Nekromanti Dags att förnya forumet lite?

Gunnar_UBBT

Veteran
Hej!

Jag registrerade mig på det här forumet för länge länge sedan när dvärgarna just kom fram ur underjorden...ungefär. På den tiden (1999) var detta forum fullgott. Det var slött men vad gjorde det när fast uppkoppling var sällsynt och de flesta var vana vid modem i alla fall. (Edit: Jag läste forumet 1999 men registrerade mig först 2000 då jag ville svara på ett inlägg. Jag läser mer än jag skriver).

Nu sex år senare är det samma forum fortfarande. Det är lika segt som tidigare även fast man blivit bortskämd med snabba forum.

Att svaren till en tråd visas i forumlistan gör att en lång tråd fullkomligen stjäl åt sig allt utrymme på en forumsida och övriga trådar hamnar i lä väldigt snabbt.

Dessutom ger det ett ganska förvirrat utseende då en liten tråd mellan två stora lätt kan försvinna i kaoset. Jag kan också tänka mig att en av anledningarna till att forumet är slött, är att det måste ske en koll i databasen hela tiden vem som svarat i trådarna för att generera forumbilden.

Mitt förslag är helt sonika att uppdatera forumet till en mer tidsenlig forummotor. Till exempel "vBulletin Version 3.0.3", "phpbb2" eller någon annan modern motor. UBB.threads verkar ha hängt upp rocken för gott.

Den version som körs här, UBB.threads 6.1 kom i oktober 2001. Den senaste versionen UBB.threads 6.7.2 kom i augusti 2004. Däremellan finns alltså 22 andra uppdateringar som inte implementerats få sidan.

Men även 6.7.2 skulle vara ett lyft eftersom den ser mer ut som en modern forummotor.

Det är givetvis en balansgång då det nuvarande forumet troligen kommer att få gå i graven vid en uppdatering men vid det här laget tycker jag nog att det skulle vara värt det. Flytta detta forum till en "history" sektion där forumet är låst för nya inlägg men att man fortfarande kan söka i det. Då har vi inte tappat någon historia men kunnat gå vidare frammåt.

Detta är inget rant och inget whine, jag tycker bara att det är synd att sveriges mest förträffliga rollspelsforum dras med ett sånt undermåligt verktyg för detta när det finns gratisversioner som är bättre.

Tack för ordet, med hopp om förbättring,

/Gunnar

ps. Ni skall förstås ha tack för att siten finns och allt det arbete som läggs ner av er på rollspel.nu till allas vår glädje.

Storuggla

Champion
"Att svaren till en tråd visas i forumlistan gör att en lång tråd fullkomligen stjäl åt sig allt utrymme på en forumsida och övriga trådar hamnar i lä väldigt snabbt."

Men det kan man ju ställa in i kontrollpanelen så får man den visning man vill ha?
Och angående uppdateringar, så är det på väg. :gremsmile:

Storuggla, stöter på patrull

Foggmock

Myrmidon
Aldrig i livet!

För det första, som Storuggla sa, har du grymt många inställningar att välja på. Även om många kanske inte alltid citerar från det inlägget de svarar på är det ganska enkelt att lista ut vem de pratar med om man kör platt visning (varför nu någon skulle vilja göra det, det är ju komplett värdelöst!), och två deltrådar är inte lustigare än två deldiskussioner på ett vanligt platt forum. De flesta av dina irks kan du alltså fixa själv, genom Kontrollpanelen. Att överskåda en monstertråd i taget är betydligt enklare.

Personligen kör jag med 15 trådar per forum, i den slutna eller stängda visningen. Jag ser alltså bara 15 trådar, inte alla svaren också. Nuförtiden kan trådar formeligen explodera och de blir snabbt oöverskådliga om man ska läsa dem från forumsammanfattningen. Varför detta är standard är lite bortom mig, kan man avgränsa databassökningarna måste ju detta vara att eftersträva för båda parter liksom. Hursomhelst.

Jag upplever inte forumen som sega överhuvudtaget, och då delar vi ju också server med en annan vältrafikerad sajt (svenskamagic), och jag har surfat wrnu med 56k även på senare tid utan större problem.

Ett tips för att få ett fräschare forum är att byta skinn, jag kommer på mig själv med att tänka "Shit, vad gammalt det ser ut" när jag råkar bli utloggad eller läser forumet hos kompisar, för att jag förknippar orginalskinnet med hur wrnu såg ut när jag började surfa där. Det har sin charm med standardfärg på länkarna osv (blåa länkar som blir lila, svart text på vit bakgrund - åh, internets barndom, kom tillbaka! :gremlaugh:) men hela forumet känns fräschare med ett lite nyare skinn. Själv kör jag på stålgrå.

Detta är inget rant och inget whine

Jodå, men det var presenterat på ett bra sätt så det upplevs inte som det. :gremwink:

det är synd att sveriges mest förträffliga rollspelsforum dras med ett sånt undermåligt verktyg för detta när det finns gratisversioner som är bättre.

Jag skulle vilja säga att wrnu är det mest förträffliga forumet jag besöker just på grund av systemet. Dessutom är vi Nordens största rollspelssajt, och har antagligen världens bästa rollspelsforum, med massa gosunderbart snuttfolk!

Så, eh, tyvärr, för din del, kommer nog inte UBB.threads att bytas bort inom en särskilt snar framtid. :tekopp:

Gunnar_UBBT

Veteran
Men det kan man ju ställa in i kontrollpanelen så får man den visning man vill ha?
Japp, men de flesta "casual" användare meckar inte så mycket med kontrollpanelen. Så jag tror att det skulle tilltala en bredare grupp om man har "rätt" inställningar som default.

Jag misstänker att många förstagångsbesökare skräms iväg efter att ha tittat på forumet. Vilket är synd. Kul att läsa att det är några uppdateringar på gång :gremsmile:

Gunnar_UBBT

Veteran
Re: Aldrig i livet!

För det första...
Jag har inga större problem själv eftersom jag läst här i 5-6 år. Att använda sig av platt visning gör det sannerligen mycket mer överskådligt.

Men jag tror som sagt att man borde se över vilka defaultinställningar nya användare skall få eftersom målet borde vara att ge en så presentabel bild som möjligt till nya "Grisodlare". Med förohppningen att så många som möjligt av de som hamnar här på forumet stannar kvar.

Jag upplever inte forumen som sega överhuvudtaget
Det här kanske kan vara ett resultat av att köra med stängda trådar, att inte visa alla svaren. Men återigen så är det första intrycket för en ny användare att det går lite segt eftersom de inte kör med stängda trådar. Eller så har jag bara haft otur när jag varit inne och det varit segt just då, det skall jag låta vara osagt.

Jodå, men det var presenterat på ett bra sätt så det upplevs inte som det.
Låt oss kalla det för konstruktiv kritik :gremwink:

Jag skulle vilja säga att wrnu är det mest förträffliga forumet jag besöker just på grund av systemet. Dessutom är vi Nordens största rollspelssajt, och har antagligen världens bästa rollspelsforum, med massa gosunderbart snuttfolk!
Bra kan bli bättre. Jag håller med om att det är ett jättebra rollspelsforum men i mina ögon är det det sämsta forumet jag besöker (med tanke på layout, användarvänlighet osv, innehållet i sig är bra). Vi är kanske båda slavar under vanans makt. Men det vore kanske en idé att göra korta intervjuer (per mail) med ny-registrerade deltagare för att se vad de tycker om användbarhet osv.

Det är ju lätt att bli hemmablind.

Som sagt, jag ville bara skicka in lite konstruktiv kritik för att försöka dra mitt strå till stacken här på rollspel.nu. Kul att ni svarar och bjuder upp till dans!

/Gunnar - Nu med bättre foruminställningar

MrG

Swashbuckler
Som rätt ny kan blev jag inte ett dugg avskrämd, tyckte också det var lättmeckat och lätt att få visningarna rätt mycket som jag vill ha dem.

Det enda som hade skrämt bort mig tidigare var ett rykte om att forumet var extremt fientligt mot friformare (vilket jag inte riktigt kan hålla med om nu när jag är här).

