dessa förekommer ju iofs mycket hit and run taktik, man spöar monster, hittar skatter, får experience.....
MEN de flesta av dessa små uppdrag hänger ihop i någon röd tråd....

// [color:white]virus</font color=white>

Discordian

Swordsman

Åh, jag kommer ihåg Might and Magic I... CGI-grafik, högtalarljud och annat mysigt. :)

Fast jag vet inte om jag skulle kalla det rollspelande bara för att småquestarna hör ihop. I så fall är ju Diablo II också rollspel... det har ju iofs vissa likheter med koboldiskt dungeröjande. ;)

Om ett dataspel ska kallas rollspel tycker jag att personlig interaktion ska vara viktigare än strid, att de personer man interagerar med ska reagera på någorlunda realistiska sätt, och att man ska ha en rätt stor handlingsfrihet. Tyvärr kräver detta enormt mycket AI, och det är ju inte något som spelföretagen satsar speciellt mycket på, eftersom det lönar sig bättre med kool grafik och sånt. :p

virus

Veteran

Åh, jag kommer ihåg Might and Magic I... CGI-grafik, högtalarljud och annat mysigt. :)

:) själv har jag bara spelat det senaste av dem (MM8), men vet att det enda som skiljer spelen är story och själva utseendet...

Fast jag vet inte om jag skulle kalla det rollspelande bara för att småquestarna hör ihop. I så fall är ju Diablo II också rollspel...

Ok , men rollspel i min mening är just en grupp karaktärer som äventyrar, gör uppdrag i en viss miljö...
men diablo är nog ett slags rollspel

Om ett dataspel ska kallas rollspel tycker jag att personlig interaktion ska vara viktigare än strid, att de personer man
interagerar med ska reagera på någorlunda realistiska sätt, och att man ska ha en rätt stor handlingsfrihet. Tyvärr kräver detta
enormt mycket AI, och det är ju inte något som spelföretagen satsar speciellt mycket på, eftersom det lönar sig bättre med kool
grafik och sånt. :p

Helt sant!

// [color:white]virus</font color=white>

ripperdoc

Myrmidon

Jag måste bara säga att efter att ha spelat Fallout 2 mycket har jag insett att det är ett uselt spel. Det finns en gnutta rollspel med, men karaktärerna är så dåliga och AI:n är i insektsklassen, så summan blir mycket dålig, IMHO förstås.

Det är i högsta grad ett hack 'n slash som går ut på att samla poäng och komma längre i spelet.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>