Peter;n102773 said:
Fast som spelare borde man ju åtminstone _försöka_. Vad är syftet med att spela om man bara skall sitta och sura?
Om det inte är äpplen måste det vara apelsiner? Du går från en ytterlighet till en annan här i någon slags villfarelse (som är väldigt vanligt förekommande, du är i gott sällskap här) att alla tycker att konversationen är hela poängen med rollspelandet. Jag tycker inte att det är hela poängen med spelandet, utan snarare att det är en av de tråkigaste bitarna.
Ibland har jag en bra dag, då flyter orden bara på och jag kan vara finurlig och kvicktänkt (jag gillar att spela sånna karaktärer, fastän jag själv inte är det utan måste sitta och klura ett tag för att få till något bra). Då är det rätt kul, absolut. När jag inte har en bra dag så är jag lite mer trögtänkt och då funkar det inte. Detta betyder inte att jag är sur, eller att jag är för trött för att spela rollspel. Det betyder bara att jag inte är intresseard av den där lilla tråkigaste aspekten av rollspelande. Då vill jag istället fokusera på de roliga bitarna i rollspel, nämligen handlignen, intregen, äventyren och de häfta platserna.
Det är fullkomligt görbart att köra rollspel med ett upplägg som påminner mer om peka-och-klicka-spel än improvisationsteater. Det betyder inte att jag missar "hela poängen med att spela rollspel". Allt det betyder är att jag missar en liten, liten del av vad rollspel innebär. Sen att den lilla, lilla biten råkar vara väldigt viktig för dig är en annan sak. Jag menar, en del personer skippar ju mer eller mindre strid i sitt rollspelande, något som för mig vore helt otänkbart. Det är ju en av de roliga bitarna =)
Så jag är rädd att jag inte riktigt kan svara på din fråga
"Vad är syftet med att spela om man bara skall sitta och sura?" eftersom det inte handlar om att sitta och sura. Om jag istället omformulerar frågan till något lite mindre fördömmande och mer rättvisande, säg
"Vad är syftet med att sitta och spela om man inte tänker sitta och staka sig och fumla fram dåligt formulerade repliker för att bli totalt nedskjuten av en spelledare bara för att den enda raggningsreplik som poppade upp i huvudet var tjena kexet sitter du här och smumlar när min rollperson egentligen har maxat alla sociala färdigheter som finns?" så är svaret: för att ha roligt.
Peter;n102812 said:
Det är ofrånkomligt, även med tärningsslag, att rollspel består av SLs och spelarnas bedömning och tolkning. Även i de mest mekanistiska spel måste den här länken mellan vad som händer i verkligheten runt bordet och vad varje deltagare tänker sig i sin fantasi finnas.
Ja, men det går att minimera, exempelvis via regler för saker som sociala färdigheter.