Enda som störde mig när jag väl registrerade mig var att jag inte kunde ta mitt förnamn som alias :gremlaugh:

-Gunnar

Gunnar_UBBT

Veteran
Ha ha läckert med en namne, nu har du hittat den som förstörde för dig :gremlaugh:

Brukar inte använda mitt vanliga namn i forumsammanhang längre, men på "den tiden" användes nästan bara förnamn här så jag tog seden dit jag kom!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»[…] på "den tiden" användes nästan bara förnamn här så jag tog seden dit jag kom«

Och kudos ska du ha för det. Folk reggar sig under de mest bizarra namn.

(Själv är jag f.ö. adjungerad Gunnar för att få tillåtelse att närvara på den årliga Gunnar-festen.)

Krille

Super Moderator

"Att använda sig av platt visning gör det sannerligen mycket mer överskådligt."

Med om det håller jag inte. Platt visning är enligt mig rörigt och oöverskådligt, speciellt om debatten pågår ett tag och involverar flera personer. Den enda orsaken till att platt visning är så populärt är att platt visning är populärt, det vill säga förekommer överallt i alla andra gästboksinspirerade forum.

seinet

Swashbuckler

Bra kan bli bättre.
Fast nu skrev ju Fogge att vi antagligen har världens bästa rollspelsforum och visst, bäst kan bli bättre det med, men då det här systemet är flera hundra gånger bättre än andra system förutom systemen på utvecklaren.com och spelwebben.se då som är senare versioner av UBB.threads (utvecklaren kör med UBB.threads™ 6.5.1b3 och spelwebben kör med UBB.threads™ 6.4.1). Ta dig en titt på forumen på utvecklaren exempelvis, det systemet ser ut som många av de där systemen jag inte gillar (d.v.s. de med platt visning) men det går ju alltid att ställa in så som man vill ha det vilken inte går på många system.

Varför tycker jag så?
Det första forumsystem jag använde var i trådform (ni gamla användare kommer säkert ihåg de fina forumen på det "gröna" www.rollspel.nu) därför har jag vant mig med trådade forum och var gång jag sett ett forum med platt visning har jag tyckt att det är helt oöverskådligt, för några månader sedan gick jag med i MMORPG-gillet Hrafnin Flygur och som duktig medlem där håller jag koll på medlemsforumet och gillar inte alls systemet (phpBB) men då det inte skrivs så mycket så går det an.

För ökat medlemsantal
Visst kan man ändra grundinställningarna till att det skall vara platt visning i minimerad form kan ju vara ett sätt att inte skrämma iväg de som läser forum på "fel" sätt, ifall det hade ökat antalet medlemmar här hade det ju bara varit positivt.

Styrkan med platt visning
På senare tid har jag dock hittat styrkan med platt visning, det är kanon när man inte orkar flagga varje inlägg i en jättetråd som läst, man trycker bara på platt visning och sedan visa alla så zim-salabim så är alla inlägg i tråden lästa. Det är enligt mig den enda styrkan med platt visning.

Gardener

Champion
Att säga att ett visningssätt är bättre än ett annat är inte riktigt rätt, inte heller att det skulle vara lättare för nybörjare, det handlar snarare om vad de är vana vid sedan tidigare. Möjligen finns det många som är vana vid platt visning från andra forum, men är de vana vid forum bör de också kunna vara vana vid att kunna ändra inställningar.

Visst kör vi en äldre version av UBB.threads, men å andra sidan har vi en uppsjö förändringar och ordnat saker som först kommit med i senare versioner, många gånger genom att utvecklaren tagit till sig de ändringar som jag har gjort. De allra flesta ändringar sedan den version vi kör är under huven och för admins, något som inte påverkar vanliga användare så mycket. Därav inte sagt att det inte skulle vara trevligt att uppgradera, det är det naturligtvis, men då det är en hel del jobb som tar tid så är det inget som görs i en handvändning. Men som redan nämnts så är det på gång. För övrigt är det v6.5.2 av UBB.threads som är den senaste, v6.7.2 är UBB.classic vilket är en helt annan produkt.

