Nekromanti Dark ages: Vampire & Vampire Dark ages.

Blasphemy

Swashbuckler
Är det en stor skillnad mellan dessa två böcker?
Vad är skillnaden i så fall och om man har den tidigare... Dvs Vampire dark ages finns det då en anledning till att köpa Dark ages Vampire...

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Är det en stor skillnad mellan dessa två böcker?"

Mja. De har delat in klanerna i High Clans och Low Clans (vilket dock inte har någon effekt i praktiken) och uppdaterat en del regler (ändrat färdighetslistan, moddat en del Disciplines; t.ex är Mortis indelad i Paths i DA:V). Roads har fått mer utrymme, och boken är väl överlag bättre organiserad. Men jag vill egentligen inte påstå att det är några överväldigande skillnader...den gamla boken har mycket mysigare papper och luktar godare, antar jag. ¬_¬;

Frixeray

Swordsman
Utöver det som Selethil säger så är väl "den enkla" skillnaden att Dark Ages: Vampire är Vampire: the Dark Ages 2nd edition. V:tDA baserar sig på V:tM 2nd och DA:V på V:tM Revised (3rd).

Mitt tips är därigenom att enbart satsa på DA:V, då den är bakåtkompatibel (åtminstone nästintill helt, vet egentligen inte riktigt då DA:V är den enda jag läst av de två).

Nkari

Veteran
Som folk sade, DA Vampire är byggt på Vtm:Revised systemet..

Vampire Dark ages är bygt på 2nd edition och har många många trasiga saker..

helt enkelt så är DA: Vampire bättre på alla sätt och vis.. =)

Dock har väl båda systemen utgått ur WW's trycklista..

Selly

Level 5 Laser Lotus
Dags att klara upp ett par sakfel...

Jag tänkte inte säga nåt först, men när två personer kommit dragandes med samma fel så, tja. Det stämmer alltså inte att V:DA och DA:V skulle vara 2nd Ed respektive Revised. Regelmässigt så ligger V:DA mellan 2nd Ed och Revised; DA:V ligger närmare Revised, men är en...skall vi kalla det "vidareutveckling" ("degenerering" känns vettigare).

Om du redan har V:DA (vilket jag tolkar det som) så verkar det väldigt onödigt att köpa DA:V, och det senare innehåller ungefär lika mycket konstigheter som det förra. Dark Ages-linjen som sådan är dessutom nedlagd.

Nkari

Veteran
Re: Dags att klara upp ett par sakfel...

Det är väldigt få saker som skiljer sig från Revised rent regel mässigt, rent spontant så är det Roads systemet (humanity osv) de bygger fortfarande på samma princip men du får olika svårighets modifikationer beroende på din "livs åskådning" och hur högt du ligger på den, vissa dicipliner skiljer sig en aning från revised, samt vissa små ändringar för vissa sandard rolls..

Håller inte med att DA:V är en degenerering av Revised.. :gremwink:

DA:V modulerna tycker jag innehåller riktigt trevlig info om hur DA:V ser ut, osv.. men som alltid så har ww en tendens att skapa en massa bloodlines som jag igentligen inte tycker fyller något som någon annan klan/bloodline redan har täckt..

Rekomenderar deffinitivt DA:V över V:DA.. =)

Men nu har du redan V:DA, så har du några moduler till V:DA så tycker jag att du kan hålla dig till V:DA.. Men har du bara grund boken så tycker jag deffinitvt att det är värt att leta på V:DA böckerna..

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Det är väldigt få saker som skiljer sig från Revised rent regel mässigt [...]"

DA:V avviker inte så jättemycket från Revised rent regelmässigt, nej; det gör inte V:DA heller. Det är inte riktigt samma system i något av fallen, så vi behöver överhuvudtaget inte prata om Masquerade, varken 2nd Ed eller Revised; varken V:DA eller DA:V är direkt kopplat till något av dem (sanning med modifikation; faktum är att en av de uttalade grejerna med DA:V var att det skulle vara en egen linje och inte enbart en prequel till Masquerade). De största skillnaderna återfinns i stridssystemet, vilket egentligen säger en hel del. Ja, och så det där med Roads då'rå.

Moduler orkar jag inte ens gå in på. Jag föredrar väl de gamla, men man klarar sig rätt bra med grundboken i endera fall. Har man Masquerade-böcker är behovet av moduler ännu mindre, för det är basically same shit. Det som fattas är historisk info som man med lätthet kan leta upp i en historiebok (eller på internet, för all del).

Slutsatsen blir i vilket fall att det är meningslöst att slösa pengar på DA:V om man redan äger V:DA. Ägde jag den ena (endera) så skulle jag inte köpa den andra. Nu äger jag dock båda, och vore jag tvungen att slänga en av dem så skulle jag väl behålla V:DA, för att den luktar godare och väger mindre. <font size="1">(Ja, och så suger det med Path-indelade Disciplines)</font size>

Frixeray

Swordsman

Point taken, skrev väl lite slarvigt där. Vad jag försökte göra var någon sorts jämförelse som redogjorde för vilken version som kom när och därigenom lite utav skillnaderna dem emellan.

Nkari

Veteran

Aldrig påstått att det är exakt som revised, utan att det är BYGGT på revised.. Stor skillnad.. Och vad det gäller kombat systemet så är skillnaderna minimala, i DA:V har de tagit med regler för strid från/mot häst osv, detalierat armour reglerna lite mer, och utvidgat manövrarna man kan göra med ett melee vapen, samt ändrat så att du inte kan dodga en hel runda utan att splitta din pool, men annars så är kombat reglerna i princip en kopia från Revised.

Dock måste jag hålla med om att den gamla boken har mysigare papper o luktar som en bok ska lukta.. =)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Avrundning.

Det finns fler skillnader än så i stridssystemet. Bl.a kommer handlingarna i en helt annan ordning. Just nu har jag dock varit vaken i ungefär ett dygn efter ytterst bristfällig sömn, så jag orkar inte vara mer specifik. It's there if ya look. Men det är egentligen inte relevant för tråden, så, tja.

"Dock måste jag hålla med om att den gamla boken har mysigare papper o luktar som en bok ska lukta.. =)"

Damn right. :gremgrin:

Nkari

Veteran
Re: Avrundning.

japp inte jätte relevant för tråden men tyckte att jag var tvungen att försvara mitt första inlägg. Men det kommer en tid när saker o ting kan tas för långt.. (antagligen ett inlägg för mycket.. :gremwink: