Robert Jonsson said:
Eller att en spelare uppenbarligen har en tärning som slår högt betydligt oftare än genomsnittet?
Om det var uppenbart nog för att jag skulle upptöcka det så skulle jag nog börja skämta om det och driva med personen. Och hoppas att det leder till att personen byter tärning.
Fast... grejen är den att vi i vår spelgrupp knappast spelar samma spel hela tiden. Ibland ska man slå högt, ibland lågt, och det är ganska sällan folk slår med "sina egna tärningar".
Plus att jag inte bryr mig så väldigt om huruvida nån lyckas med tärningsslag eller inte. Spelar vi inte D&D4e så ligger ju inte utmaningarna i färdighetsslagen generellt, utan i vilka beslut man tar och om man fattar/tolkar ledtrådar.
I ett brädspel skulle jag nog bry mig mer. kanske. jag har ingen vidare tävlingsinstinkt.
Ett tag hade vi en kille i spelgruppen som fuskade med tärningarna när vi spelade Star Wars. Jag brydde mig inte så mycket; om det nu är så viktigt för honom att hans rollperson är duktig att han är villig att FUSKA i ett spel med sina vänner så låt honom hållas, liksom. Min tärningstur är ändå abysmalt dålig, så min situation påverkas inte nämnvärt. Min rollperson blir inte märkbart sämre på något vis av att hans är duktig.
Plus att vi fick något att garva åt i flera år efteråt.