Att göra det så lätt och smidigt som möjligt för förstagångsanvändare är något som vi jobbar på, och vi har ett flertal lösningar för detta, men även det tar tid och det är få som gillar att jobba utan att få något för det. Så det kommer ta den tid det tar med de resurser som vi har.

Vad gäller hastighet så har det mer att göra med att servern vi kör på har en väldigt hög belastning och linan den står på likaså. Även detta är något vi kommer att åtgärda, men det kostar en hel del pengar och tar en hel del tid i anspråk, inget av dessa är något denna ideella site har väldigt mycket av. Förhoppningsvis kommer det dock ordna sig under hösten det också, om allt går vägen.

ripperdoc

Myrmidon
Dags för lite ideellt arbete?

Jag personligen håller klart med dig om att forumen känns klart föråldrade, men det är främst en utseendemässig sak. Jag kör dessutom alltid trådvisning och skulle inte leva utan den, det ger en god överblick över trådarna.

Men. Att forumet är slött beror på överbelastade servrar som i sin tur beror på brist på pengar. Lösning: donera pengar. Forumet är helt enkelt "för" populärt. Att det är en gammal version beror nog framförallt på att det innebär en hel del jobb att uppgradera då forumet är så integrerat i resten av sajten, och då så många egna modifikationer finns. Att jämföra det med en "out-of-the-box" phpBB är orättvist, eftersom ett phpBB kan så mycket mindre än vårt modifierade forum. Lösning: bli php-programmerare och anmäl dig till redaktionen.

Lite krasst svar kanske, men det enda forumet saknar är just pengar och ideellt arbete (och du som alla andra är välkommen att göra ngt åt det).

/RipperDoc

Rickard

Urverk speldesign
I efterlivet då?

"Visst kan man ändra grundinställningarna till att det skall vara platt visning i minimerad form /.../ samt en massa rant om platt visnings oduglighet"
Men nu var det inte platt visning som Gunnar ville göra något åt, utan åt att det bör vara minimerad visning från start.. Läs ursprungsinlägget igen.. Platt visning nämns inte där överhuvudetaget.. Platt visning togs upp som ett svar till Fogge som skrev att han använde trådad visning.. Jag kommer själv ihåg hur förvirrad jag blev i början när sidorna mest var ett hullerbuller då det var trådar och svar överallt (med maximerad visning)..

Vad som är bäst av platt eller trådad visning tänker jag inte diskutera, för smaken är som baken..

Själv hoppas jag på uppdateringen.. Jag hoppas att man exempelvis ska kunna få inställningen att sortera trådar efter när senaste inlägget skrevs (alltså, bumpande trådar där den senaste aktiva hamnar högst upp).

/Han som, angående grafiken, personligen hellre har ett fult forum än ett tidskrävande forum

seinet

Swashbuckler
Re: I efterlivet då?

Jo, jag tänkte på det efter att jag postat inlägget, egentligen var det väl att han ville att systemet skulle uppgraderas och inte att det just skulle vara minimerad visning? :gremwink:

Jag är nöjd med grafiken i det här forumet, bildknapparna är enkla att förstå sig på, det är snygg layout när man både skriver och läser inlägg. Trots mängden forum på forumlistan är det överskådligt.

Jag måste faktiskt erkänna att jag använder det här forumsystemet som mall när jag avgör hurvida andra forumsystem är bra eller dåliga (och inget forumsystem slår det här kan jag säga).

/Seinet Wintermute - Ifall det finns någon som tycker annorlunda så har dom också rätt, för åsikter är inte objektiva.

Ymir

Liten kantbaron

Jag håller med om att det är ett jättebra rollspelsforum men i mina ögon är det det sämsta forumet jag besöker (med tanke på layout, användarvänlighet osv, innehållet i sig är bra).
Well, smaken är delad. I mina ögon är rollspel.nu det bästa forumet jag sett i alla avseenden. Någonsin. Platt visning suger så hårt att jag saknar ord. :gremsmirk:

- Ymir, tycker till

Rising

Vila i frid

Well, smaken är delad. I mina ögon är rollspel.nu det bästa forumet jag sett i alla avseenden. Någonsin.
Jag är nog böjd att hålla med. Det finns en del plåtter jag vill ha bort, och ett par funktioner jag sett på andra forum som jag skulle vilja ha här, men överlag så är jag frälst.

