Nekromanti Dark Heresy - Rymdmatroser?

oolaa

Veteran
Hur översätter man egentligen Space Marines på ett snyggt sätt till svenska? Eller snanare, vad kan man kalla de på svenska?

Adeptus Astartes fungerar ju, men det känns som en mycket formell benämning.

Dödsänglar skulle de också kunna kallas, men det låter väldigt dramatiskt.

Är det någon som kommit på en översättning som fungerar lika bra som Space Marines fast på svenska?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Rymdmarinsoldater kanske? (nt)

NT = Non-feumeuse Tentaculaire

Simon

Swashbuckler
Själv brukar jag köra med 'astartes-'nånting, efter vilken flavour jag vill ha. Astartesriddare, astartesbröder, astartesmunkar, astarteskrigare, astartessoldater.

I brukar jag köra med att översätta deras ranger men byta ordning.
Brother-Sergeant -- sergeantbroder
Fortress Monastary -- klosterfort

osv...

Bland tidigare förslag tycker jag 'stormsoldater' är bäst.

Rickard

Urverk speldesign
"Rymd" låter så lökigt på svenska. Stjärninfanteriet?

/Han som rippade Stjärnornas krig

oolaa

Veteran
Astartesbröder tycker jag verkligen om!

Stormsoldater låter också riktigt coolt, problemet är då vad man ska kalla imperiets "storm troopers"?

Vad ska man kalla Chaos Space Marines då? Att säga "illojala astartesbröder" blir väldigt knepigt.

en rolig parentes är förresten att "astartes", mig veterligen, inte betyder någonting :gremtongue:

Simon

Swashbuckler
Den Upplyste Despoten said:
Interstellära Insatsstyrkan.
Det luriga med det, om man vill använda GWs fluff, är ju att de är en sorts krigare, inte en specifik styrka eller enhet.

Simon

Swashbuckler
oolaa said:
Astartesbröder tycker jag verkligen om!

Stormsoldater låter också riktigt coolt, problemet är då vad man ska kalla imperiets "storm troopers"?

Vad ska man kalla Chaos Space Marines då? Att säga "illojala astartesbröder" blir väldigt knepigt.
Kaosastartes? Likadant i singular som i plural i så fall.

oolaa

Veteran
Bobby Magikern said:
oolaa said:
en rolig parentes är förresten att "astartes", mig veterligen, inte betyder någonting :gremtongue:
http://en.wikipedia.org/wiki/Astarte
Just ja, det där har jag också läst men avfärdat det eftersom jag misstänkte att GW inte syftar till en fertilitetsgudinna :gremtongue: Iofs, är hon ju kopplad till krig också men det verkar inte vara hennes främsta attribut.

rjonas

Hero
Rymdkapare från kapitlet Ultrakaparna bordade ett rymdåbäke. Iförda sina utrotningspansar gick de in via akterdäck. På sina skärmar kunde de följa otaliga radaravbilder pila hit och dit i skeppets virrvarr av korridorer och schakt.

Snart skulle rymdkaparna få kontakt med tyraniderna. En grym strid på liv och död skulle utkämpas med stormviggare och kraftnävar mot ramar och garnityr.

Simon

Swashbuckler
Den Grå Eminensen said:
Rymdkapare från kapitlet Ultrakaparna bordade ett rymdåbäke. Iförda sina utrotningspansar gick de in via akterdäck. På sina skärmar kunde de följa otaliga radaravbilder pila hit och dit i skeppets virrvarr av korridorer och schakt.

Snart skulle rymdkaparna få kontakt med tyraniderna. En grym strid på liv och död skulle utkämpas med stormviggare och kraftnävar mot ramar och garnityr.
Hahahaa! :gremlaugh:

rjonas

Hero
Eldste, kaoskapare, nekroner, tau, rymdvargar, lunavargar, kejsarnävar, stjärnslunga, teknikpräst, skär skräck ...

Det här var ju jättekul!

Kejsargardesråttisar, svarttemplare, sotänglar, blodänglar, dämonjägare, slagfältsnunnor.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Den Grå Eminensen said:
[…] Iförda sina utrotningspansar […]
»Avslutarpansar« måste det väl ändå bli?

’Terminate’ – avsluta; ’terminator’ – avslutare.

rjonas

Hero
Dante said:
Den Grå Eminensen said:
[…] Iförda sina utrotningspansar […]
»Avslutarpansar« måste det väl ändå bli?

’Terminate’ – avsluta; ’terminator’ – avslutare.
Jag tänkte på skadedjursutrotare.