Då ska vi se.
Nu har vi ju en preliminär spelgrupp på tre spelare (God45, Cissi, Mårten) och så jag som storyteller (fast den titeln är väl ganska missvisande?). Möjligt att någon faller bort eller någon trillar dit, det är ju sånt som händer
Tänkte ta lite praktiska saker bara, som kan ha framgått i PM till någon eller några.
Kampanjen är tänkt att starta i tidsperioden 1060-1065, däromkring. En intressant tid för Europa i allmänhet, och för norra Frankrike och England i synnerhet. På något vis har era rollpersoner utmärkt sig, kanske i strid, genom adelsaffärer eller kontakter, genom ovanligt skickliga eskapader med andra personers värdesaker eller kanske med andra personers trolovade. Hur som helst är det något liknande som fått er att hamna i den ytterst prekära situationen ni befinner er i, nämligen som fångar hos en sammanslutning märkliga och mäktiga personer, märk väl att jag undviker ordet människor, av arabiskt ursprung.
Så, vad ni vill göra för rollperson är i stort upp till er, men jag tänker mig att vi kommer åtminstone inleda i England. På något vis har ni alltså utmärkt er till den grad, att ni kidnappats, tagits till fånga på ett slagfält, eller kanske rent av sålts som slavar till ovan nämnda araber.
Rent speltekniskt, så är det följande poäng som kommer fördelas (Reglerna vi använder kommer vara Vampire: the Dark Ages, med modifiering):
Attributes: 5/4/3
Abilities: 11/7/4
Backgrounds: 5
Max 7 flawpoäng
21 freebies (freebies, ej XP)
Inga disciplines från start
När det kommer till språk kommer vi hantera dessa förenklat, då det fanns många dialekter på den tiden, men vi ska väl inte krångla till saken alldeles?
Till skillnad från exempelvis mer traditionellt Vampire-spelande, så kommer era rollpersoner tvingas samarbeta för att överleva, i alla fall i början av spelet. Jag tror det kommer leda till lite mindre intrigerande, men man vet ju aldrig
Saker som jag tycker om:
- Samberättande, mer än att jag som sl sitter och berättar något för er, detta innebär att vi kommer fokusera till en stor del på era rollpersoner, och en del på min ramberättelse.
- Att ha regler som stöd, istället för regler som någonting som är det viktigaste i spelet.
- Att ha roligt under varje spelpass, och roligt kan innebära humor, men mer troligt att vi all känner att spelpasset har gett oss någonting.
Jaja, bara lite tankar... Kommentarer från de tilltänkta spelarna?
Nu har vi ju en preliminär spelgrupp på tre spelare (God45, Cissi, Mårten) och så jag som storyteller (fast den titeln är väl ganska missvisande?). Möjligt att någon faller bort eller någon trillar dit, det är ju sånt som händer
Tänkte ta lite praktiska saker bara, som kan ha framgått i PM till någon eller några.
Kampanjen är tänkt att starta i tidsperioden 1060-1065, däromkring. En intressant tid för Europa i allmänhet, och för norra Frankrike och England i synnerhet. På något vis har era rollpersoner utmärkt sig, kanske i strid, genom adelsaffärer eller kontakter, genom ovanligt skickliga eskapader med andra personers värdesaker eller kanske med andra personers trolovade. Hur som helst är det något liknande som fått er att hamna i den ytterst prekära situationen ni befinner er i, nämligen som fångar hos en sammanslutning märkliga och mäktiga personer, märk väl att jag undviker ordet människor, av arabiskt ursprung.
Så, vad ni vill göra för rollperson är i stort upp till er, men jag tänker mig att vi kommer åtminstone inleda i England. På något vis har ni alltså utmärkt er till den grad, att ni kidnappats, tagits till fånga på ett slagfält, eller kanske rent av sålts som slavar till ovan nämnda araber.
Rent speltekniskt, så är det följande poäng som kommer fördelas (Reglerna vi använder kommer vara Vampire: the Dark Ages, med modifiering):
Attributes: 5/4/3
Abilities: 11/7/4
Backgrounds: 5
Max 7 flawpoäng
21 freebies (freebies, ej XP)
Inga disciplines från start
När det kommer till språk kommer vi hantera dessa förenklat, då det fanns många dialekter på den tiden, men vi ska väl inte krångla till saken alldeles?
Till skillnad från exempelvis mer traditionellt Vampire-spelande, så kommer era rollpersoner tvingas samarbeta för att överleva, i alla fall i början av spelet. Jag tror det kommer leda till lite mindre intrigerande, men man vet ju aldrig
Saker som jag tycker om:
- Samberättande, mer än att jag som sl sitter och berättar något för er, detta innebär att vi kommer fokusera till en stor del på era rollpersoner, och en del på min ramberättelse.
- Att ha regler som stöd, istället för regler som någonting som är det viktigaste i spelet.
- Att ha roligt under varje spelpass, och roligt kan innebära humor, men mer troligt att vi all känner att spelpasset har gett oss någonting.
Jaja, bara lite tankar... Kommentarer från de tilltänkta spelarna?