Varje gång någon diskuterar själva forumsstrukturen så skulle jag vilja veta vilken sorts forum de först besökte/fastnade på. Det här är min första riktiga community som inte utspelats på en chat, så jag är rätt präglad på wrnu's utseende och tycker det är galet med forcerad platt visning, trådar som "bumpas" när någon skriver ett nytt inlägg i dem, omvänd ordning på inläggen i en tråd (senaste först), forum där det är omöjligt att börja läsa inlägg i mitten på deltrådar, avsaknad på förhandsgranskning och förhindrande av HTML-taggar i inläggen, med mera, med mera. När någon säger att si eller så är bättre än hur det är på wrnu så skulle jag vilja veta om de tycker så för att de börjat med forum som såg ut på det sättet, eller om de faktiskt har varit vana vid wrnu-designen och sedan kunnat se att det finns alternativ och att dessa fungerat bättre. Bara för att se om det är smaken eller förnuftet som talar (inte för att det senare skulle vara bättre än det förra, men för att jag förhåller mig till de båda på två olika sätt).

Krille

Super Moderator
Ursprunget

Jag uttryckte mig nedlåtande om andra forums platta trådar som att de härstammade från gästböcker, och i mångt och mycket så var det väl så de platta forumen kom till.

De trådade forumen härstammar snarare från Usenet och dess efterapare Fidonet, vilka båda har varit trådade sedan före bluttanblä, typ.

Så jag tror att det finns en skiljelinje: de som var med på den tiden då Internet var så nytt att det bara fanns mailinglistor och usenet är förmodligen mer vana vid trådade forum. De som kom in på nätet då gästböcker var det hippaste man kunde ha på sin hemsida är förmodligen mer vana vid platta forum. Och eftersom de är i majoritet så är det förmodligen så att platta gästbö... forum är mer populära.

Och ja, jag är en gammal räv. Jag var med på usenet- och fidonet-tiden. Det var bättre förr.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Varje gång någon diskuterar själva forumsstrukturen så skulle jag vilja veta vilken sorts forum de först besökte/fastnade på.”

Jag hängde på en bunt webfora innan detta; i något av dem var det trådad visning, men majoriteten körde med platt – redan då föredrog jag det förra. Gemensamt för dem alla var dessutom att trådarna bumpades när någon skrev i dem, samt att de visades med senaste inlägg överst. Det var vämjeligt. Lägg sedan till det faktum att det i något av dem inte gjordes någon skillnad på trådar man läst och inte, och resultatet var ju ett fullständigt oläsligt forum (som man följdaktligen inte orkade hänga på särskilt länge innan man fick nog). Men visst, just det är det väl ingen som förespråkat (och kommer någon och gör det nu så kan vi ju med fördel stegla denne av ren princip).

Big Marco

Läskig
Re: Dags för lite ideellt arbete?

beror på brist på pengar. Lösning: donera pengar.

Fast det är ju inte riktigt sant - tittar man på sponsringssidan ser man att 2400:- har gått till tekniska förbättringar men nästan lika mycket, 2100:-, har gått till knappar och tshirts - något som jag tycker känns lite snett. Visserligen får personerna bakom sajten göra vad de vill med de donerade pengarna, men iaf jag reagerade på det och blev lite paff, då jag trodde att min donation skulle gå till att min upplevelse när jag är på forumet skulle gå smidigare, inte att trycka upp tshirts (för jag utgår från att det är det posten betyder - och inte att Olle har köpt nya tshirts på Ullared för 1600:- ,-).

Big Marco

Läskig
Re: Ursprunget

Jag var med på usenet- och fidonet-tiden. Det var bättre förr.

Nähä - fy fan heller! Både Usenet och Fido suger i jämförelse. Du har fel, och det står jag för.

,-)

(fast Fido var ett bra ragg-ställe - ojojoj... *nostalgiska minnen*)